Konditionsträning!

E

EverydayFailure

Va egentligen bästa sättet att träna upp kondisen på sig själv o hästen(framförallt hästen), är de intervall träning eller låååånga galoppsträckor, hur gör ni, behöver lite tips o nytänkande:idea:

Sv: Konditionsträning!

Va egentligen bästa sättet att träna upp kondisen på sig själv o hästen(framförallt hästen), är de intervall träning eller låååånga galoppsträckor, hur gör ni, behöver lite tips o nytänkande:idea:

Har hört att det ska vara bra att klättra och att rida i backar. Vet inte om det är bra för konditionen eller något annat, men bra är det iallafall :D

Jag tycker intervallträningen är bra för jusst kondisen. Backträning och sånt hjälper ju kondisen också men är ju främst för muskulaturen.

Skaffa pulsmätare och kolla vilket pulsintervall din häst ska ligga på när du backtränar/intervalltränar. Då slipper du vare sig över- eller underträna hästen.

rid ut i naturen :banana: . där finns alltmöjligt att använda (backar, härliga gallopsträckor, mm) till att träna upp kondisen. :D

Bygg upp konditionen med långa travsträckor under våren, 15-30 minuter. Sliter mindre. Sen lägg till den vanliga galoppen ute, och någon månad innan tävlingssäsongen gör 1-2 galoppjobb i veckan beroende på klass och häst. Variera mellan intervall 500-600 m tempo 3-5 intervaller och canter ca 450 m tempo ca 5 minuter på bra underlag. Sen räcker oftast tävlingarna som konditionsjobb när hästen är i kondition, i alla fall till ca 1* nivå.

Låter jättebra alla förslag,har provat de mesta men vet inte vad som e effektivast men tack så mkt, pulsmätare är ngt att införskaffa!

långa skogsturer i upp o nerförsbackar och blandat tempo:)
bygger också upp muskulaturen

Hur vet man vilken puls hästen ska ha när den tränas och så?

Jag tror på varierad träning! Visst kan man planera in intervallerna och länga travsträckor, men gör det då du har tänkt rida ut i skogen! "Mina" hästar var i TOPPTRIM då de fick variera mellan markarbete/hoppning, dressyr, konditionsträning, vanliga skogsturer och VILA :) (tre det eller ej, men att vila brukar ge massor med muskler och en glad och fräsch häst!) dressyr är ju inget man får glömma, viktigt inom alla dicsipliner, och för styrka, smidighet och lydnad! :) ridning är underbart!

Jag tror på varierad träning! Visst kan man planera in intervallerna och länga travsträckor, men gör det då du har tänkt rida ut i skogen! "Mina" hästar var i TOPPTRIM då de fick variera mellan markarbete/hoppning, dressyr, konditionsträning, vanliga skogsturer och VILA :) (tre det eller ej, men att vila brukar ge massor med muskler och en glad och fräsch häst!) dressyr är ju inget man får glömma, viktigt inom alla dicsipliner, och för styrka, smidighet och lydnad! :) ridning är underbart!

Hästen bygger musklerna när dom vilar! Därför är det väldigt viktigt att låta dom få en-två dagar i veckan. Kör man bara på hårt så bygger dom ändå "inga" muskler

varierad träning och vila - det kör iallafall jag på, men som sagt, alla har olika metoder och tankar :) oftast kan man gå till sig själv när det gäller allting! Om man tränar stenhårt och aldrig vilar så sliter man bara ut sig. de gånger man bygger musklerna är då man äter ordeltligt och BRA samt vilar/sover/tar det lugnt! :D

**lånar tråd** (hoppas att et inte gjorde något)

http://www.hippson.se/cldoc/15080.htm

slänger in den här artiklen och så står det ju" hästen skall tränas, inte börja ridas" menar de då att man ska longera, tömköra osv? Eller vadå tränas..? :confused:

Till trådskaparen:
jag brukar variera så mkt som möjligt.under samma tränngspass.trav galopp på asfalt(ej galopp), grus, sand,gräs och skog.kolaäätrar också så ofta jag kan vilket blir på helger när det inte är tävling.
och sist men inte minst vila!! skrittpromenader stärker mkt.

Långa skritturer i terräng bygger upp hästens grundkondition.

Att "hästen ska tränas inte bara ridas" betyder att man ska jobba häsen med olika saker inte bara rida rakt fram. Häsen behövar jobba med alla muskler. Sådana övningar är att gå i form, ställa, böja,länga och korta m.m.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 739
Senast: KesoNeso
·
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024