Konfirmationspresent?

Kanintant

Trådstartare
Jag har blivit inbjuden till min systerdotters konfirmation och funderar kring det här med present. Vad sjutton ger man??

Jag känner henne inte så väl dessvärre (pga taskig relation till syrran) så jag har inte så bra koll vad hon gillar men gissar att hon är som 15-åringar är mest. Hennes mor är något av en shopoholic så jag gissar att hon har ganska mycket smycken, kläder osv. redan. Hon har inge direkta hobbies vad jag vet.

Ska man ge ett presentkort eller vad sjutton ska man hitta på? Prylar känns ju jättesvårt. I julklapp gav jag presentkort på en köpcenter så hon kunde välja om hon ville shoppa i klädaffärer eller smink osv och jag tror det var uppskattat, blir det tråkigt/dumt att ge samma sak igen? Är runt 500 kr lagom? Det blir från både mig och sambon.

*totalt lost*

Min första association till rubriken var EN SYNTH! (du vet, sången från macken :D)

Men det funkar kanske inte så bra :p

För att vara allvarlig: jag vet inte vad som är bäst, kanske presentkort som du är inne på...
Jag har inte konfirmerat mig själv, så jag vet inte ens vad som var normalt att få.

Kanske på någon form av upplevelse/konsert el liknande?
Något inför framtida flytt? (del av servis osv?)

Hur dålig relation har ni @Kanintant ? Du kan inte fråga om det är något speciellt hon önskar sig? Barnens äldsta kusin som var den enda som konfirmerade sig hade varit duktig och skrivit önskelista. Men presentkort brukar alltid vara uppskattat i den åldern! :D

Min första association till rubriken var EN SYNTH! (du vet, sången från macken :D)

Men det funkar kanske inte så bra :p

För att vara allvarlig: jag vet inte vad som är bäst, kanske presentkort som du är inne på...
Jag har inte konfirmerat mig själv, så jag vet inte ens vad som var normalt att få.

Kanske på någon form av upplevelse/konsert el liknande?
Något inför framtida flytt? (del av servis osv?)

*asg* får nog bli en synth :p

Nej jag är inte heller konfirmerad så jag vet inte alls vad man brukar ge.
Har också funderat på framtida flytt men jag vet inte, det är ju himla svårt att veta vad man vill ha i sitt nya hem om flera år. Ja frågan är om inte presentkort ändå är ganska smidigt.

Hur dålig relation har ni @Kanintant ? Du kan inte fråga om det är något speciellt hon önskar sig? Barnens äldsta kusin som var den enda som konfirmerade sig hade varit duktig och skrivit önskelista. Men presentkort brukar alltid vara uppskattat i den åldern! :D

Oj, vad smidigt med önskelista. Jo jag kan såklart kolla med henne men tänkte att det kanske man inte brukar göra när det gäller konfirmationen. Jag får väl erkänna att jag är lite emot tanken att ge massor med presenter för att man konfirmera sig, jag tycker nog mer att man gör det för att det är något man tror på och att det kanske inte ska förvandlas till en konsumtionsfest. Därför hade det väl på så vis känts bättre att ge något av "värde" men det är ju inte så lätt att hitta på och på ett sätt känns det ju ändå bättre att ge något hon har glädje av. Svårt det där.

I den åldern hade jag själv verkligen uppskattat att få presentkort eller till och med kontanter. Flera gånger fick jag istället t ex glasskålar och andra prydnadsföremål som inte passade i mitt rum då men tydligen var tänkta att sparas till en framtida flytt. Nu är jag 30+ och bor i egen lägenhet men har en stil där glasskålarna fortfarande inte passar och det bär mig emot att göra mig av med dem så de står i ett skåp. Snälla köp inga prydnadssaker. :p

I den åldern hade jag själv verkligen uppskattat att få presentkort eller till och med kontanter. Flera gånger fick jag istället t ex glasskålar och andra prydnadsföremål som inte passade i mitt rum då men tydligen var tänkta att sparas till en framtida flytt. Nu är jag 30+ och bor i egen lägenhet men har en stil där glasskålarna fortfarande inte passar och det bär mig emot att göra mig av med dem så de står i ett skåp. Snälla köp inga prydnadssaker. :p

Nej det är lite så jag tänker med, vem vet vad hon vill ha när hon får eget boende. I nödfall får det nog bli ett presentkort iaf, men ska fundera lite om det kan finnas något annat.

Jag skulle inte vilja att ett presentkort gick till kläder eller smink, det ska nog vara något lite mer beständigt än så. Smycken eller kanse flytta-hemifrån-tema är bättre presentkort tycker nog jag. Om det ska vara pengar så får det vara som fonder, som inte ska röras på flera år, dvs när det är dax att flytta till eget.

Jag fick vinglas :) (och diverse smycken, några fina som jag använder nu och några helt fel för mig, som jag blev glad över ändå.) Mycket användbart. Jag har tyvärr bara tre kvar eftersom ett antal blev mos när jag fick barn och var distraherad och klumpig och barnet viftade och svärmor och mormor hade sönder ett par också. Däremot så stod de i ett skåp i 4 år tills jag flyttade hemifrån och sedan fortsatte de att bo i låda i studentkorridor osv. Så inte helt optimalt kanske.

Diverse smycken och sedelärande böcker (Jag fick Eddan, men det är kanske lite svårt, Odyssén?) är väl klassiskt. (eftersom jag är lite ond och så så tycker jag nog att konfirmations och studentpresenter ska vara någonting långvarigt och småtråkigt hellre än två nya klänningar från HM och snabbkonsumtion. Men det är bara jag och för att jag är tråkig. Jag är helt övertygad om att ingen, med rätta, håller med.)
Min lillebror fick en reservoarpenna, de sägs ha blivit hippa nu dessutom, speciellt i England. (pappa var såklart tvungen att berätta (sa han) att det var en uhm fin penna och inte en vanlig bläckpenna, men tja.)

Jag skulle nog valt ett smycke. Det kan en15-åring gilla nu samtidigt sim man kan behålla det. Dessutom kan man köpa ngt som är neutralt och kan gillas av många. Vilket är bra om du inte känner henne väl. Tycker inte presenten behöver vara dyr heller

Jag skulle undvika flytta hemifrån grejer. I många fall är det några år kvar och ofta så bor man så trångt i första lägenheten.svårt att veta vad hon gillar också.

Smycken känns ju bara så svårt (kanske för jag själv aldrig använder några eller uppskatta dem). Jag kan tänka mig att hon har en massa smycken redan, fast kanske inte kvalitetssmycken dock (syrran jobbade på glitter innan).

Finns det något annat än just smycken som känns lite mer av värde och inte så "slit och släng"? Böcker är ju också svårt när hon inte har några direkt intressen.

Nu har det löst sig. Min kära bror som känner henne bättre sa att hon är intresserad av ekonomi så vi ska ge en bra bok om ekonomi ihop. Som han sa" antingen stärker det intresset eller dödar det" ;) Vi hoppas på det sistnämnda :)

Nu har det löst sig. Min kära bror som känner henne bättre sa att hon är intresserad av ekonomi så vi ska ge en bra bok om ekonomi ihop. Som han sa" antingen stärker det intresset eller dödar det" ;) Vi hoppas på det sistnämnda :)

Det tycker jag låter som en jättebra idé!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka