Kompliteringsså bete +gödsla

S

solaris

Är det någon som har tips om vad man kan göra för att förbättra en betesvall med stora luckor och mycket mossa och ogräs? Är det lönt att försöka kompletteringsså och med vilken fröblandning i så fall? När är bästa tidpunkt att så (Uppland), nu eller vänta tills det är lite varmare? Ska man slänga på gödning samtidigt? Vad kan det tänkas kosta per ha?

Alla tips och idéer mottages tacksamt :)

Sv: Kompliteringsså bete +gödsla

Är det mycket ogräs så antingen sprutar du alltihop och fräser upp för att sedan så ny vall eller så höstplöjer du för att sedan så in på våren.

Om man kompletteringsår en vall som är full med ogräs så är risken att gräset har svårt att etablera sig, med andra ord så kastar man pengarna i sjön.

Gödsla i det läget innebär att man dessutom gödslar ogräset :eek:

Kompletteringsådd gör man bara på vall som är gles, antingen man har fuskat vid första sådden eller vintern har tagit död på gräs, men sällan på vall som innehåller stora mängder ogräs.

Mossan tyder på att du kanske skulle behöva slänga på ett par ton med kalk, men det kan också vara skugga och träd som spelar in. Barrträd och vall går inget bra ihop !
Ska det finnas träd så ska det vara enstaka lövträd och dom ska vara uppstammade så att dom inte skuggar i onödan.

Är det bara lite ogräs så kan du försöka med att slå gräset ofta - ca 1-2 ggr per månad - eftersom detta ger en konkurrensfördel till gräset gentemot de flesta ogräs. De kala fläckarna kan du då försöka så in för hand, beror på hur stora kalfläckarna är.

Tidpunkten för sådden.... ja, jorden måste vara tillräckligt varm för de små fröna men jorden får inte ha hunnit bli för torr så man brukar på de flesta håll i landet försöka att så under Maj månad, annars är risken att jorden inte är tillräckligt fuktig eller att gräset inte hinner etablera sig ordentligt innan vintern.

Gödning, kalkning m.m. kan löna sig OM det ger gräset fördelar gentemot ogräsen, sprider du gödning rakt av på en vall med mycket ogräs så lönar det sig förmodligen inte.

Jag har hört att man absolut inte ska gödsla beten för häst.
Men minns ej riktigt varför......

Tack för ditt svar.

Till saken hör att hagen måste användas redan i sommar då vi inte har någon alternativ betesmark. Det växer inga träd i hagen utan det är en åkerplätt med lerjord. Förra året växte det nästan inget gräs alls på vissa partier, bara mossa och maskrosor. Är det kalk som gäller då? Ett par ton är det åtgången per ha? :eek: Låter väldigt mkt.

Tack för ditt svar.

Till saken hör att hagen måste användas redan i sommar då vi inte har någon alternativ betesmark. Det växer inga träd i hagen utan det är en åkerplätt med lerjord. Förra året växte det nästan inget gräs alls på vissa partier, bara mossa och maskrosor. Är det kalk som gäller då? Ett par ton är det åtgången per ha? :eek: Låter väldigt mkt.

Om det blir mycket mossa betyder det att gräset inte har fått vad det behöver i form av gödning. Då tar mossan över. Eller så har marken betats för hårt.

Nä, ett par ton kalk per ha är inte så mycket. Det finns folk som har slängt på bortåt 10 ton per ha men i gengäld så räknar man med att kalken har effekt i ca 5 år, så man behöver ju inte göra det så ofta.

Likadant om man sprider gödning så räknas i storleksordningen 600 kg konstgödsel per ha och år fortfarande som en måttlig kvävegiva.
(17 % totalkväve ger då ca 100 kg kväve per ha)

Då en ha är 10 000 kvadratmeter så blir det ju lite andra mängder än på lilla villatomten på 100 kvadratmeter....

Att så in om du ska ha hästar på marken redan i år är nog inget som jag skulle rekommendera överhuvudtaget, gräset hinner inte gro och sätta ordentligt rotsystem innan hästarna är där och gräver/trampar/sliter upp det. Då är det nog bättre att lägga pengarna på att köpa in foder att stödfodra med istället för gräsfrö.

Ska du så in i renbestånd så räkna med att det året du sår blir det bara att putsa av marken på hösten, bete ska du inte räkna med utan möjligen att man kan ta en vallskörd men det är ett ganska stort möjligen.

Senast ändrad:

Likadant om man sprider gödning så räknas i storleksordningen 600 kg konstgödsel per ha och år fortfarande som en måttlig kvävegiva.
(17 % totalkväve ger då ca 100 kg kväve per ha)

100 kg kväve per ha är ganska mycket ju. Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart med dagens priser på konstgödsel.

Det beror på vad du är ute efter.... många som tar vall idag lägger på runt 70-100 kg direkt på vårkanten och gärna 30-50 kg efter varje skörd.

Det är dessa som kan komma upp i typ 10-13 ton torrsubstans per ha och år.... och då kan det ju definitivt vara ekonomiskt försvarbart. Det finns ju dom som är nöjda med att ta ut 2 ton ts per år också... medan många skulle tycka att det inte var lönt att starta traktorn för det :D

Med konstgödsel kan du dessutom få bättre näringsvärden på ett vallfoder vilket innebär att du inte behöver slänga ut en massa pengar på dyrt kraftfoder !

Själv skulle jag nog välja att lägga mig nånstans mitt-i-mellan.

Om man sen ska lägga ut konstgödsel på betesvall... tja, djuren måste ju äta och om man minskar behovet av foder - kraftfoder i synnerhet - genom att ha en frodig betesvall som täcker djurens behov av foder kanske 5 månader på ett år så är ju det en besparing även om man initialt får lägga ut nån tusenlapp på gödning.

Med dagens spannmålspriser så är det kanske ekonomiskt oförsvarbart att inte använda konstgödning om det innebär att man måste köpa in en massa kraftfoder annars.

Musliblandningar och hel***tta med en massa GMO-majs och tonvis med spannmål är ju inte alls lika mycket värt som ordentligt bete och ett rejält grovfoder, även om man skulle behöva att lägga ut pengar på konstgödning för att marken inte orkar producera tillräckligt mycket annars.

Senast ändrad:

Vad jag menar är att man måste veta vad man gör. Gödning är för dyrt för att man bara kan slänga ut den utan att kalkylera vad det kostar och hur mycket skörden ökar.

Allt för många kör alltid samma mängd gödning oavsett pris på gödning och pris på fodret.

Om det blir mycket mossa betyder det att gräset inte har fått vad det behöver i form av gödning. Då tar mossan över. Eller så har marken betats för hårt.

Jag har misstänkt att det är det som har hänt hos oss. Marken har blivit väldigt hårt betad ett par år och ingen gödning har tillförts.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
R
Hästhantering För att göra en lång historia kort; Har en häst som kom till mig som 3-åring. Var då mycket aggressivt lagd, sur och otrevlig. Bet fram...
2
Svar
27
· Visningar
6 776
Senast: galite
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka