Kommunjägare

Poppinella

Trådstartare
Hej alla kattälskare... och hatare.

Vad tycker ni egentligen om kommunjägare? Vad tycker ni om att jägaren kommer ut och skjuter en katt som är hemlös? Eller ser hemlös ut för den delen...

Vad tycker ni att samhället borde ta för ansvar för att komma till rätta med de här problemen? Med samhället menar jag både regler och lagar som finns, men även ägarnas egna skyldigheter.

Hur ska man egentligen gå till väga för att höja klattens status?
Borde det finnas en lag som säger att katter inte FÅR säljas för t.ex. under 200 kr?

Förslag? Åsikter? Fram med dem!

Sv: Kommunjägare

Att avliva hemlösa katter är många gånger bättre än att de går svältdöden till mötes, alternativt förökar sig och skapar ännu mer hemlösingar. Däremot anser jag inte att det är OK att skjuta av katter utan att kontrollera identitet. Vet att en tjej fått sin ÖRONMÄRKTA katt skjuten av jägare, utan att man innan upplyst om att katter ska skjutas av i området. Eftersom många katter idag är chippade istälet för tatuerade (det är svårt, blir fult och ofta oläsligt med tatueringar i tunna kattöron) så bör misstänkta hemlösingar fångas med fälla och kontrolleras noga innan de ev. avlivas.

Orsaken till att det finns ett sånt överskott av katter är givetvis att gemene man låter katterna gå ute och föröka sig mer eller mindre fritt. Lagstiftning om ID-märkning och kastreringstvång av utegående katter vore utmärkt! För att höja katens status gäller det alla alla ungar som föds, att alla människor som skaffar katt, gör det medvetet och planerat. Ett levande djur är inget man impulsköper och sedan lätt gör sig av med när man tröttnar (och det gäller ju fler djur än katter, även om det är katterna som drabbas i störst utsträckning)

Jag håller med! Tycker det är fruktansvärt att jägarna skjuter utan att kontrollera. I vissa fall kan de hemlösa vara bortsprungna katter som egentligen har ett hem. Så hittar de kanske en kattkoloni där de matas av en snäll dam och då blir de lätt kvar. Att jägare då bara kommer och skjuter är fruktansvärt. Tänk om någon av mina katter hade sprungit bort, jag skulle bli GALEN om jag fick reda på att de fick gå en sådan död till mötes.
Anledningen till att jag tog upp det var för att i somras var det en "hemlösing" som var nära att bli skjuten av jägaren i mitt område bara för att han såg så himla sjuk ut. Han var en halvtimme ifrån att bli skjuten så det blev panik och vi fick fångat in honom. Vi ville verkligen ge honom en chans. Ibland kan det se värre ut än vad det är också. Han hade ju kunnat ha sådant som hade gått att bota, sådant som de flesta hemlösa katter har (mask, skabb, löss). Jägaren skulle bara skjuta honom, utan att kontrollera vem han var.
Hela tiden måste man ju ha det i bakhuvudet, tycker jag, att det kanske är en stackare som kommit bort... kanske en lillmatte sitter och gråter efter honom hemma och vill att någon där ute gör vad som helst för att få hem hennes älskling!
För de flesta uteliggare är det ju tyvärr inte så här, de är tyvärr ofta dumpade, lämnade att dö någonstans. Fast med tanke på hur många katter som är bortsprungna och saknade så måste man ändå tänka på det.

Nu klarade sig inte den här katten, han fick namnet Katten Hermansson, men han fick en ärlig chans. Vi fångade in honom och åkte upp till Uddevalla där ett nyanmält stödhem erbjöd sig att ta in honom. Han hade fått en massa smaskig mat, då han hade svårt att äta, och började lita på tjejen som var så snäll och lät honom bo hos henne. Han fick komma till veterinären, men visade sig istället vara ännu värre däran än vad det så ut som. Förutom det jag nämnde innan (skabb, löss och mask) hade han inte en tand kvar i munnen, han var okastrerad, han hade flera frakturer, ögonproblem, förstorade njurar, ruttna (!) öron plus att hans ålder uppskattades vara 15-20 år!! Det fanns inte så mycket att göra för honom, han var för sjuk, men han fick i alla fall somna in, blev inte skjuten. Tjejen som han började tycka var snäll var med honom och allt gick lugnt till. Han fick en chans.

P1010145.jpg

Bilen Katten Hermansson bodde under. Troligtvis hade han lagt sig där för att dö. Se ändå så fin han är.

Jag har inga problem med att kommunjägare avlivar hemlösa katter, men de skall följa de regler som finns och de regler som finns säger att katterna som avlivas måste fångas in så att man kontrollera att de inte är ID-märkta eller bär på någon "ID-handling" (typ halsband).

Jag är så pessimistisk att jag inte tror att vi kan finna hem till alla hemlösa katter, särskilt inte när det finns ett stort utbud av gratiskattungar. Varför ta hand om en vuxen skabbig och skygg katt när man kan få en liten söt kattunge istället? (Så tror jag att väldigt många resonerar.)

Jag tror att det behövs dras igång långvariga kastreringskampanjer. Distriktsveterinärerna borde uppmuntras till att kastera katter på hemmaplan s a s så de kan kastrera böndernas katter när de är där och tittar till kossorna (bara ett exempel). Staten borde kunna sänka momsen på just kastreringar (om de inte har råd att sänka momsen på all veterinärvård) så att veterinärer har råd att utföra billiga kastreringar.

Försäkringsbolagen borde kunna hjälpa till genom att låta försäkringen täcka kastreringskostnader och/eller så borde de kunna sponsra kasteringskampanjer iaf.

Märks det att jag tror stenhårt på kastrering? ;)

Man borde även ha "djurdagar" på skolorna. Föräldrarna borde bjudas in så att veterinärer och djurskötare kan berätta för dem hur man på bästa sätt sköter sitt djur (eller det djur man planerar att köpa).

Håller med om vartenda ord :bow:.

Jag tycker det är bra att förvildade katter skjuts av. Finns det nån malmöbo här som vet om det stämmer som jag hört: att en ägd katt sköts för ett par år sen, det blev ett jäkla liv och kommunjägarna slutade skjuta katter varpå antalet hemlösa katter tros ha fördubblats. Det tycker jag är hemskt.

Jaha, då stämmer det nog. Läste en artikel om ett nytt katthem i Malmö, där stod att man räknade med 6000 hemlösa katter i dag mot 3000 för ett par år sen. Det är för jävligt, som om inte 3000 var illa nog :cry:. KKS lär ha att göra även i framtiden :(

Jag är också hård när det gäller det där med kastreringar. Alla våra är kastrerade, tycker det är en självklarhet. Att vår ena fick ungar var för att hon var just en hemlös, redan dräktig hona som flyttade in.

Jag förstår inte de som på något sätt tycker det är "lättare" att slå ihjäl eller dumpa kattungar, istället för att kastrera sina katter! Har de inget samvete? Det är ju liv det handlar om!

Personligen är jag väl inte så förtjust i att skjuta katterna. Är mer för det där med förebyggande åtgärder (men det är ju säkert alla), fast samtidigt vet jag att det är en lång väg att gå och många hinner fara illa innan det blir "bra". Naivt tänkande från min sida med, då jag bara vill att alla ska ha det bra. Jag tycker bara det är synd att de som redan finns ska behöva bli drabbade för att en människa inte tagit sitt ansvar. Tycker att kommunen kan hjälpa till mer när det gäller t.ex. lokaler till katthem, bidrag till de lokala föreningarna etc. Föreningarna gör ju egentligen kommunen en tjänst, så att de slipper ta katternas liv.

Tycker också att det ska vara kastreringskampanjer, likaså vad gäller id-märkning. Id-märkning borde nästan ingå när man kastrerar. I Malmö hade djursjukhuset där ständigt sådana kampanjer när det gällde märkningen. På vår ena katt var det gratis och på den andra kostade det endast 50 kr. Det är jättebra för tänk så många fler katter som blir märkta samtidigt!

Är det inte bättre med kastreringskampanjer?

Om ett djur far illa så är det såklart bättre att låta avliva det. Men annars skulle man kunna kastrera katter som springer lösa - oavsett om de har ägare eller ej.
Vi har en strykarkatt som springer här hos oss. Han får mat, men vi kan tyvärr inte släppa in honom. Han ser dock inte så medfaren ut att han bör tas bort, sålänge vi och andra förbarmar sig över honom med mat.
Däremot borde han kastreras. Men de måste ju göras av någon som kan ha honom inne efter ingreppet.

Så man skall fånga in dem, kastrera dem för att sedan släppa ut den lösa igen? Tycker jag inte alls låter som en särskilt bra idé. De flesta hemlösa katter lever riktigt jävliga liv plus att de kan sprida katter. Har man några tusen hemlösa katter i en stad kan epidemier lätt få fäste. I västra Norge har en FIV-epidemi brutit ut och minst 200 katter har avlivats. Sådant kan man vänta sig här bland våra hemlösa katter inom kort om ingenting händer. Dessa katter kommer då även att smitta utekatter som har ägare, inte bara andra hemlösa katter (inte för att det spelar någon roll om katten har en ägare eller inte).

De kanske inte ÄR hemlösa.
Jag skulle inte vilja ha mina katter skjutna.

(och NEJ, jag har dem inte under uppsikt och har inga intentioner att ha det heller)

Nej, men skrev jag inte att katterna skall kollas för ID-märkning innan de avlivas kanske? Ett väldigt bra skäl till varför man bör ID-märka sin katt. Sköts det ordentligt ska inga behöva förlora sina katter, men det förutsätter ju att folk faktiskt ID-märker sina katter.

Med 100 000 hemlösa katter i Sverige kan man inte bara sitt och vänta på att folk skall börja adoptera dem. Risken för att allvarliga epidemier skall utbryta är överhängande så vi måste minska antalet hemlösa katter snabbt om vi inte vill få problem med FIV, FeLV och kattpest.

Kastreringskampanjer är bra, men då kommer vi ju bara åt dom som har hem. Dessutom är det bara ett sätt att sponsra kattägare på, har man inte råd att kastrera ska man nog ta en funderare på om man har råd att ha katt öht.
Att skjuta av är ett sätt att få bukt med dom över 100.000 hemlösa katter, sen behövs såklart tillägg som lag på ID-märkning och kastrering av utekatter. Ägarna måste tvingas till att ta ansvar.

Ja, jag kan erkänna att jag inte id-märkt mina, fast jag borde.
Hade jag varit smart hade jag gjort det vid kastreringen, men jag visste inte att de tatuerade. Det vore bra om de upplyste om det som service.
Kanske en kampanj att försöka få igång?

Nu vet folk i omgivningen att de är mina katter. Men springer de långt är det ju värre.

Detta är en mycket svår fråga faktiskt.
Jag blir arg när folk inte tar ansvar för sina katter. Som en granne till mig som släpper ut sina katter, men sedan inte bryr sig om ifall de kommer in. De kan åka iväg och vara borta över natten, men katterna är fortfarande ute... ingen är kastrerad, id-märkt eller har halsband. Så många gånger vi har gått och ringt på med katterna med oss för att säga att de vill komma in. Den ena katten älskar att vara ute, men den andra tycker inte ens om det. Där är det ännu värre att de tar ut henne, när hon helst vill vara inne. Vi har försökt prata med dem, men det går liksom inte in.
Om deras katter vill in går jag och ringer på som sagt, ibland blir de sura, men det bryr jag mig verkligen inte om. Det är ju vi som får höra hur de står här ute och skriker desperat. Sedan får klockan vara hur mycket som helst. Det är ju bättre att de tar för vana att gå ner och ta in dem på kvällen, istället för att bara skita i det. På kvällen är de ju ändå här nere.
Någon som har en idé om hur vi ska gå till väga? Jag tycker verkligen synd om dem. Nu ska grannarna dessutom ha barn så då lär de ju bli ännu mer upptagna.

Du kan ju få katterna chippade av veterinären. Numera är både polis och kommunjägare skyldiga att kolla efter chip och inte bara efter tatuering.

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 464
Senast: Caoimhe
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester... 11 12 13
Svar
258
· Visningar
13 330
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 538
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Uppfödning Portugal