Könsbyte - lagligt redan innan 18 års ålder.

Juridiskt är endast formellt, komplett är kroppsligt, inkl operation och hormonellt.
Det är din personliga åsikt som du nog gör bäst i att hålla för dig själv.

Jag ser i ditt inlägg väldigt lite kunskap och mycket fördomar. Som nämnts tidigare är obehandlad transsexualism ett tillstånd som kan leda till döden. Du oroar dig för "ångrare", jag tänker på alla dessa barn och tonåringar som löper risk att dö. Döden är förbaskat ireversibel den också.

Byta kön får man inte göra lättvindigt. Tvärtom blir de flesta nästan löjligt ifrågasatta och processen tar flera år. Även om du inte vill operera dig eller få någon annan fysisk behandling så är processen bra mycket mer långdragen och komplicerad än att du skickar in några papper. Det är många samtal och utredningar innan du får skicka in någon ansökan.

Min åsikt är att ETT självmordsbenäget barn är anledning nog att ta bort åldersgränsen.
 
Det är din personliga åsikt som du nog gör bäst i att hålla för dig själv.

Jag ser i ditt inlägg väldigt lite kunskap och mycket fördomar.
Tyvärr använder du begreppet fördomar på ett felaktigt sätt. Jag ber att få upplysa om att det faktum att man har en åsikt som avviker från din inte innebär att man har fördomar. Det innebär helt enkelt att man tycker olika.

Det är även riktigt otrevligt av dig att råda mig att hålla mina åsikter för mig själv. Vem är du att censurera ett forum? Med vilken rätt hindrar du mig från att lufta mina åsikter?
Du är inte talesman för den omdiskuterade gruppen och du tillhör den inte heller enligt din egen utsaga. Din åsikt kan vara lika felaktig som min såvitt jag vet och har du inga bättre argument att komma med än citatet så bör du ta ditt eget råd i beaktande.
 
@morgaine så som du uttryckte dig om "kompletta könsbyten" är transfobiskt. Du säger implicit att man inte har bytt kön helt och hållet om man inte har opererat sina könsorgan. Det stämmer inte. Om det är din bestämda åsikt så bör du vara medveten om att många blir sårade och arga av den.

Censur handlar om relationen mellan stat och medborgare. Och jag har inga befogenheter att redigera eller på annat vis kontrollera andra användares inlägg här. Det vet du.
 
Fast hur kan man ha bytt kön utan att ha bytt kön? :confused:

Att byta juridisk tillhörighet, eller identitet ja absolut, det kan man väl göra utan att operera sig. Men då har man ju inte bytt könsdelar. Men är man nöjd med det så är väl det jätte bra. Jag bryr mig inte det minsta om folk vill byta kön, eller ha flera kön, eller inget alls. Bara de själva är nöjda :)
 
Fast hur kan man ha bytt kön utan att ha bytt kön? :confused:
:)

För att det ofta är viktigast med själva bytet av identitet. Är man fel kön juridiskt kommer man fortfarande bli felkönad i alla officiella sammanhang, vilket kan vara väldigt påfrestande.

Att få "rätt" namn och personnummer är ett jättekliv i rätt riktning, och att slippa genomlida tonåren som fel person. Tänk normal tonårsångest, med tillägget att du alltid känt dig "fel".

(Sorry att smileyn hängde med i citatet, det blir av någon anledning så i mobilen.)
 
För att det ofta är viktigast med själva bytet av identitet. Är man fel kön juridiskt kommer man fortfarande bli felkönad i alla officiella sammanhang, vilket kan vara väldigt påfrestande.

Att få "rätt" namn och personnummer är ett jättekliv i rätt riktning, och att slippa genomlida tonåren som fel person. Tänk normal tonårsångest, med tillägget att du alltid känt dig "fel".

(Sorry att smileyn hängde med i citatet, det blir av någon anledning så i mobilen.)
Jag har en bekant som blev av med jobbet för att man kunde ju inte byta kön och personnummer :confused:, det gick ju bara inte för sig. En stor statlig institution som inte hade bättre rutiner :rage:
 
Jag har en bekant som blev av med jobbet för att man kunde ju inte byta kön och personnummer :confused:, det gick ju bara inte för sig. En stor statlig institution som inte hade bättre rutiner :rage:

Fy fan! :rage:

Om man inte är så bekant med trans i allmänhet kanske det inte skadar att läsa på lite här: http://transformering.se/ratt-och-fel/bemotande
Väldigt många allmänna idéer (som att alla transpersoner vill genomgå en fysisk könskorrigering tex) är rena felaktigheter.
 
Då tycker jag att det är bättre att precisera och säga juridiskt kön, tex. För säger man bara kön så antar jag att det är könsorgan man menar, och jag är nog inte ensam om det.
 
Fy fan! :rage:

Om man inte är så bekant med trans i allmänhet kanske det inte skadar att läsa på lite här: http://transformering.se/ratt-och-fel/bemotande
Väldigt många allmänna idéer (som att alla transpersoner vill genomgå en fysisk könskorrigering tex) är rena felaktigheter.

Jag läste den här artikeln för ett par veckor sedan och den tar upp ett av problemen för transpersoner rätt tydligt. Ingenstans framgår huruvida Maria har manliga eller kvinnliga könsdelar - och det är faktiskt helt irrelevant. Hon vill tilltalas som kvinna och det är skamligt att man inte kan ta hänsyn till det!
 
Ärligt talat, hur många av sina kompisars könsorgan har man inspekterat närmare? För allt vad jag vet kan rätt många av de jag känner ha ett annat biologiskt kön än jag tror. Om någon presenterar sig som tex Tomas, så antar jag att det är en man. Jag vet inte att få se snoppen. Inte personbeviset heller.
 
Då tycker jag att det är bättre att precisera och säga juridiskt kön, tex. För säger man bara kön så antar jag att det är könsorgan man menar, och jag är nog inte ensam om det.
Det har ju tagits upp flera gånger i tråden att man kan byta kön utan att ändra något fysiskt.

Det finns kvinnor som har kuk och det finns män som har fitta. "Att byta kön" syftar i allmänhet på det juridiska och/eller det sociala. Den typ av operation av könsorganen du tänker på kallas könsrekonstruktion.
 
Alltså herregud vad vissa åsikter i den här tråden skrämmer mig. Att en man eller kvinna inte är komplett om inte dennes könsorgan ser ut på ett visst sätt, hur kan man ens tänka så?
 
Tänk om föräldrar pressar sitt barn till att vilja byta?
Det finns miljoner barn i världen som vet att deras föräldrar velat att de var det andra könet. Driften att få förälderns godkännande är stark och skulle möjligen kunna få unga tonåringar att vilja byta kön. Det kanske är obefogad oro, men även om det bara händer en gång vart tredje år så är det tillräckligt för att behålla 18-årsgräns för kroppsliga könsbyten anser jag.

I Sverige är det väl rimligt att anta att blivande föräldrar som är så kinkiga med framtida barns kön kollar fostrets könsorgan på UL och gör abort om det visar sig ha fel utrustning. Jag tror inte heller att det skulle vara praktiskt möjligt att lyckas få med sig svensk sjukvård på att med tvång genomdriva en könskorrektion.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp