Konsten att få vit häst vit?!

Freaky_Em

Trådstartare
Så här är det. På lördag ska jag ut på tävling för första gången men min kuse. Han är vit och brun skäck (han på bilden)

Skulle behöva lite tipps och ideer om hur jag ska få han så vit och fin som möjligt. Både täckhåren och skyddshåren!

Tack på förhand Emelie och Lexus

Sv: Konsten att få vit häst vit?!

Vitschampoo :D
Sen skulle en heltäckande kropsstrumpa vara ett förslag...

Har en häst med vit man och svans och vita strumpor, och bara det är ett rent h-vete att hålla rent inför tävling. Speciellt i transporten.

Till svansen kan du använda tvättmedel (obs! inte i svansroten) det brukar göra susen på alla gula svansar. Resten av kroppen är det bara att duscha ordentligt, kanske med gulsåpa om inte vanligt hästshampo fungerar.

Det allra bästa, som slår alla slags skimmel/vit shampon och såpor är Jodopax! Blanda en skvätt i en hink med vatten, men snåla inte.. för jag lovar, hästen blir INTE gul. Eller gör som jag, duscha hästen blöt, blöt en svamp och ha lite jodopax direkt på svampen och massera in hela hästen! Tro mig, bättre finns inte! så, prova!
Jag har också skäck och jag masserar in både dom vita och dom bruna fälten.

Håller helt med! det är hur bra som helst! Och så håller det flugorna borta dessutom ;)

Ja, jag körde jodopax-tvätt på mitt arabsto som jag hade som hade sommarexem efter tips om att det kan funka. Hon var i princip symtomfri och var kanonfin i pälsen! (hon va iof brun men ändå)

Jag häller även på min fjording med jämna mellanrum och det verkar hjälpa, varför vet jag inte riktigt?! :confused:

Finns säkert ngn smart person som kan analysera fram varför :D

Jag har testat...

• ordinärt skimmelshampo humant pris - värdelöst
  • starkare skimmelshampo hutlöst pris - värdelöst
  • extremt skimmelshampo quicksilver nånting - värdelöst om man inte använder mer än halva flaskan per gång, då är det kanon. Men HIMLA oekonomiskt...
  • vanligt hästshampo humant pris - värdelöst
  • starkare hästshampo hutlöst pris - värdelöst
  • Skimmeltorrshampo sprayflaska billigt - värdelöst
  • Skimmeltorrshampo spraflaska svindyr - värdelöst om man inte tar mer än halva flaskan per gång, då är det kanon. Men himla oekonomiskt.
  • Billigt linimentshampo på ** låprisvarumarknad... skitbra FAKTISKT
  • Potatismjöl o gnugga in fläcken... Harkel, eftersom det oftast är hela hästen som är en stor fläck, går det åt mer än en kartong per gång... Inte så dyrt utan effektivt om man lägger ner arbete på det med att blöta upp fläckarna rejält och verkligen gnugga in potatismjölet.
  • Yes diskmedel, hink med vatten och svamp, gnugga in fläckarna med yes o vatten, samt skölj ordentligt. HELT OUTSTANDING BÄST. Även kanon till man och svans, som blir blankt, lockigt och bara SÅÅÅÅ fint, svansen brukar hålla sig vit länge.

Tack så mycket för alla tipps!

Nu är det "bara" att hålla honom lika ren och fin under natten och framm till tävlingen ;)

Jag bruker använda grönsåpa och tycker det funkar jättebra!

Mitt bästa tips är att - när du väl fått hästen ren - spraya pälsglans på de delar av kroppen där det är störst risk att hästen smutsar ner sig igen. (T ex om den lägger sig i boxen.) Om det är pälsglans som täcker hårstråna kan man nämligen bara torka av smutsen med fuktig svamp sedan!

Jag har ingen erfarenhet av sånt här men jag har läst att man ska gnida in pälsen med träkol och sen borsta bort dammet. Låter lite knäppt jag vet:p

Absorbine Super Poo är kanon. Kostar en del, men är dryyygt...
Koncentrerat på fläckarna, och resten av hästen som vanligt.

Det är härligt blått och luktar gott! :D

Yes i man och svans, dock är det BARA Yes som fungerar av
dom diskmedel jag provat. Yes Orginal ska det vara.

Har även provat Cowboy Magic´s Shine in Yellow out, och
den var också helt ok.

I övrigt håller jag med Ingela_H, skimmelschampos i alla dess
former är usch....

Och efteråt är det Satin Sheen som gäller!
(Dock som vanligt inte under sadeln... ;))

Utan undantag den bästa pälsglansen!

:banana::banana::banana: (Satin Sheen-dans..)

jag har också en skäck och hennes badrutiner är följande:
Blöt ner hela hästen ordentligt
massera in Yes orginal diskmedel över hela hästen + man och svans.
Använd gärna en rykt/skurborste att massera in diskmedlet med. Då tar det mycket bättre!
Var extra nogrann på hasor och knän + andra ställen med envisa fläckar.

Skölj av hela hästen.
Massera in hela hästen (även man och svans om det är vitt i den) med Fiebings Blue Frost schampoo (använd gärna en rykt/skurborste här också)
Skölj sedan hela hästen noooga!

Ha i balsam i man och svans, låt verka lite, och skölj sedan ur.
Låt hästen torka lite (ska dock inte vara helt torr) och lägg på potatismjöl o du vill ha hästen extra vit på något ställe. Jag själv brukar lägga på pot.mjöl på alla benen och på bläsen.
Låt hela hästen torka och borsta bort ev överflödigt potatismjöl.
Ska du ha hovlack så kom ihåg att ta på det först efter att du använt och borstat bort ev. pot mjöl bara ;)

Nu borde kusen vara vit!:D
Här är mitt senaste resultat: observera att prickarna längs kronranden är i orginal och ska vara där ;)
Bild011.jpg

ChilioErika003.jpg

Däremot att hålla en vit häst vit i boxen över natten är lite klurigare :D

Sätt på ett täcke (gärna med magplatta)
använd en hood
http://www.snuggyhoods.com/uk/images/turnout2.jpg
(har man ingen hood vet jag inte vad man ska göra! täcke med hals och storstädning av hästen huvud på morgonen innan tävling kanske?)
Linda alla 4 benen och täck så mycket det går.
Har hästen vita hasor och knän- använd hasskydd & knäskydd
Fläta svansen och häng den i en tailbag.
http://www.terrifictails.bwfarm.net/boldboss.gif

Det är nog de tips jag har på lager! :D

Ojdå din kuse blev verkligen jätte vit och fin!
Jag har tyvär ingen sån där hood, men jag får väll linda in Herr Kuse så gott det går ;)

testa detta:

om hästen har "gula fläckar" så ta en rotborste och bortsa upp och ner tils det värsta har gått bort.
sen så spolar du ljummet vatten på fläckn eller där h*n är smutsig.
ta EKOL HÄSTSCHAMPO i handen och gnugga in på det smutsiga stället.. skölj sedan noga..:D det fungerar nästan överallt på hästen t.ex. man och svans , ben, kropp mm.

om man använder i svansen, så blir den väldigt vit och om man sedan när svansen har torkat andvänder glansspray och borstar med en svansborste så håller sig svansen vit och fin lite extra länge..

EKOL Hästschampo finns att köpa på dom flesta ridsportbutiker så som hööks, citygross mm. det är allergitestat så det borde fungera på känsliga hästar..en halv litr kostar ca 24 :- och 1 liter kostar ca 49:- så det e både bra för hästen och för plånboken;)

ett annat tips är att fukta med en svamp på den gula fläcken och sedan dutta på vanligt potatismjöl.. vänta ngn minut och sen ryckta bort det.. fläken är borta!!:bump:

det var ngra tips från mig:):bow:

Finns ett schampo som måste beställas från USA som heter Orvus.
Ingen aning om vad det kostar men det jag kom i kontakt med var en burk på ca 3-5 liter. Drygt som :devil: och det som inte var rent efter tvätt med det var inte värt att tvätta. Räckte med att doppa fyra fingrar i burken till en hink vatten. Funkar på alla färger som bjuds på häst.

På burken står det att det är för tvätt av bl.a boskap och jordbruksmaskiner:eek:. Så det är kräm i prylarna.

Hade nävarna i det och hästarna hade det på sig rätt ofta och blev inte ens torra, så trots det breda användningsområdet är det väldigt milt. Lite pälsglans skadade dock inte.

Ingen snabblösning till lördag men var bara tvungen att sjunga dess lov...

-Orvus:love::bow:

*Med risk för att bli halshuggen...*

Yes diskmedel är FETTLÖSANDE. Det används ju som bekant till att diska med, och är fettlösande för att man skall bli av med feta matrester.

Hästens päls innehåller ett naturligt FETT. Detta för att hålla hästen torr när det regnar, så att pälsen blir blöt, men håller vätan borta från själva huden. Fettet gör att hästen kan stå ute i regn utan att frysa ihjäl.

Fettlösande diskmedel tar bort fettet.
I say no more.

Jag använder grumme grönsåpa i hästens vita svans. Vitschampoo på benen och i manen.

är det verkligen inga fler som testat jodopax?
Det är drygt och klart jättebra! och det blir ett bra, vitt lödder också :)
och så är det ju inte fettlösande heller! :)
Verkar så knövligt att skrubba med yes ett x antal ggr och ha olika på kropp, man och svans.. och detta potatismjölet....
Jodopax har jag överallt och behöver bara massera in en gång.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?