Könsmogna marsvin?

E

Elwis_86

Haha, nu kommer jag med ännu en till marsvis tråd. :p
Mina 2 hanar jag nyligen köpt är ca 8 veckor. När blir dom könsmogna?
Hon i zoo butiken sa att jag absolut inte kunde ha 2 hanar ihop. Absolut inte.

Men har 2 kompisar som har marsvins hanar ihop. Sen sett många andra som har det. Så jag chansade.
Men om dom skule börja bråka, hur märker man att det är bråk och inte lek?

På kvällarna nu så skriker ena Oui oui.. typ.. Och den andra kuttrar som en duva. :D
Men det är väl lek?
Sen hör man att dom kör rejs i buren.

Sv: Könsmogna marsvin?

Ja alltså kan du SE att de bråkar så är det dags att sära på dem. Du kommer att se när det inte är lek längre, jag lovar! Om jag inte minns fel blir hanarna könsmogna ganska tidigt. Ett tecken kan vara att de börjar lukta illa ibland, de utsöndrar ett sekret när de är med andra marsvin.

Hälsa de små grisarna o ge dem en gurka från mig! =)
//Z

Om de går runt på stela ben och gnuggar tänder så är det lite uppvisning på gång, se noga på då för om den ena då tycker den andra inte går undan och lyssnar tillräckligt så kan de ryka ihop och bitas och gärna runt munnen! Men mina rök ihop 2 ggr fick några skråmor som öäckte finfint och sedan var de bästisar resten av tiden jag hade dem. Vid 5 mån är de värst.

Hanar kan ju gå bra ihop, om de är tillsammans från det de är små har jag hört.

Men myten om att honor ska vara så fredliga och gå så bra ihop kan jag motbevisa. Mina har rykt ihop flera gånger, och fått sår och skråmor. Den bråkiga och elaka tanten får nu bo själv, men ser in till de andra. :D

Jag skaffade en liten han-kompis till min ett-åring och de bråkar lite för det mesta. Det är mest den lille som är arg när den store försöker uppvakta honom. Då biter han ifrån, den store får inte ens gå förbi huset och uppvakta, då biter han genom fönstret. Efter en stund ger sig den store. Den lille har nu blivit könsmogen, man ser det på att pungen blir större och större!! Den lille är nu 11 veckor! Den store har ALDRIG bitit tillbaka så han accepterar nog det faktum att den nye inte är lika intresserad av kuckelurum som han!!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 876
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Hur ser era erfarenheter ut vad gäller könsmognad hos framför allt hanhundar? Vid vilken ålder kan de anses vuxna, när drar könsdriften...
Svar
17
· Visningar
1 961
Senast: em-pirre
·
Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 581
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama