Könsmognad och dövhet

M

millansnillan

Har som ni vet en cockerspanielhane på 22 veckor.

Hur blev era hundar efter könsmognaden/under och före? Ras?

Just nu kan jag aldrig tänka mig att min valp skulle kunna bli trotsig och döv :eek:
Han vill så gärna vara till lags, alltid kelig och snäll mot alla. Lättlärd och lydigare än vad jag trodde att en 5½månadersvalp kunde bli.
Otroligt mjuk, han vet vad han får och inte får. En blick och han slutar direkt. Lite för underlägsen och rädd av sig med främmande människor. Med familjen är han världens goaste, jag får hela tiden höra hur snäll och lugn han är (de skulle se hur lugn han är 6 på morgonen :angel: ).
Kan absolut inte tänka mig att han skulle bli "döv" och trotsig. Just nu blir han snällare och snällare, lydigare och lydigare för varje dag.

Snälla säg att könsmognaden aldrig kommer :crazy: Och är den verkligen så illa som alla säger?

Sv: Könsmognad och dövhet

Nog kommer könsmognaden, men det blir antagligen inte så illa. Han kommer säkert att bli lite "lomhörd" ett tag, men en lättförig och förarvek hund blir högst sällan lika döv som en hund med ett mer egensinnigt sätt.

När hormonerna kickar in får du nog kämpa lite mer för hans uppmärksamhet - från att bara ha behövt en blick kan du behöva harkla dig istället, men något monster blir han knappast.

Mvh,
Duvan

Det är ju helt olika. Endel hundar märker man knappt av en könsmognad på medans andra nästan blir ohanteriga. Bara att försöka ha tålamod och inte lära in nya saker som kan leda till konflikter.

Det är inte säkert att det blir krångligt vid könsmognaden.
Däremot har min lagotto nu en period av trots.....*suckar djupt*

Jag räknar med att han kommer bli lite trotsig, men jag har läst för mycket skräckhistorier :crazy:

Hundar som vid/efter könsmognaden förändrats totalt och blivit totalt döva. Hundar som börjar hugga som trots och så vidare.

Däremot är jag till 99 % säker på att han aldrig kommer att hugga som trots, han är för vek och kommer antagligen aldrig att bli en tuff, självständig hund.

Jag läser för mycket :p

hemlig: Hur trotsar h*n?

Hon är döv, minns inte det hon lärt sig, vill och orkar inte koncentrera sig ("titta en fågel....sa du nåt matte?").....

Inte för att vara negativ, men jag har en cocker hane på 1,5 år som har både varit blid och döv under vissa perioder.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 222
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar