Kompost hur sköter man den?

alazzi

Trådstartare
Ja, jag har min första kompost. Efter lite Googlande känner jag mig fortfarande totalt okunnig. Varför ska man hälla i "snabbkompost"? Vad gör det för nytta, förutom att processen ska skyndas på? Min kompost är torr så jag har vattnat den, trots att jag någonstans läste att det inte gav någon verkan. Vattnet rann bara rakt igenom. Jag har lock på min så när det regnar har jag tagit av locket för att få lite mer vätska i tunnan. Tycker inte att det verkar hända så mycket i komposten så därför frågar jag här. Jag grävde nyligen om allt med en grep för att försöka få lite mer fart på det hela.

Vad har du hällt i? Är det mest bruna saker som gamla löv och kvistar eller
även grönt? Om den är för torr verkar du ha för lite grönt? Slänger du tex in gräsklipp och sådant?

Den har stått sen i mars. Jag har väldigt mycket gammalt jättegräs i den, i storlek bambu ungefär fast en annan sort. Komposten är rätt liten, kanske 100 l. Jag köpte den minsta som fanns på byggmarknaden. Jag har slängt i gräsklipp, men merparten är fjolårsgräs modell stort.

hehe, mitt ögonmått är inget vidare, komposten är på 320 l :o Jag kollade på byggmarknadens hemsida.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Sleepy
·
Övr. Katt Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut...
Svar
3
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka