Kommer ni ihåg ridbana from hell?

Scilla

Trådstartare
Nu är jag helt övertygad det ligger en förbannelse lagd på min tilltänkta ridbana...

När vi efter ett år slit och släpp fått bort all synlig sten och skulle säga till grusnisse att nu kan du komma för underlaget är perfekt att köra på... Ni kommer väl ihåg öken sommaren -06 marken var stenhård. Vi väntade och vi väntade för grusnisse hade ju lovat men han dök inte upp trots att vi ringde och bönade men så en dag öppnade himlen sig och regnet vräkte ner i månader (kändes det som) då kommer grusnisse för att bara konstatera att där kan jag inte köra ner då fastnar jag... Vi får vänta till tjälen kommer men någon tjäle kom ju aldrig...

Till våren har det pluppat upp lite ny sten och vi kommer på den brilljanta iden att vi slätar bara till banan lite för att sen ringa grusnisse sagt och gjort.. vi slätade till den med hjälp av traktorn och vad händer? jo 750 miljoner stenar kommer upp.. :crazy: så det var bara att börja plocka upp stenen igen och när vi lagom var klara med det så kom regnet... och ja hela sommaren har det regnat här..

Iaf har det nu varit uppehåll i någon vecka och tro det eller ej men grusnisse sa att nu kommer jag (maken hade dock sinnesnärvaron att säga att du gör det på egen risk för jag vet inte om det håller..)

Vaknar på måndags morgonen av ett hiskeligt oväsenden utanför sovrumsfönstret. Tittar ut och minsann där står en lastbil och tippar grus :banana: MEN vad håller han på med? jo han har kört fast :devil: och givetvis har klantarslet valt den brantaste delen att köra ner på till ridbanan... Det fanns en betydligt enklare väg ner och där hade han inte fastnat...

Det hela slutar med att de får ta dit en dumper och och bärga bort lastbilen som nu förstört halva ridbanan typ :devil: :devil: :devil:

Dessutom var han tvungen att tippa all grus i ett hål för att komma loss och det hålet ligger utanför ridbanan = grus till ingen nytta...

Nästa bud är att de kommer på måndag igen om det inte regnar på hela helgen :crazy: Hur ästor är risken att jag ser dem igen?

Nä nu ska jag börja föda upp mördarsniglar istället... de kan få bo i grusgropen.

Sv: Kommer ni ihåg ridbana from hell?

Nu är jag så :devil: arg

Grusnisse kom inte i måndags trots uppehåll i vädret nästa bud var att han skulle komma idag men icke helt plötsligt ska han iväg på annat uppdrag.

Vi har nu sagt till honom att han har 14 dagar på sig att leverera gruset och gör han inte det vilket är mest troligt så vänder vi oss till någon annan (får ta annan typ av grus).

Men nu är frågan den lilla leverans som han kom med och tog hälften av det för att komma loss, detta ska jag väl inte behöva betala för? finns det någon lag eller rätighet som jag kan använda mig av om han skickar räkning? dessutom körde han sönder en bit av ridbanan.

Säg åt honom att du kvittar kostnaden av lagningen av banan mot gruset han levererat.

Näe nu tycker jag riktigt synd om dig och din ridbana:crazy: men du, snälla...föd inte upp några mördarsniglar:devil: tänk vilken tid det ska ta för dem o gå runt ridbanan:rofl:
du måste berätta om och när ridbanan blir klar!
Lycka till!:bow:

tur att du har humor mitt i allt elände:D
mördarsniglar:rofl:

hoppas gruset kommer på plats snart och att du kan börja använda ridbanan efter allt slit:bow:

Uppdatering:

När jag kom hem frn jobbet i onsdags kväll så visar det sig att grusnisse fick tummarna ur och körde ut lite grus iaf. Som tur hade han förstånd nog att använda vägen ner till ridbanan så det gick utmärkt och det syns knappt inga spår alls.

Det ligger nu 4 högar och varje hög förmodar både jag och make är ett lass men frågan är nu... Vet någon hur många ton stenmjöl ett vanligt lastbilsflak är?

Jag har beställt 225 ton och det som ligger där ser inte så mycket ut med tanke på att det ska vara 10 cm på hela banan som är ca 20*40

Någon som vet?

En lastbil tar ca 15 ton stenmjöl, men stenmjöl är hiskeligt tungt så 15 ton ser mest bara ut som att det skulle räcka till en sandlåda på 2x2 meter ungefär.

Bästa tipset är att mäta högarna på ett ungefär med tumstock, 225 ton borde kunna bli ca 1,5 meter högt och 9,5 meter långt och 9,5 meter brett... eller fyra högar som är 1,5 meter höga och 4-5 gånger 4-5 meter.
Sedan är problemet att stenmjöl tar åt sig fukt väldigt väl, så var det regnväder när han körde ut stenmjölet så är 200 ton inte så mycket räknat på volym.

Och 80 kubikmeter med "sand" ser inte så mycket ut för världen om man häller ut det i småhögar med 20 m3 i varje hög.

Senast ändrad:

Tack för svaret!

Maken frågade vår grävnisse (som tillskillnad från grusnisse alltid håller det han lovar och är ärlig och tackar nej till jobb han inte hinner med..) och han sa ungefär samma sak emellan 11-15 ton per lass. Nu ligger det 6 högar + en kraschad som han använde för att komma loss.

Har jag räknat helt galet? 225 ton borde väl räcka för 10 cm på banan som är 20*40?

Nu har jag letat i min bokföring. För oss varierade det mellan 10-15 ton per lass. De vägde in varje lass och jag har fått noggrant redovisat på fakturan.

