Håller helt med dig ang att idealet är att inte behöva ge kraftfoder (elelr mineraler/vitaminer) alls. Och då faller ju rek med idealhö + kraftfoder platt =)
Jag vill INTE ha 10 gr MJ och 100 gr SRP, det blir liksom fel åt andra hållet, jag kan knappt ge hö alls för då får de alldeles för mycket av allting. och så måste jag försöka få dem att äta halm (ha ha..som om) för att få i dem tillräckligt med TS.
Utan jag vill ha kring 55 gr SRP, och 7.5 MJ ungefär. Nu kan jag tyvärr inte beställa precis på siffran ;P av bonden, men han har hitills aldrig misslyckats med skördarna (ens kassa höår) utan ligger stadigt på 50 - 60gr SRP. MJ ligger still mellan 7.5 - 7.7 ungefär. Helt perfekt för mig (utom just nu för fölet då).
Sen, jag har fördelen att kunna välja "sämre" hö om jag vill med, jag talar bara om vad jag vill ha för skörd (1, 2, 3 eller 4). det var dock inte så kul när jag av misstag fick 1½ ton fjärdeskörd när jag skulle ha första. 13 gr SRP..och växande unghäst i stallet. Myyycket kraftfoder blev det innan jag fick hem nytt hö.