Kompisarna äter upp manen!!!

N

Naggur

Min totto går på bete nu och han har förmodligen hittat nån skitbra kompis som äter upp manen på honom.:cry::mad: han kan ha gnussat mot ett träd men det borde vara mer "ruffs" då... Men om det är en kompis som gjort det, vad kan jag göra åt saken då? finns det nått jag kan smeta im manen i som smakar illa men som inte förstör manen? har hört att man kan ha tabasko i? Det är inte mycket man som är borta men han har ju ett ljusare lager ovanpå. och där saknas det en bit...
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

Det finns en anti-gnag kräm, men jag kan bara inte komma på vad den heter. Den är vit, luktfri men smakar väldigt illa, har själv råkat få lite i munnen och det smakade vidrigt.

Inte roligt när manarna äts upp, samma sak hände min islandshäst förra sommaren, en annan häst slet & drog i hans man & pannlugg, det såg ut som han var klippt i etapper och hade skabb. Lyckligtvis flytta den hästen och nu är allt utväxt & fint.

Han går oxå på bete nu, men manen får tack & lov vara ifred. Ibland är manen lite tussig, ser ut som långa korvar om han har skrubbat sig mot ett träd. Hoppas du hittar en bra lösning. Mvh Linda
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

krubb-nix? kan de va de? jo. travarägarna kan inte förstå varför jag har sån ångest=) Men hallå! det är en islänning! säger jag=) Dom ska ha massa man! dom fattar ändå inte=/

Min gala häst lyskades klia av kis halva manen på en dag. den högra siden. så från högra sidan såg de ut som vi klippt ståndman på henne=)

Min kompis hade åxå en häst med snälla kompisar fom plockade av han luggen. han såg skitrolig ut=)
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

Naggur skrev:
Men hallå! det är en islänning! säger jag=) Dom ska ha massa man!
:rofl: vår yngling kliade av sig allt ett år på betet, just innan han skulle fylla 3. Fick säkert en massa hjälp också. Nu, 3 år senare, finns inte ett tecken på att så skulle skett; lång och TJOCK man, svans och pannlugg.

Den andre, han har säkert Sveriges kortaste pannlugg. Fast det är den modellen. Har inte ändrats på de snart 5 år jag ägt honom.
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

Fick rådet att ha tabasco i svansen på hästen (ett föl tycker om att gnaga på henne), har inte vågat prova det ännu :crazy: Det är nog bara för att jag tycker det är skitstark och jävligt obehagligt att käka!
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

för det första fattar jag inte varför man ska sätta täcker på en häst som inte har exem. låt hästar va hästar. sen så skulle täcket bli söndertuggat.
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

men jag skrtev flugtäcke, o hur vet du att de skulle tugga sönder det??
Du behöver ju inte köpa det dyraste du kan hitta :smirk:
lättare att spraya antibit på täcket än på hästen.
Du skyddar honom även mot insekter, ngt jag tror de flesta hästar uppskattar.
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

ja? jag skrev bara täcke. flugorna är inte problemet. det är hästkompisarna. Min häst lider inte av insekterna. han får flugmedel...

Varför skulle de va svårare å spraya antibit på hästen? dessutom så skaver täcken med hals på manen...
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

det var ju lustigt att ett täcke med hals skaver bort manen, det har jag aldrig märkt iaf :smirk:
du slipper använda så mkt flugspray.
Man behöver inte ha en eksem häst för att använda täcke.
Jag har bla aftershave som antibit på täcken o det är ju inte direkt ngt man vill vräka direkt i hästens man.
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

Jag hade täcke med helhals i vintras och det skavde på manen ja. Använder inte så mycket flugspray. Nä man behöver inte en exemhäst för att anända täcke. men jag ser ingen anledning att göra de på sommaren om hästen inte lider extremt av insekterna. Jag tycker man ska låta hästar va hästar, åtminstonde på sommaren. Dom mår bra av att få sol på sig. Nä jag skulle inte h avter shave i min hästs man. det finns fler allternativ
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

det var bara ett alternativ. Men du måste ju erkänna att du säger emot dig själv när du först säger att hästar ska va hästar o sen själv klämmer in dem i täcken på vintern.
Isisarna här går med eksem ev flugtäcken beroende på vad de har för problem o inga har skavd man. Flugtäcken svalkar även hästen om det är ett av bra modell o inte ngt budget skräp.
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

jo men det är inte humant att rida en fullpälsad islänning för tävling. det är djurplågeri. visst. man kan ju ställa av hästen på hösten å sätta igång den igen på våren. men då förstörs all träning och jag är inte ute efter att lunka i skogen. så jag rakar min häst och har täcke på han för att han inte ska frysa.

Hur som helst så tänker jag inte sätta på han ett täcke för manens skull.
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

Nu blev det tabasko i manen då ännumera va avgnagt. får se om de hjälper. nu står han i en liten hage som sällskap till min kompiss skadade häst i natt men imorron får vi se...

Han luktar gamla sopor=)
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

nu har jag haft tabasco i några dagar men det blir dyrare å köra med tabasco än med anti bit medel. tabascon funkar men idag köpte jag en burk Foran no-bite cream. den luktar inte illa heller. vågar inte smaka på den:crazy:

Nån som vet vad det smakar som kan informera?:angel:
skulle tro att man ser ut så här efter att smakat på den:eek:
får se om man vågar smaka sen=) måste ju veta om den fungerar=)

uppdatering: jag smakade ändå=) de smaka faaaan! så det borde funka=)
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

Min förre häst gillade tabasco ...
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

haha jag har råkat stoppa nått finger i munnen efter att ha hällt tabasco i manen på min pålle å de är inte trevligt!=) Men antibit krämen va snäppet värre=)

hoppas inte din häst va täckesätare då=) så dina stallkompisar slapp bli galna av att ätandet bara blev värre när dom hällde på tabasco=)
 
Sv: Kompisarna äter upp manen!!!

så! nu har jag kladdat antibitkräm i manen. hoppas på att det hjälper. de va klart trevligare att hålla på med än tabascon:smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp