Komplement till gräset-häst som rids ganska mycket

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Lilla_My
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 795
L

Lilla_My

Hej!
Vi har två lättfödda islandshästar som vanligen äter bara hö eller gräs och kompletterande vitaminer och mineraler. Under flera år har de gått ca 3 dagar/vecka, ganska kravlöst och mest rakt fram i skogen. De har varit runda:angel: och välmående.
Nu rids de dock mer: dressyr, gångartsträning, långa uteritter och ibland till och med lite hoppning. Ofta går de minst 5 dagar/vecka. Hittills i sommar har de klarat sig fint på gräset, men nu funderar jag på om det är dags att börja komplettera med något annat? Vill inte hämma muskelbyggandet och energin genom att låta dem klara sig på näringsfattigt sensommargräs. Det är ju svårt att göra foderstat eftersom man inte har en aning om vad gräset innehåller och hur mycket de får i sig per dag. Så har ni några tips om vad man eventuellt skulle behöva komplettera med?

Sv: Komplement till gräset-häst som rids ganska mycket

...näringsfattigt sensommargräs...

Vem har sagt att sensommargräset är näringsfattigt?! Sköter man betet och inte låter det bli för högt har man bra näringsvärden under hela säsongen. Vi ger inga tillskott annat än mineraler ens till fölston när de går på bete.

Islandshästar är mycket bra grovfoderomvandlare och jag ser tyvärr många som börjar utfodra "á la storhäst" helt i onödan.

Har du märkt nån skillnad än på hullet? Våra är fortfarande feta, ialla fall dom flesta.

Har du märkt nån skillnad än på hullet? Våra är fortfarande feta, ialla fall dom flesta.

Den ena är sunt "sommarrund" precis som vanligt. Den andre har inte längre några överskottskilon, men är verkligen inte mager heller. Kanske är det bara för att jag är så van vid att han är fet vid den här årstiden som jag oroar mig:o

Liknande trådar

Foder & Strö jag har en äldre Kwpn-valack, han blir 24 nästa helg. Han har alltid varit ganska lättfödd men samtidigt behövt ha mer protein än...
Svar
18
· Visningar
3 097
Senast: Lager
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg... 2
Svar
30
· Visningar
3 939
Senast: Buck
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9... 2
Svar
23
· Visningar
4 824
Senast: Eliin98
·
H
Foder & Strö Jag har 2 st ponnyer. Båda är hopp ponnyer. Idag fodras de med Krafft Sport och Krafft Grund, men eftersom man ska ge en häst mellan 4-6... 2
Svar
28
· Visningar
2 826
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka