Kondition!

S

suliss

Hej!En tjej som jag känner är 10år.Hon fick nyligen en foderhäst som har stått i 5år.Och man ska ju skritta hästen i 6 veckor innan man kan börja trava.Hon däremot började galoppera på hästen redan andra gången som hon red henne! Kan hästen få något fel i kroppen då ? Eller händer/skadar det inte hästen ?

Tacksam för alla svar och tips!

Sv: Kondition!

Problemet med att sätta igång en häst som stått såpass länge är att ligamentet inte är anpassat för så hård påfrestning. Det tar två år för skelettet att bygga upp sig till normal ridning.

Det som kan bli problematiskt på kort sikt är att hästen kan sträcka sina muskler eller bli överansträngd till exempel i ett ben och därmed börja halta. På lång sikt blir hästen mindre hållbar då hästens skelett som sagt inte är gjort för sådan påfrestning.

Jag råder dig att prata med din kompis så att hon inser att hon förstör sin häst på det här sättet.

det är ju stor risk att msukler, senor leder och ligament blir överansträngda!! Det kan göra att hästen blir förstörd och att den inte kommer kunna ridas normalt om den får alvarliga skador...
Har inte din kompis någon som kan hjälpa henne?? Hon verkar inte direkt mogen för att kunna ta hand om en egen häst.... :crazy:

Hon verkar inte direkt mogen för att kunna ta hand om en egen häst.... :crazy:

Håller verkligen med! Varför har en 10-åring en foderhäst som stått i 5 år? Vilken förälder vågar ge sitt lilla barn ett sånt stort ansvar? Varken kul för ungen eller för hästen! :mad:

det är ju stor risk att msukler, senor leder och ligament blir överansträngda!! Det kan göra att hästen blir förstörd och att den inte kommer kunna ridas normalt om den får alvarliga skador...
Har inte din kompis någon som kan hjälpa henne?? Hon verkar inte direkt mogen för att kunna ta hand om en egen häst.... :crazy:

>Jo, eftersom hon har hästen uppstallad på en ridskola.Men hon förstår inte konsekvenserna och bara tänker på att hon ska ha kul och kunna göra vad hon vill :(

>Jo, eftersom hon har hästen uppstallad på en ridskola.Men hon förstår inte konsekvenserna och bara tänker på att hon ska ha kul och kunna göra vad hon vill :(

Så är det när man är 10 år, och då ska man ha kul när man rider också. Under vissa ordnade former, såklart...

Detta är alltså fel häst för barnet, det måste ju de ansvariga vuxna göra något åt.

men nån måste ju försöka prata med henne, kan d inte prata med någon ridlärare som paratar med din kompis och med hennes föräldrar så att de vet vad det innbär att sätta igång en häst...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama