Konditionsträning!

B

Baroya

Hej!

Nu behöver jag lite tips. Eftersom att man inte längre får rida i skogen eller i "ko-hagen" har jag inga bra ställen att träna upp hästens kondition på. Utan måste nu lasta hästen och köra iväg.

Är det någon som har några tips på hur jag kan träna upp hästens kondis, uthållighet och flås, ´de dagar jag inte kör iväg med honom. Jag har lixom tappat all kreaktivitet :crazy: Brukar jobba mycket intervall annars, och galoppera längre sträckor, men detta är ju inte möjligt nu!. Vill inte att det ska bli för mycket "nötande" på banan heller!

Jag tar emot alla tips jag kan då :) Jag vill ju att hästen skall vara i topptrim nu inför ute säsongen och de stundande derbyna!

MVH

Sv: Konditionsträning!

Usch, det är ju ute på ängarna och i backarna man får "puls" på hästen. Jag rider ofta med pulsmätare, och när jag kommer hem och tankar över pulsloggen till datorn så ser jag att inte ens under 1 timmes hoppträning (i grupp = hoppar inte hela tiden...) så uppnår man något direkt konditionsuppbyggande arbete.

Det behövs en ordentlig ridväg med bra backar att jobba i, enda alternativet är nog att ha såna där vagnar som travtränare använder med någon form av broms som ökar trycket.

Här är en bok som du borde låna hem och läsa

http://www.dekaltext.com/eventing/bocker.htm

När jag googlade efter träningslära hittade jag detta specialarbete, står säkert mycket bra där med:

http://www.ridsport.se/gotland/specarb.html

Jag rekommenderar varmt en pulsmätare med minne som man kan ladda över till datorn och spara så man kan jämföra med tidigare kurvor osv

Jag har en Polar S610i.

Sv: Konditionsträning!

Tack så mycket :) Ja, tyvärr är det nog som du säger. Att emda alternativ till att få upp pulsen på hästen är att galoppera och klättra mycket. Voi har visserligen backar som vi änsålänge fortfarande får rida i. Där brukar jag tillbringa några dagar i Veckan. Bygger dessutom upp hästen msukler super bra :)

Det där med plus mästare verkar faktiskt riktigt smart. Vad går en sådan på?

Det är nog inte mer än att lasta och köra iväg där det finns bra ridvägar och må¨nga backar!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 825
Senast: ako
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Miikan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?