Vi köpte 9 lass vilket totalt blev 120 ton. Det blev ca 10 cm på våran bana, som också är 20*40. Det har förmodligen packat ihop sig en del nu, så det är väl inte 10 cm längre men när det var nylagt var det så. 225 ton måste ju räcka gott och väl!

Det bästa hade ju varit ett bra underarbete såsom ett bärlager. Min mark gick inte att köra på och fick köra ut 600!!!! ton bärlager innan vi kunde lägga på Paddexen (60x30m). Vi lade också ner bra dränering. Hur ska ni kunna köra och sladda banan om det inte håller att köra på bara för att det regnat lite. 10 cm stenmjöl är inte mycket om underlaget inte är bra. Hästarna kan lätt trampa igenom stenmjölet och blanda det med det ni har under.

Angående vikten på stenmjöl: Handla ALDRIG grus när det regnar för de struntar i om grusen är torr eller ej och man får betalar en jäkla massa för vatten om grusen är blöt.

Hoppas din bana blir bra i slutändan.

Det är nog inte meningen att jag heller ska ha en egen ridbana att rida på ...

Min lilla historia:
Fick gjort en enkel ridbana för några år sedan. Beställde jobbet av en grävnisse som, enligt uppgift, hade gjort flera ridbanor. Han skulle bara schakta bort det översta matjordslagret o sedan lägga på ett gruslager. 10 cm grus skulle det vara, enligt honom. Jag var så glad när ridbanan var färdig o jag skulle ut o provrida den för första gången. Resultat? Den var alldeles för djup ..... Grävnissen fick komma tillbaka och schakta bort ca 1/3 av all grus som han lagt dit. (Grusen fick jag iofs användning för vid ett stallbygge senare, men det kändes taskigt ändå!)

Så gick det en tid. Efter ett sommaruppehåll skulle en snäll granne harva ridbanan, dels för att harva bort ogräs o dels för att bryta skorpan som blir på en grusbana som stått oanvänd en sommar. Men grannen tyckte det var alldeles för hårt på ridbanan, så han kopplade på kultivatorn i stället för pinnaharven .... jag var tyvärr inte hemma den dagen o kunde alltså inte stoppa honom. Resultat? På halva ridbanan körde han upp den underliggande leran som blandade sig omsorgsfullt med gruset. M a o - halva ridbanan blev oanvändbar.

Nu i sommar har jag gått o väntat o väntat på att det skulle sluta regna så att jag kunde beställa hem mer grus. Och äntligen - en veckas torrperiod! Grusbilen kom - och han hade specialsläp med tipp som gjorde att han kunde tippa av gruset i precis lagom tjocka strängar över ridbanan. Perfekt! Det enda jag behövde göra var att kratta till lite efteråt. Så glad jag var!! MEN - sedan kom regnet igen. Och det kom inte måttligt heller - 80 mm skyfall på mindre än två timmar. Resultat? Ca hälften av det nylagda gruset sköljdes ner till ena änden av ridbanan (banan lutar lite för avrinningens skull) o la sig i prydliga vallar där ..... Så när det äntligen torkade upp igen så fick jag köra grus i skottkärra - och köra grus - och köra grus ....

Nu ligger allt grus där det ska - men för hur länge ....?

Bärlaget är inga problem ( typ hela ridbanan är ett enda stort bärlager med sten) banan håller lätt för grävmaskiner trakorer och dumpers MEN den håller inte för 53 ton som lastbilen med släp väger enl grusnisse.

Och den dagen då han beslutade sig för att köra ner på bana så kom det ett skyfall (dvs inte lite regn) på tidiga morgonen dock innan han kom så han hade kunnat avstå...

Underlaget under stenmjölet är grusigsand och det underlaget hade varit perfekt att rida på om det inte vore för 1000 miljoner stenar. Jag har alltså ingen lera under.

Senast ändrad:

Det bästa hade ju varit ett bra underarbete såsom ett bärlager. Min mark gick inte att köra på och fick köra ut 600!!!! ton bärlager innan vi kunde lägga på Paddexen (60x30m). Vi lade också ner bra dränering. Hur ska ni kunna köra och sladda banan om det inte håller att köra på bara för att det regnat lite. 10 cm stenmjöl är inte mycket om underlaget inte är bra. Hästarna kan lätt trampa igenom stenmjölet och blanda det med det ni har under.

Angående vikten på stenmjöl: Handla ALDRIG grus när det regnar för de struntar i om grusen är torr eller ej och man får betalar en jäkla massa för vatten om grusen är blöt.

Hoppas din bana blir bra i slutändan.

Där jag köper grus så skall lasbilarna köra genom en rejäl vattendusch. Jag har alltid trott att det är för att det inte skall damma men det kanske är just för viktens skull. Någon som vet?

Mvh

Tora

Frågan är ju ifall de kör igenom den inna vägningen.

Nu har grusnisse varit och levererat enl honom 150 ton men det känns ju konstigt att man får betala för vatten om det regnar... Nu har det inte regnat när de levererat gruset men vem vet hur länge det legat på grustaget. Tänk om han kommit med det när värmeböljan var här förra året..

Idag hade han kört ner med lastbil och släp och banan höll. Han hade sagt till min man att det trots fastkörnningen var väldigt bra bärighet.

Häromdagen träffade jag vår grusnisse som jobbar i grustaget och jag frågade honom just den frågan om de tog hänsyn till om gruset var blött eller torrt när lastbilen vägdes. Inte det minsta var hans svar.

Intressant fråga från Tora. Varför måste de köra igenom en vattendusch. De skyller säkerligen på dammet men det är säkert för att det ska väga mer. Kör de genom duschen med lastbilen efter vägning är det ju säkert bara för dammets skull.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har väntat i över två månader på att "grusnisse" ska komma med gruset och välten... men icke ett ljud från honom och på tfn går det inte...
Svar
7
· Visningar
1 261
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama