Sv: Kommunjägare
Jag håller med! Tycker det är fruktansvärt att jägarna skjuter utan att kontrollera. I vissa fall kan de hemlösa vara bortsprungna katter som egentligen har ett hem. Så hittar de kanske en kattkoloni där de matas av en snäll dam och då blir de lätt kvar. Att jägare då bara kommer och skjuter är fruktansvärt. Tänk om någon av mina katter hade sprungit bort, jag skulle bli GALEN om jag fick reda på att de fick gå en sådan död till mötes.
Anledningen till att jag tog upp det var för att i somras var det en "hemlösing" som var nära att bli skjuten av jägaren i mitt område bara för att han såg så himla sjuk ut. Han var en halvtimme ifrån att bli skjuten så det blev panik och vi fick fångat in honom. Vi ville verkligen ge honom en chans. Ibland kan det se värre ut än vad det är också. Han hade ju kunnat ha sådant som hade gått att bota, sådant som de flesta hemlösa katter har (mask, skabb, löss). Jägaren skulle bara skjuta honom, utan att kontrollera vem han var.
Hela tiden måste man ju ha det i bakhuvudet, tycker jag, att det kanske är en stackare som kommit bort... kanske en lillmatte sitter och gråter efter honom hemma och vill att någon där ute gör vad som helst för att få hem hennes älskling!
För de flesta uteliggare är det ju tyvärr inte så här, de är tyvärr ofta dumpade, lämnade att dö någonstans. Fast med tanke på hur många katter som är bortsprungna och saknade så måste man ändå tänka på det.
Nu klarade sig inte den här katten, han fick namnet Katten Hermansson, men han fick en ärlig chans. Vi fångade in honom och åkte upp till Uddevalla där ett nyanmält stödhem erbjöd sig att ta in honom. Han hade fått en massa smaskig mat, då han hade svårt att äta, och började lita på tjejen som var så snäll och lät honom bo hos henne. Han fick komma till veterinären, men visade sig istället vara ännu värre däran än vad det så ut som. Förutom det jag nämnde innan (skabb, löss och mask) hade han inte en tand kvar i munnen, han var okastrerad, han hade flera frakturer, ögonproblem, förstorade njurar, ruttna (!) öron plus att hans ålder uppskattades vara 15-20 år!! Det fanns inte så mycket att göra för honom, han var för sjuk, men han fick i alla fall somna in, blev inte skjuten. Tjejen som han började tycka var snäll var med honom och allt gick lugnt till. Han fick en chans.
Bilen Katten Hermansson bodde under. Troligtvis hade han lagt sig där för att dö. Se ändå så fin han är.