Konstaterad bandmask

Lill76

Trådstartare
Efter att vi misstänkt bandmask hos våra hästar fick vi igår svaret på träckprovet och där det visade sig finnas bandmask men endast mycket lite av blodmaskar. Jag vill ju nu avmaska omedelbart för att bli av med bandmasken men kommer inte att släppa hästarna på bete/sommarhage förrän i slutet av maj. Om jag avmaskar nu (med dubbel dos Fyrantel) hur gör jag då vid betessläpp som kommer att vara om ca 4 veckor alltså normal intervall för Fyrantel? Ska jag köra en "bandmaskavmaskning" då också eller??
 
Sv: Konstaterad bandmask

Använd Droncit då som tar endast bandmasken men inga andra. Peersonligen skulle jag sedan efter 4 veckor endast ta enkel dos Fyrantel. Kom i håg att ha hästarna installade i 2 dagar om du väljer Droncit.
 

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Madick
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 871
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 374
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp