Kompromissa om barnuppfostran?

Lupino

Trådstartare
Hur gör man när man i ett par har totalt skillda uppfattningar om en ”barnuppfostrans”-fråga?

Jag kan inte tänka mig att genomföra en skrikmetod för att få dottern att somna själv, min man tycker att det ska göras.

I detta fallet är det ju lite svårt att kompromissa för en skrikmetod blir ju ingen metod om man inte följer den (och väntar X minuter) medan jag inte kan tänka mig att låta vårt barn ligga och skrika hysteriskt alls (lite smågråt med uppehåll kan jag tåla dock).

Jag anser att jag inte kan backa i den här frågan eftersom jag tycker att det är en form av mental misshandel, men hur skulle vi göra om min man hade lika starka åsikter om att metoden ska genomföras (nu verkar jag vara bestämdast på min åsikt)?

Förhoppningsvis inser min man att vi är på rätt väg och lägger ner sina krav (vår dotter sov mellan 24 och 06 i natt och det är längsta sammanhängande som inträffat där även vi sovit!).

PS. Andra gör vad de vill med sina barn inom lagliga gränser, dvs jag lägger mig inte i om andra genomför 5-minutersmetoden el liknande. Åsikter om metoden är inget som jag tycker behöver diskuteras i den här tråden! DS.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Hade aldrig själv gått med på ngt sånt, & då skiter jag fullständigt i vad pappan skulle tycka.
Gå på din känsla!gör inte ngt som inte känns bra & din andra hälft får helt enkelt acceptera det.
Finns mkt man kan kompromissa om men inte ngt den ena föräldern ska må dåligt av.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Jag kan säga såhär...

Om man inte är övertygad själv om en metod så kommer den heller inte att fungera.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Jag håller ju med dig men pappan tycker ju såklart han har lika stor bestämmanderätt... (och det borde han ju ha).

Det är bara jag som går upp på nätterna (dottern accepterar inget annat) så jag tycker verkligen att det är jag som borde få bestämma.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Det är vad jag har hört också, men HAN är ju övertygad menar han. Han tycker jag kan hålla mig borta så han får köra så...
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Då hade jag hotat med mer drastiska åtgärder.
Om det dessutom är du som går upp så borde det väl vara ditt problem kan man tycka.
Visa honom den här tråden förresten.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Ett förslag är väl att ni ger det ett par månader och ser om det fortsätter likadant. Alltså att har inget hänt till mars så provar ni en annan metod. Små barn har ibland perioder då de sover dåligt.

Barn vill annars gärna sova nära sina föräldrar. Är föräldrarna där när de somnar så vaknar de lätt till om föräldrarna inte är där när de får perioder av mer ytlig sömn. Detta kan man ju då träna bort så att de lär sig somna själva och somna om själva. Eller så kan man välja att bejaka barnets behov av föräldrarna och då finns det ju en hel del man kan välja på, tex låta barnet sova i en säng jämte föräldrarna, sova mellan föräldrarna, en av föräldrarna går in och lägger sig med barnet. Jag menar, det är inte bara 5-minuters eller ingenting man har att välja på när det gäller att hantera nätterna.

Överlag så tror jag (ang er konflikt) att din man måste övertyga dig om metodens förträfflighet för att ni ska köra den. Ingen vill väl köra en metod på sitt barn som den inte tror på? Kan tillägga att jag personligen är ganska emot "metoder". Dem ska man ta till först när det är kris och något måste göras, inte som nån sorts uppfostringsplikt.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Så länge som du går upp på natten så är det väl ändå ditt problem ? Vad har han för ont av det ?

Du kommer att fortsätta göra det tills du inte pallar längre / dottern inte vaknar längre. Då kommer du att hitta den metod som fungerar för er. Just nu så låter jag som om pappan inte har ngn bestämmande rätt och faktum är att så länge som bara du är drabbad på natten så tycker jag att det är så.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

En grej till.

Fem-minuters metoden är väl inget som man skall göra med barn som vaknar på natten ? Det är väl mer vid läggning.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Jag hade aldrig accepterat att min man kört en "metod" på våra barn som jag själv inte kände mig bekväm med. Speciellt inte om det är JAG som går upp!!!! Varför tror du att hon vaknar på natten? Är hon hungrig? 5 min metoden är som tidigare sagts ngt som används vid läggning.
Hur gammalt är ert barn? Sover ni i samma rum?
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Nu hade vi, som väl är, rätt samma syn på det hela med småbarn, men jag hade inte klarat av att vi kört en "metod" som jag inte känt mig "tillfreds" med. Mitt mamma hjärta hade helt enkelt inte klarat av det! Så även om pappan har precis lika mycket bestämmanderätt som mig, så hade jag inte gått med på det hela utan diskuterat och diskuterat tills vi kunnat komma fram till ett förslag som båda kunnat "godkänna".
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Om jag vore du så skulle jag åka bort en vecka och se om det ordnade upp sig hemma under den tiden.
Det vore väl skönt att komma hem och ha ett nattsovande barn?

Däremot så skall du inte utsätta dig själv för att vara närvarnade när metoden genomförs.
Då så får du säkert hjärtstillestånd.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Ett förslag är väl att ni ger det ett par månader och ser om det fortsätter likadant. Alltså att har inget hänt till mars så provar ni en annan metod. Små barn har ibland perioder då de sover dåligt.

Barn vill annars gärna sova nära sina föräldrar. Är föräldrarna där när de somnar så vaknar de lätt till om föräldrarna inte är där när de får perioder av mer ytlig sömn. Detta kan man ju då träna bort så att de lär sig somna själva och somna om själva. Eller så kan man välja att bejaka barnets behov av föräldrarna och då finns det ju en hel del man kan välja på, tex låta barnet sova i en säng jämte föräldrarna, sova mellan föräldrarna, en av föräldrarna går in och lägger sig med barnet. Jag menar, det är inte bara 5-minuters eller ingenting man har att välja på när det gäller att hantera nätterna.
.

Hon sover bättre än någonsin nu (dvs har alltid vaknat en massa på nätterna). Hon vaknar numera ca 2 gånger. Andra gången vid 1-2 på natten får hon komma och sova mellan oss, men vi har märkt att vi bara sover sämre då alla tre! Tanken med att hon får sova mellan oss är att jag arbetar (och pappan pappaledig) och jag därmed inte orkar upp och natta om henne mer än 1 gång/natt. Men min man är alltså inte nöjd.

Jag går medvetet åt hållet att hon ska kunna somna själv, men än är det långt dit. Min metod är att jag förut låg bredvid när hon somnade, numera sitter jag bredvid. Tanken är att jag ska sitta längre och längre bort. Men vi har inte nått så långt än för hon blir upprörd om jag inte är i närheten.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

En grej till.

Fem-minuters metoden är väl inget som man skall göra med barn som vaknar på natten ? Det är väl mer vid läggning.

Ja, det är vid läggning han vill genomföra det efter att ha hört flera vittnat om att barnen sen sover hela natten.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Dottern är snart 1, läggs i eget rum och nattas om där ett par gånger innan hon någon gång under natten flyttas över och sover mellan oss i stora sängen.

Hon är knappast hungrig, hon får välling på morgonen (vid 6) och äter då aldrig all även om hon gillar välling.

Jag gissar att hon sover oroligt och vill få lite trygghet, sen ibland en oförmåga att somna om själv.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Det vore väl skönt att komma hem och ha ett nattsovande barn?

Självklart! Men inte till vilket pris som helst...

Saken är den att jag faktiskt inte ens tror 5mm skulle funka på vår dotter. Testade en gång (vid ca 6 månader?) att inte ta upp henne när hon grät, utan försöka trösta henne på annat sätt (klapp, sång) - hon grät hysteriskt i en timme, somnade sedan (snyftade sedan ca 10 minuter i sömnen). Vaknade igen efter 15 minuter!!

Jag gör aldrig om det eller låter henne utsättas för det igen!
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Tack förresten för alla synpunkter! Verkar som de flesta tycker att den som är emot metoden har mest bestämmanderätt i ett sånt här fall.
 
Sv: Kompromissa om barnuppfostran?

Grejen är att det är vanligt att man får göra om 5 mm varje gång barnet varit sjukt och dyl, inte speciellt kul att göra om det gång på gång...vet han om det din man?

5 mm kör man oftast inte bara en gång och sedan är det klart utan har man ett barn som ofta är sjukt kan man få göra det åtskilliga gånger har en kusin som kört 5 mm, hennes barn är sjukt ca varannan vecka...blir ganska mycket "ometodande" där.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika...
2
Svar
27
· Visningar
4 184
Senast: Coop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp