Komplikationer efter stora hakar.

R

Rosie

Är det någon som har erfarenhet av någon häst som dom har tagit bort hakar på som har varit 1cm. Har gjort det på min häst och efter det så har hon börjat skaka på huvudet när man rider (nej det beror inte på bromsar o blinningar) Jag förstår ju att det blir en stor förskjutning tillbaka i käken och att det säkerligen påverkar mera än bettet, men det hade varit intressant att veta om det är en vanlig komplikation. Helst vill jag ju höra att det försvinner så småningom.

MVH Rosie

Sv: Komplikationer efter stora hakar.

Rosie skrev:
Är det någon som har erfarenhet av någon häst som dom har tagit bort hakar på som har varit 1cm. Har gjort det på min häst och efter det så har hon börjat skaka på huvudet när man rider (nej det beror inte på bromsar o blinningar) Jag förstår ju att det blir en stor förskjutning tillbaka i käken och att det säkerligen påverkar mera än bettet, men det hade varit intressant att veta om det är en vanlig komplikation. Helst vill jag ju höra att det försvinner så småningom.

MVH Rosie
Vid stora hakar måste det ofta slipas ner i omgångar ibland ,det går inte alltid ta ner allt på en gång,det kan annars bli rejält ömt .
Den tandläkare jag sett behandla stora hakar har tagit i omgångar med kanske ett halvår emellan,efter behandlingen har även tanden lackats med nåt medel som skydd mot ilningar och besvär.
Eftersom tänder är levande material så måste det beh försiktigt ..

skulle kunna tänka mig att din häst blivit öm av behandlingen och när du rider trycker bettet emot det beh stället och reagerar med att kasta med huvudet,det gör ont!
Varför inte rådfråga den som behandlat?
Sen rid bettlöst ett tag för att avlasta det ömma området
! :idea:

Sen är ju hästar precis som vi olika individer och reagerar olika vid samma behandling,din kanske är extra känslig oxå..

Om din häst nu inte blivit "överbehandlad" så borde besvären gå över inom kort.
Fick du ingen info ifrån den som behandlade hästen om du skulle undvika bett ett tag eller liknande?

Sen om hakarna blivit så långa som 1cm så har ju hästen gått med stora spänningar i kroppen länge pga detta,jag skulle rekommendera att din häst får nån beh som typ massage och genomgång av eqiueterapeut för att få bort alla gamla spänningar den säkerligen har.
Men som sagt se till att få mer info från din tandläkare,fråga alltid om du är osäker på nåt.
LYCKA TILL!

Jag har ridit med hackamore sen tandläkarbesöket. Tandis sa att det kunde ta tid när hakarna var så stora, men det hade ändå varit inressant att höra om andra hästar som har gjort liknande ingrepp. Hakarna togs bort på en gång vi disskuterade för och emot här och kom fram till att det blev bäst så (en långvarig och svårfunnen hälta behandlades samtidigt) Fö behandlades inte tänderna med något. Pållen är inte speciellt känslig. Jag masserar hals nacke och käkled emellanåt.

MVH Rosie

Kom igen nu! :mad: Är det verkligen ingen mer än Lilla Skutt som har synpunkter eller ännu hellre erfarenhet av hakar :confused:

MVH Rosie

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama