Könsbestämning - BILD

Sv: Könsbestämning - BILD

Jag är nybörjare på Photobucket, så det blev fel! :crazy:
Men nu ska det funka så ni kan se bilden!! :angel:

Lite suddig bild, så det känns svårt att säga något säkert, men jag tror som ovanstående att det är en hona, fast hon har möjligen ett något större avstånd mellan anus och vulva än de flestahonor så att man därför misstagit henne för hane.

Precis som du skriver, så borde du känna/se testiklar om det är en hane. Vid sju månaders ålder brukar testiklarna vara nästan fullmogna och då är de ofta ganska framträdande.
Möjligheten finns ju också att din katt är en hane och kan vara kryptorchid (testiklarna har inte vandrat ned i pungen).

Ett besök hos veterinären eller om du kan visa upp kissen för någon rutinerad kattuppfödare är förstås det enda sättet att säkert fastställa vilket kön din kisse har.

Verkar som "experterna" omkring dig gått på det klassiska & förutsatt att en röd eller cremefärgad katt alltid är en hane... för i mina ögon är det där definitivt en honkatts bakdel.. Men jag håller med om att det ser ut som den har lite långt avstånd mellan anus & vulva & i kombination med att den är röd så blir det lätt att missta sig.

Verkar som alla får tag i röda honkatter nu utom jag som sökt efter en i flera år :crazy:

Håller med dom andra, ser ut som en hona.

Tror också att det är en tjej. Har i och för sig aldrig sett en hane som inte haft testiklarna på plats, men om man jämför med hur en kastrerad hane ser ut borde det ju vara ungefär detsamma, funderar jag.

Kanske kan du lägga in en tydligare bild?

Man brukar kunna se påsarna som det är tänkt att kulorna ska ligga i, men det är inte alltid lätt att könsbestämma de små. Min blivande avelshane (som iofs bara är 4 veckor gammal) håller tydligen på att förvandlas till hona. :crazy:

Bansan skrev:
Verkar som "experterna" omkring dig gått på det klassiska & förutsatt att en röd eller cremefärgad katt alltid är en hane... för i mina ögon är det där definitivt en honkatts bakdel.. Men jag håller med om att det ser ut som den har lite långt avstånd mellan anus & vulva & i kombination med att den är röd så blir det lätt att missta sig.

Verkar som alla får tag i röda honkatter nu utom jag som sökt efter en i flera år :crazy:

Jag instämmer att det ser ut som en hona trots att fotot är lite oskarpt.

Men så måste jag få fråga: ÄR det verkligen så ovanligt med röda honor? Jag har fått höra det från flera håll. Jag har en röd hona, som jag köpte på katthem för 8 år sedan, det bästa som hänt mig i mitt liv :love: Hon är ju väldigt speciell på många vis, men är hon alltså unik pga sin färg också?

Det är ovanligare med röda honor av den anledningen att det krävs att både mamma och pappa har röda pigmnet för att en hona ska bli röd. För att en hane ska bli röd räcker det med att mamman har minst ett rött pigment.

Liknande trådar

Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 366
Senast: LevelSkin
·
Övr. Katt Vänder mig till de som är insatta i katters sociala relationer och deras signaler sinsemellan. Har 2 katter, en hona 8 år och en hane 12...
Svar
0
· Visningar
1 008
Senast: mackan
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: Sol
·
Övr. Katt Min vackra Molly har ju omplacerats till ett nytt hem då hon inte trivdes varken som gårdskatt eller ihop med andra katter, var rädd för...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Megs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama