Kompis till min kanin?

Q

Quadrophenia

Jag tkr lite synd om min kanin som är alldeles själv i sin bur.
Men är det bara jag som tkr det och det går ingen nöd på honom, läste nånstans att kaniner är ensam djur.

Vad säger ni som kan mer om det här?

Kan jag skaffa en kompis till honom, och i så fall vad för kompis?

Tipsa gärna!

Tack på förhand/

Q

Sv: Kompis till min kanin?

Det är svårt att ha sällskap till hankaniner. Min hane bor ensam och han är verkligen heldeppig periodvis. Enda sättet att kunna ha ihop honom med andra kaniner vore att kastrera honom, så jag funderar allvarligt på den möjligheten!

Kastrera Din kanin och skaffa en hona som sällskap?

Jag har en kanin som är inne på sitt 3:e år och hon har varit ensam dessa år. Min kanin är ute många timmar om dygnet och har sällskap av mig lika många timmar.

Jag kan inte ersätta en annan kanin men hon springer, studsar och hoppar och skuttar av glädje så det går ingen nöd på henne i alla fall. Skaffar man en ensam kanin så får man se till och ha massor av tid tillsammans med dem.

Jag har haft sammanlagt fyra kaniner som alla bott olika (tänkte berätta bara.)

1) fick jag som fem-åring. Dog 11 år senare, då hade han bott ensam fram till de sista tre åren då han hade sällskap av Marsvinet Hubbe, jag tyckte när han var ensam, att det verkade gå bra.
Men när man såg hur bra kompisar Hubbe och Kalle vart så tog jag genast tillbaka... när marsvinet släpptes ut lös så riktigt sprang dom fram till varandra, marsvinet kuttrade och kaninen började tvätta Hubbe :love: .
Sen åt och sov dom ihop :love:

2/3) 2001, året före Hubbe dog, två år efter första kaninen så fick jag två kaniner, Piraten och Bayleis.
Bay fick en kull ungar (trodde det tog längre än fyra mån. för en hane att bli könsmogen :crazy: ) annars var planen hela tiden att kastrera Piraten.
Kullen var f.ö. dödfödd.
Piraten kastrerades och kaninerna bodde i sin utebur, Hubben avled på morgonen den 15/6-02, och min syster och hennes kompis åkte iväg på agilitytävlingar, kom hem och kompisens lånade hund (BC/Nått annat) för tävling flög direkt på mina kaniner och dödade Bayleis :(
Piraten fick bo själv i sin utebur men det höll inte... han såg så ensammen ut.

4) Så jag hämtade hem lilla Kajsan :love: :love: :love: Det var en riktigt ful bebis (bilder finns på Lunar, jag heter Vaccan där) jättesur och jättegrinig. Piraten och Kajsa gick inte ihop för fem öre :crazy: De slogs så att pälsen rykte.
Piratens smeknamn var Skrajsan. Den totala motsatsen till vad han var :D ... men det lät så bra med Kajsan och Skrajsan.
(kopia ur dagbok 27/12-02)

"Kajsa och skrajsan slogs igen...igår .
Kajsa vill leka...skrajsan tycker det är töntigt ,så efter typ tie minuter är skrajsans tålamod slut och kajsa får då på moppo .
Fast kajsa väger typ 2 kilo mindre så det är en uns orättvist.
Igår vart hon jagad några kilometer fram och tebax i hallen ,vilket jag bevittnade i köket med käften full av makaroner och qornfärssås .
Skrajsanjävul bet tag i kajsas svans och vägrade släppa -mindre smart som jag ju är vrålade jag med min dödsröst åt den stackars lille saten ->SLÄPP *kraftigt censurerat* .
Kajsa sparkade Skrajsan i huvet innan hon skuttade iväg lite kantigt -allt de där resulterade i att såret på näsan hon hade ,som skrajsan BET förra gången dom va ute ,gick upp och lilla kajsan slickade blod :(..fast de slutade av sej själv .
kontenta = mer skadad kaninunge och irriterad skrajsan !".

Dom bodde alltså tillsammans med sammanlagt fem marsvin de två kaninerna :p .. tålde inte att se varandra men de var ju inte precis ensamma.

Kajsa tog jag bort 25/11-03 pga Tandanomalii.
Piraten för tre månader sedan pga samma sak.
:(

Kan ju alltid kastrera honom och skaffa dig en hona som kompis :) .. Kastreringen går la bara på en del om jag inte minns fel. Kommer inte ihåg hur mycket. Men det kan det vara värt. Vad gör man inte för sina kaniner ;) Själv så har man en hane ensam i bur men med 5 honor som grannar i andra burar uppdelade på 3 och 2 i varje. Det trivs han bra med. Min andre hane som tyvärr dog nu i vintras :cry: älskade det. Brukade alltid springa och stila för honorna.. och ja.. mig :p

min första betalade jag 525 för, den andra, år senare, 575.
Så dyrt är det ju inte... Större risk vid narkos dock för mindre djur, men mina klarade det bra :bow:

458 kostade det att kastrera min kaninhane! :banana:

Okej. Detta var en distrikts veterinär som om dagarna jobbar på Ultuna i Uppsala!

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 848
Senast: Scata
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 550
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 967
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 460
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar