Kompinationer

G

Groovy

hur kommer det sig att jämt på tävlingar är det kombinationer som krånglar till det?
på träningar går det hur bra som helst! varken jag eller hästen har problem med dom! de bara inte stämmer på tävlingar!! hur kan jag göra för att få till det?

Välkommen till den klubben! ;)

Min ponny blir jätte seg när man är ute och tävlar, vilket gör att han får svart att räcka till i kombinationerna. Jag har löst det som så att sätta på mig ett par sporrar när vi går in på banan. Väldigt lätt ordnat för oss. :idea:

En anna sak det kan bero på är väl om han står emot bättre när han är på tävling, dvs, han tittar lite mer på själva hindren och backar själv. Det kan lätt bli så att man backar själv, som ryttare också då. Då räcker man inte heller i kombinationerna.
Sen går det ju att det blir precis tvärtom, att hästen blir vild och bara vill komma igenom banan så fort som möjligt.

Hur är det det inte stämmer för er? Blir det långt/kort? Tränar ni på samma avstånd som det är tävling?

Du kan också kolla vad det är för avstånd i kombinationerna för att sedan kunna träna på dessa avstånd hemma. Backar hästen på tävling, träna på lite längre avstånd hemma så hästen vänjer sig vid att sträcka ut i kombinationer.
Fungerat superbra för oss nu, och nu börjar det gå riktigt bra på tävlingarna. :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: MiniLi
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
343
Senast: Blyger
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Lady_S
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
957
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar