kondition.

K

karatefisken

Asså nu har de slagit mej en fråga i huvudet.. i vissa annonser står det ju "i tävlingskondition", men vad menas med de? Vas kan man mäta det med? Hur bra behöver en häst för att tävla en LA hoppning tex?

Sv: kondition.

En häst som rids regelbundet och organiserat minst 5 grr i veckan inklusive tränas, alltså inte bara går i skogen. Du kommer nog få ett antal olika svar på frågan, men det är vad jag skulle anse. ;)

ja, skulle va kul om fler skrev..:) för de där är värkligen något jag inte förstår i min lilla hjärna.

En häst som tränas med målet att förbättra sig inom ett tävlingsmoment? Då räcker ju inte bara skritturer i skogen några ggr i veckan...

En häst som har kondition nog för att tävla inom den disiplin som den är tränad för. Och som den nya ryttaren inte behöver lägga ner jobb på grundkonditionen utan kan inom en månad starta hästen/ponnyn.

Ex en hopphäst som utan problem direkt kan börja i träningsgruppen utan att den tar slut och som kan utan problem tävla två klasser på en tävling utan att för den sakens skull vara helt slut. det är tävlingskondition för mig.

sen är ju förutsättningarna för tävlingskondition olika i olika disipliner.

om vi nu säger att min ponny när vi var på ridläger reds två timmar om dagen ena timmen ett pass dressyr och de andra passet antingen red ut eller hoppning. och han inte alls kändes trött efter de lektionerna eller trött när veckan var slut vad räknas hans kondition som då? Svårt att bedömma kanske när man inte ridit hästen(?).
Tror ni han skulle klara en tävling med två klasser, ena 90cm och andra 1 m? Han har ju hållits igång sen 9 månader tillbaka och innan de bara skrittats mestadels.

om vi nu lossas som om hästen har dålig teknik när den hoppar, påverkar det mer på uthålligheten?(dum fråga kanske)

En häst som har bar kondition har ju alltid mer styrka än en häst i dålig kondition, dvs bättre teknik på en vältränad häst än en otränad. Eller hur menar du?

Om du i sommar har ridit två pass/dag och nu vill åka och tävla så ska det väl inte vara några problem. På tävling skrittar man väl fram ca 20 min, rider fram ca 20 min och sen hoppningen 2 min. Inte så jobbigt för hästen!

Jag håller med ovanstående vad gäller "tävlingskondition". Alltså en häst som är tränad 5 dagar/vecka och kan gå två klasser/dag utan problem. Med andra ord ingen häst som precis vilat en längre tid.

/C

Teknik över hinder har inte något med konditionen att göra.

kondition ÄR hur mycket hästen orkar att jobba och inte HUR den jobbar.

Det skulle vara samma sak som om jag frågade om min häst var i tävlingskondition fast den gick högt med huvudet. Éller var rädd för vatten.

jag menade inte riktigt så. skrev nog lite fel.
de jag menade var att:

Om hästen har bra tecknik när den hoppar - blir den då svårare uttröttad en en häst som har sämre teknik?
hoppas ni förstod bättre nu..

Det är ju givetvis alltid en fråga om tävlas i vad. Min häst är i tävlingskonditon för 8 mils distansritter och i lokaltävlingar i dressyr. Lokaltävling dressyr tror jag inte kräver lika god kondis, men däremot så kräver det ju en del träning på ridbanan.
Så egentligen är det mer intressant hur långt hästens utbildning gått i en specifik gren och om den är i kondition för tillfället. En distanshäst t.ex. kan mycket väl vara i kondtion för att gå en 8 mils tävling, men kanske saknar tillräckligt många år av grundläggnaden träning för hållbarhet, så att den håller i längden.
Att skriva i tävlingskondtion kräver också att man specifierar i vad.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka