Konditionsträning för unghästar

sofiaspel

Trådstartare
Fördelar och nackdelar att galoppträna en unghäst (3-5 år)

jag menar inte galoppträna till att starta löp utan ut och galoppera på fält/träningsbanor/raksträckor osv för att bygga upp konditionen och stärka galoppen.

Hur lägger man upp träningen för dom?
Risker för överansträngning av leder och senor?
Vilket underlag ska man undvika?
Hur långa galopp pass?

tacksam för svar :D

(jag vet inte vart jag skulle lägga tråden så moderator får flytta på den :confused: )

Sv: Konditionsträning för unghästar

Tja, skall du stärka galoppen så är det ju massor av fattningar du skall göra, inte barar rulla på.

Vill du träna konditionen så köp/låna gärna en pulsmätare som "loggar" och håll koll så att du inte ökar träningsgraden/belastningen för fort, man får bara öka belastningen lite åt gången, vecka för vecka.

Håll koll på värmen i senor/ben och kyl av efter träningspassen (läs på, läs andras kommentarer, jag är inte så påläst på det området, men vad jag sett i litteratur om träningslära så är det tydligen värmen vid hög belastning som sliter på senorna).

Vill du bygga upp hållbarheten i senor osv så är det varierade gångarter på varierade underlag som gäller, och mycket försiktig upptrappning av belastningsgraden. T.ex. bara ett par travsteg på asfalt första gångerna.

Sv: Konditionsträning för unghästar

Tillägg, jag har ingen erfarenhet av att arbeta med unghästar, det jag skrev ovan är mer generellt.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207
M
Ridning Mitt fullblod hoppar superbra och fungerar utmärkt att träningshoppa och idag var vi iväg på både hans och mins första hopptävling. Det...
Svar
12
· Visningar
1 306
Senast: Magnum
·
Övr. Grenar Är förmodligen få sporter eller sysselsättningar som går att jämföra med att rida galopphästar. Eftersom jag haft förmånen att få segla...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: Bowman
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar