konstatera pålagringar utan röntgen???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fnorr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 173
F

fnorr

Ja kan man? Kan en veterinär se detta utan att röntga? ( i hasen )

Sv: konstatera pålagringar utan röntgen???

Jaha man puttar väl då......

Borde inte hästen vara halt i sådana fall?

Peter, vet du ngt latinskt namn för spatt? Eller engelskt? Måste kunna översätta till Hollänska.....

Det engelska bör bli (Tarsus)Degenerative Joint Disease, latin kanske PL är mer insatt i. Jag minns inte riktigt, dessutom finns risken för felstavning här.:o

Det tror jag inte att dom kan! Det tog välddigt lågt tid för vet att komma fram till att min häst hade det..

Peter, vet du ngt latinskt namn för spatt? Eller engelskt? Måste kunna översätta till Hollänska.....

På hollänska heter det "spat". Engelska "bone spavin". HH

Vad skulle det vara för benhård vävnad i spattknölarna om det inte var pålagringar? HH

spatt o överben är väl pålagringar man kan se med blotta ögat, pålagringar i kotor, knän o dyl krävs ju för det mesta röntgen om dom inte är såpass grava att dom "syns" på utsidan....

Om vi går utanför hasen så är ringkota paradexemplet på en synlig pålagring.
Hovis har nog en alldeles egen definition på pålagring:rofl:
PL

Har ngn en bra bild på en spattknöl?

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 937
Senast: MayGrace
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka