Könsmogna??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kristalia
  • Startdatum Startdatum
K

kristalia

När blir hingstar könsmogna?? Ston för den delen också?? Har läst att en hingst vid 9 månader försökte betäcka sin mamma.
Varför avvänjer vissa redan vid 2-3 månader. Är det inte bättre om fölet får gå med sin mamma längre. Med tanke på att det händer i en vildhäst flock. Sedan behöver väl fölet mjölken en längre tid med tanke på näringen till skelletet mm.

jag tycker att det är onödigt att avvänja ett föl tidigare än nödvändigt. Oftast sköter stona avvänjingen själva.
Ett föl som gått länge med sin mamma, även efter att den slutat dia, blir oftast mer självsäker och oberoende än ett som avvänjts tidigt.
Det är även bäst om föl och sto får gå i en flock eftersom mamman tyvärr ofta är för snäll med sitt föl. I en "riktig" hästflock är det oftast hingsten som står för uppfostran!

de blir väl könsmogna runt 1-1/2 års åldern, men det finns säkert variationer , både de som blir det innan och efter, men jag tror att denna åldern är den vanligaste både på ston och hingstar. När fölen försöker betäcka sina mammor är det nog mest en lek, en träning för det vuxna livet!

Jag träffade en karl för ett par veckor sedan som på fullaste allvar menade att han köpt ett 1,5-årigt sto med föl vid sidan. :confused:
Jag trodde inte att det var möjligt???

/// ghost

OK! Men varför finns det dom som avvänjer vid ca 3 månader då? Något skäl borde det väl finnas.... ett argument?

Har inte hört talas om någon som vänjer av sina föl vid 2-3 mån i Sverige, däremot så vet jag de som importerat in föl som vants av vid 3 mån ålder från kontinenten. Jag tycker att det är lagom att vänja av vid 6 mån ålder kanske 5½ mån om stoet far illa och faller ur hull för mkt. Men då ska man också se till att fölet äter både gräs och kraftfoder innan.

:eek: :eek: oj...det låter inte möjligt, då skulle det stoet blivit betäckt som 7 månaders föl, ...ja kanske möjligt... men konstigt, stackars häst! :(

Som Welsh sade; om stoet far illa.
Men oftast far inte stoet illa av att ge di till sitt föl sålänge det får i sig tillräckligt med mat.
Ett vanligt skäl som jag kan tänka mig är att man vill träna/tävla sin häst och/eller sälja fölet så tidigt som möjligt.

Det finns vissa saker som jag tycker är lite mytaktiga när det gäller relationen mellan föl och sto...
När fölet växer upp övergår den succesivt till mer vanlig mat, av sig själv och med "uppmuntran" av modern. De flesta ston klarar av "mjölkavvänjingen" alldeles själva!
MEN även efter att mjölkbaren "stängt" behöver fölen sin mamma och en bra flock! Det ger en mycket tryggare individ om fölet kan få gå med sin "familj" i minst ett år!
Ibland kan man se att fölet, när det känner sig otryggt, söker tröst av mamma eller en modersfigur i närheten genom att "dia" trots att där inte finns någon mjölk.
Man har t.om. sett unghästar "dia" andra unghästar i brist på en vuxen!

vad bra skrivit!!! :bow:
jag brukar själv ha mina föl med sina mammor tills de är 6 månader i samma box, efter det får de ha egna boxar alt dela med ett annat föl på natten. De fortsätter att gå med mammorna i flock på dagen tills de är ett år. Då åker hingstfölen på bete för sig, och stofölen för sig, vid detta laget har det oftast redan skett en naturlig avvänjning, sedan på hösten kommer stofölen att fortsätta gå med mammorna och andra jämngamla, medan hingstfölen får gå med andra hingstföl-åringar, har även haft en äldre vallack med dessa då det har haft en lugnande inverkan på ungkillarna. Tycker att detta har gett lugna och trygga hästar som fungerar mycket bra i allt.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025