Konditionsuppbyggande övningar

N

NiitSirK

Skulle behöva lite tips på sådana...

Galopparbete är inte så jättekul på min häst då hon blir så upphetsad utav det så tillslut blir hon rädd för allt och sticker (det slår nästintill slint i skallen på henne).
Spelar ingen roll hur trött hon är fysiskt, allt sitter i huvudet.

Såhär är det ; Om hon vill, då går det. Om hon inte vill, då går det inte ;).

Vet att långa travsträckor bygger upp bra, men ska man trava i intervaller då? Och är det mer uppbyggande om man travar i uppförsbacke? Vad ska man hålla för tempo?
Hur ska intervallerna se ut?

Kristin :bump:

Sv: Konditionsuppbyggande övningar

NiitSirK skrev:
Och är det mer uppbyggande om man travar i uppförsbacke? :

jag är inte särskilt bra på det där med att komma med nya idéer, men man kan skritta ut på långa turer och låta hästarna trappa på bra - det ger tydligen kondis (fick tipset av en distansryttare).

Men jag har alltid fått höra att man varken ska trava i uppförs- eller nerförsbackar. Det sliter mkt mer än det bygger upp. Bättre att skritta eller galoppera )om det är uppförs då, nerför är inte galopp heller bra har jag hört).

Rätta mig gärna om jag har fel.

Nej jag tror du har helt rätt.
Trav är ju den gångarten som sliter mest på hästen så det låter helt logiskt att inte trava i uppförsbacke...Tack =).

Joo långa skritturer tar vi så får väl hoppas att det blir bättre :D.

Hon går ju att galoppa ute alltså men då får man galoppa lååååååångsaaaaamt, annars drar hon :p .

/K

jag hade en häst förut som också drog hela tiden... Han skulle ju tränas så jag ville hålla honom i bra kondition så jag blev nästan tvungen att galoppträna... ibörjan galopptränade jag väldigt sakta för att ha kontroll, det går ju bra att galoppera längre sträcker om man galopperar sakta... jag gjorde mycket tempoväxlingar hela tiden! Tillslut tyckte jag att han blev ganska lydig så jag tänkte nu provar jag att gasa lite mer... och han sprang så fort han bara kunde och efter en stund så provade jag att sakta ner... även om bromsträckan blev rätt så lång så fick jag stopp! :banana: Det är bara att ut och galoppera i det tempo som du behärskar och närni bli bättre och bättre på det så åka succesivt. Ett tips kan också vara att betsla upp (enbart för en kortare period) så du vet att du får stop i skogen! Lycka till!

för att träna upp hästens kondidtion så är det bra att göra trav och galoppfattningar har jag hört

Är det bara kondisen du vill träna upp eller styrkan också?
För att skritta/trava sakta i branta, långa uppförsbackar är jättejobbigt! Vi hade en toppenbacke där man verkligen bara kunde sitta och åka (jag hade ingen sadel så man fick klamra sej fast i manen och låta häststackarn sköta jobbet :D ) och han var VÄÄÄLDIGT trött när man väl kommit upp för backen.. Den var ca ½km och mycket brant, dessutom med lite dålig terräng. Hästen fick varva mellan trav och skritt för att det inte skulle bli för jobbigt.

lugnt arbetstrav kort och avslappnat, "jogging", och långa sträckor.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 857
Senast: Ponnyfoton
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
31 536
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!