Könsmogen eller dräktig????

lakrits

Trådstartare
Min bror har en beagletik som nu är ett år gammal.
Hon löpte för första gången för ca. 1 månad sedan.

Idag när jag hälsade på henne så upptäckte jag att hennes framspenar var "svullna",,,precis som om hon producerade mjölk.
Jag kände på de andra men de var inte alls så fyllda som de i fram var.
De kändes ju väl men inte så att man tror att hon producera mjölk i dom.

Min bror upplyste mig om att de hade varit sådana sedan hon löpt.
Har det med könsmognaden att göra?
Hon är inte tjock som om hon skulle få valpar heller...

Hon jagar ju lite grann och tanken har funnits hos brorsan mfl. att hon "rivit, skrapat" sig när hon jagat, men det syns inget på henne.

Att de inte reflekterat på att hon skulle vara dräktig är för att hon springer inte lös,,dock är hon inte i hundgård,, och hon har inte varit lös/jagat/varit borta under den tid hon löpte.

Det kan ju varit en hund här men eftersom det är två hus på gården och oftast folk hemma så borde någon sett det iså fall.

Det kan ju kanske skett något innan vi märkte att hon löpte men jag vet inte...

Så vad säger ni? Könsmogen eller ev. dräktig....

Sv: Könsmogen eller dräktig????

Jag kan ju inte uttala mig om risken för att hon är dräktig eftersom jag inte vet om möjligheten finns att hon varit utom tillsyn och blivit parad - MEN det är fullt normalt att tikarna blir svullna i juvren efter första löpet. Släthåriga tikar kan se riktigt knöliga ut på undersidan, det är fullt normal juverutveckling, tikens kropp går ju från valp till vuxen, könsmogen tik i och med första löpet så det i sig är inte någon indikation på dräktighet. När tiken är dräktig brukar inte sjäva juvren svullna under första månaden heller, utan det är snarare spenarna som ändrar färg och storlek. Så jag skulle knappast tro att det är något annat än vanlig mognad.

Ok,,,vad bra....lite för ung för att få valpar tycker jag.
Ja,,,kommer det en hanhund så finns möjligheten att hon kan bli parad.
Nu bor vi som sagt på landet så det är inte så mycket hund här som kan komma just till oss men man vet ju iofs. aldrig.

Skulle det råda några som helst tveksamheter - alltså att några riktiga dräktighetstecken dyker upp, föreslår jag ett ultraljud hos veterinärenför att vara säker. Kostar väl 500-800:- men är väl investerade pengar om man skulle vara osäker. För visst är hon för ung och dessutom har man ju ingen aning om vad en eventuell fader skulle kunna vara, om hon faktiskt blivit parad. Men i dagsläget skulle inte jag oroa mig i alla fall.

Låter precis som om hon är skendräktig;)

Först tänkte jag att katterna hade varit på henne men sedan kom jag på att hon mest skäller på dom så dom får nog inte komma så nära.....

Det stämmer ju ganska bra med löp osv...så det är nog att hon börjar bli könsmogen.
Men givetvis...börjar vi se andra tecken så får vi ju ultraljuda henne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka