könsmogna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kristalia
  • Startdatum Startdatum
K

kristalia

I våran hästhage går mitt sto + en ettårig hingst och hans mamma och en valack. Hingstar blir ju könsmogna vid 1-2 års ålder. Och jag börjar bli lite orolig för att ettårs hingsten är väldigt intresserad av mitt sto. Han ska hela tiden snusa henne i rumpan och ta ut sitt "svärd" :). Hon avvisar honom varenda gång och verkar bara tycka att han är en liten snorunge som ska hålla sig borta.
Han har aldrig försökt att kliva upp på henne. Så jag är inte så orolig än men när hon blir brunstig kommer hon då att låta honom kliva upp på henne då tro. ( Om han nu gör det). Funderar på när man ska sära på den. Man vill ju inte få en oönskad överaskning... :confused:

Sv: könsmogna?

Jag skulle def sära på dem, jag delade på min hingsunge och stona då han var 7-8 månader, vågade inte chansa, man vet inte vad de gör när man inte ser...

Sära på dem!! Det har hänt och finns risk att det händer dig att en ettårshingst betäcker. Inte bra alls.

MVH Zenith

kristalia skrev:
I våran hästhage går mitt sto + en ettårig hingst och hans mamma och en valack. Hingstar blir ju könsmogna vid 1-2 års ålder. Och jag börjar bli lite orolig för att ettårs hingsten är väldigt intresserad av mitt sto. Han ska hela tiden snusa henne i rumpan och ta ut sitt "svärd" :). Hon avvisar honom varenda gång och verkar bara tycka att han är en liten snorunge som ska hålla sig borta.
Han har aldrig försökt att kliva upp på henne. Så jag är inte så orolig än men när hon blir brunstig kommer hon då att låta honom kliva upp på henne då tro. ( Om han nu gör det). Funderar på när man ska sära på den. Man vill ju inte få en oönskad överaskning... :confused:

Hingstar kan t.o.m. bli könsmogna redan vi 8-9 mån ålder, så.....jag rek. Dig att sära på dem ganska omedelbart ....
Han kan gå tillbaka till flcoken när/om han kastreras....
mvh
Carina på Cesam Arabians

Ok...Ska prata med stall ägaren om det. När brukar man kastrera hingstar föresten.
Hingsten har gått i flocken sen den föddes. Om min häst blir brunstig tror ni då att hon kan bli intresserad av honom då. Eller är han för liten. Förmodligen inte eftersom att han håller på att bli könsmogen.
Men det känns som så....Bara för att han är så liten. Isåfall måste vi sära på dom omgående för att jag ska ju betäcka mitt sto med en annan hingst när hon blir brunstig.

Jag skulle inte tordas ha dom tillsammans längre. Min blev könsmogen då han var 7 månader, då försökte han betäcka ett av stona i flocken som var brunstig.

Han fick då flytta iom att jag ej hade möjlighet att ha honom här som hingst. Han blev kastrerad då han var 10 månader, är nu 11 månader och ska få komma hem imorgon igen. :)

Börjar ditt sto att brunsta kommer hon definitivt att ställa upp sig för honom. Brunstiga ston bryr sig inte så mkt om vilken hingst det är, bara det är någon. ;)

Det finns hingstar som betäckt vid 8-månaders ålder och stona har blivit dräktiga, så dela på dem OMGÅENDE om ni vill undvika detta.

kristalia skrev:
Ok...Ska prata med stall ägaren om det. När brukar man kastrera hingstar föresten.
Hingsten har gått i flocken sen den föddes. Om min häst blir brunstig tror ni då att hon kan bli intresserad av honom då. Eller är han för liten. Förmodligen inte eftersom att han håller på att bli könsmogen.
Men det känns som så....Bara för att han är så liten. Isåfall måste vi sära på dom omgående för att jag ska ju betäcka mitt sto med en annan hingst när hon blir brunstig.
Man brukar säga vid 1 års ålder är lämpligt...Båda kulorna ska ha trillat ned i alla fall. Det finns vissa som rek. tidigare och andra senare.....Men är det inget hingstämne, så varför spara den som hingst?!

mvh
Carina

sära på dom omedelbart! En bekant till mig har fått sitt fina 3-årssto betäckt med sin yngre bror av misstag....Inte bra.

HalyBailey skrev:
sära på dom omedelbart! En bekant till mig har fått sitt fina 3-årssto betäckt med sin yngre bror av misstag....Inte bra.

:eek: Mardröm!!! Jag har själv ett welshsto här som blivit betäckt med ettårig hingst :crazy: Jag blir tokig!!! Jag som inbillad t mig att jag har stenkoll på hästarna, i vilka hagar de går mm...Fattar inte när det hänt! :confused: Men han är iallafall den enda kandidaten... :crazy:
Så sära så fort som möjligt, och låt dom inte gå i hagarna jämte varandra...

Hjälp......åker till stallet direkt... Vill inte ha en varmblod/halvblods korsning....aaaaaa

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 696
Senast: Stereo
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 697
Senast: Blyger
·
Avel Hejsan! Jag har blivit erbjuden att ta emot en nordsvensk sto vilket jag inte kan neka eftersom de är helsyster till valacken jag...
Svar
6
· Visningar
1 591
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka