Komplettering till föl som ev får för lite mjölk?

L

Lilltufsan

Stallägaren tycker inte att våran fölunge vuxit så mycket som han borde och vi ska försöka ge något komplement - men vad? :confused:

Fölungen är väldigt livlig och stoet är gammalt, kombinationen av detta gör kanske att han inte riktigt får i sig tillräckligt.

Krafft har en stomjölkersättning, är den bra? Kan man prova att ge lite sånt? :confused:

Han är 1.5 månad nu, när kan man börja ge lite kraftfoder? Och vad? :confused:
 
Dodson och Horrell har båder mjölkersättning men också "special foder" för föl...
Maila dom och fråga...
Vanligast får man svar inom 2-3dagar
http://www.brogaardenisweden.com
är adressen till deras svenska sida där kan du läsa lite om varje foder.
 
Min kompis gav sin fölunge som förlorat sin mamma mjölkersättning och fölpellets från Salvana. Dyrt, men det var det enda fölet åt...

Kan ni inte fodra på stoet lite mer så att hon producerar mer mjölk om det är så att fölet får för lite?
 
Ni börjar i fel ände. Ger ni fölet tillägg så kommer mjölkproduktionen minska ännu mer. Ge mer mat åt stoet istället. Vad äter hon idag?
 
Hon är i mycket bra hull men vi kanske måste öka maten ändå? :confused:

Hon har fritt hösilage, värden finns på en av mina gamla trådar (mkt högt protein). Sen 2-3kg havre, betfor ca 3hg torrvikt, fibergi nån specialvariant (kommer inte ihåg namnet just nu) ca 1/2 kg. I princip äter hon så mycket som hon KAN äta, hon lämnar alltid lite i krubban...

Kan man ge något särskilt som stimulerar produktionen? :confused:

Hon har varit halt och stått på vila (finns massa trådar om det :p) produktionen borde öka när hon rör sig mer? Hon går i liten hage (storlek tennisbana ungefär) nu sen några veckor.
 
Kan ni fodra oftare med kraftfodret? Hur gammalt är fölet? Den kan ju börja äta kraftfoder så snart den vill. Krafft Breed använder jag till föl.
 
Sen måste jag ju fråga, vaddå växer inte som han borde. Hur är hullet och humöret? Alla föl växer ju inte sig stora direkt.
 
Han är 1.5 månad. Humöret är det inte nåt fel på :smirk: pigg, glad och väldigt livlig - det är full rulle i hagen. Stallägaren (väldigt erfarna uppfödare... fast kanske med en förmåga att överdriva ibland..) tycker inte att han växt så mycket som han borde, både på höjd & massa så att säga. Förutom att han är liten så tycker jag faktiskt att han är lite bukig jämfört med de andra fölen.

Exakt vad ska man titta på? Han är ju inte mager över revbenen. Ska försöka ta ett par nya kort i helgen.

Här är han två veckor:

Bild

Hon får kraftfoder väldigt utspritt, ca 5 ggr/dag (kolikkänslig) men vi kan nog öka givan.
 
Jag tycker han ser helt normal ut! Strunta i vad stallägaren tycker om han inte verkar vara mager eller slö.
 
Ska försöka lägga upp lite nyare bilder i helgen.

Kan dom äta kraft när dom är så små (1.5 månad)? :confused: Han plockar med hö och med hennes mat men han verkar inte intresserad av att egentligen äta..?
 
Fast vissa fölmärrar ÄR helt värdelösa som skafferier.
Dom kan vara hur feta som helst och ändå ge halvtaskigt till fölet.
AM
 
Har stona inte anlag för att mjölka bra så hjälper det inte att äta mer.
Har någon hört om de feta människorna har mer mjölk åt sina barn än de smala? I min bekanstskapskrets har det faktiskt varit tvärt om, de som fått ge tillägg tidigt är de som själva är kraftiga, medan de smala ammar helt ett halvår...
 
Jadå! Fast de kanske inte äter så mycket. Någon av de utländska fodren har ett foder speciellt för så små, men det var jävulusiskt dyrt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: Eloise
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 572
Senast: Karamello30
·
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 081
Senast: cello
·
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 493
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp