"könsmogen"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

\"könsmogen\"

undrar när en hingst blir könsmogen?
har varit med om hingstar som har betäckt vid 1års ålder och då nästa år blivit pappa- är detta bara ett undantag eller är alla hingstar "könsmogna" vid 1års ålder?

Re: \"könsmogen\"

Nej, det är inget undantag att en hingst blir könsmogen vid 1-års ålder. Det är mycket vanligt. Ofta blir dom könsmogna redan vid 7-9 månaders ålder.

Även ston blir könsmogna så tidigt, första brunsten kan komma då.

Så passa, så hingsten inte blir pappa för tidigt - skilj honom från flocken i samband med avvänjningen!

hej!
ja det är ingen risk att det blir oväntat föl nästa år för min del vi har en hingst och en sto hage men jag vet ju många andra som har 1åriga hingstar tillsammans med ston,då är det ju ganska så korkat tycker jag...
händer det något speciellt med hingsten om den blir pappa så tidigt??

Nja, hingsten är ju inte direkt godkänd för avel, eller hur?

menar du min hingst?
nej han är inte godkänd han är ju bara 1 år, och kommer inte bli godkänd heller han ska kastreras nu i höst.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka