Konditionsträning?

B

Beauty_Boss

Tjenare alla hästfrälsta ;) Jag tror att min ponny inte alls hadelika bra kondis som jag trott :p Hur ska jag träna upp den? Galoppera mycket uppförsbackar lr?

Sv: Konditionsträning?

Jag skrittade min valack säkert 2-3 veckor när jag satte igång ordentligt (runt 1 h 5-6 dgr/vecka) och sen började jag trava och hålla i gång som med skritten. Han hade äckligt bra konditon sen, och var nästan helvild av att bara stå en dag sedan

Intervallträning, 3 minuter galopp 1 skritt el. liknande beroende på vad din häst orkar med.
Jag galopptränar "i" en uppförsbacke, den går upp ca 200m sen rakt några meter och så ner 100 meter och där vänder jag och galopperar upp för den o.s.v. Brukar göra det ett par gånger/gång jag rider där. Nu är det dock krångligt att komma dit så det blir mest vanlig uteridning.

Klättring är inte att rekommendera för en häst som har dålig kondis. Börja plant istället, som t.ex. Fröken_Skåne föreslår, med mycket skritt i början. Fortsätt med trav några minuter och skritt några minuter i intervaller. När ni kan vara ute i en timme med cirka 30 min trav varvat med 30 minuter skritt så kan ni börja göra på liknande vis med canter. Dressyr och hoppning m.m. ska inte tränas förrän hästen klarar att vara ute i en timme med blandat skritt, trav och galopp utan att bli trött. Däremot kan du jobba med markarbete som tömkörning, cavaletti, longering m.m. Det tar cirka 3 månader för ett hästskelett att vänja sig vid inget jobb/lite jobb till normalt/dagligt jobb, och under den tiden bör man inte belasta hästen för mycket. Bättre att lägga ner mycket tid på en bra grund, för att sedan få en hållbar häst som verkligen orkar! Lycka till! :)

Konstigt att jag fick 2 trådar, först gjorde jag en, men den försvan, men nu är den tydligen tillbaka.. aja :p

Han har bra kondis, asså, han orkar ganska mycket, så han är inte så att han precis är igångsatt :p Men tack iaf för alla tips :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
7 826
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama