Kommer ni ihåg fullblodsräkan?

et_flickan

Trådstartare
Helt plötsligt fick jag för mig att tacka alla duktiga människor på bukefalos som hjälpte mig när min häst såg ut som en spjälstaket. Jag sög in all kunskap och försökte ge mitt fullblod det bästa.

Hon gick från detta
E-tvren2006.jpg

och efter mycket om och men så blev hon såhär fin.
DSCF1125-1.jpg

Hade det inte varit för buke hade jag nog aldrig lärt mig hur man ska fodra en häst överhuvetaget. Jag hade nog fortfarande stått där och inte vetat ett dugg vilket foder som var bra att fodra upp en tunn häst med.

Idag verkar damen ha gett upp det där med svårfödd. Hon klarar sig galant på nått kg havre, betfor, mineraler och hö. Ändå så har hon blivit förtidspensionär och ska få föl så hon rids inte alls för tillfället och har inte blivit riden på 2 år, jo kanske någon gång men inte alls mycket.

Igen. Tack alla duktiga fblsfolk och resten av hästfolket på buke :love:

Sv: Kommer ni ihåg fullblodsräkan?

Före min tid men rolig läsning!!!:)

Vilken skillnad :) Ja,man kan lära sig mycket här,har själv gått från oanalyserat till analys tack vare Buke :)

Roligt att se henne och roligt att höra att du har fått kläm på det hela :D

Kommer ihåg vilken foderpanik du hade när ni fått hem henne, starkt jobbat!

Roligt att se henne och roligt att höra att du har fått kläm på det hela :D

Kommer ihåg vilken foderpanik du hade när ni fått hem henne, starkt jobbat!

Tack :)

Det var en lång resa för att få henne fin. Hon rasade i vikt efter flytten till värmland. Gick på sommarbete hela sommarn, reds sparsamt eftersom hon hade haft kotledsinflammation. Vintern var jobbig. Jag stod hela vintern 3 gånger om dagen och krossade linfröpellets med en sån där man krossar kryddor med eftersom fanskapet inte ville äta dom hela :devil:

Jag såg mitt studiebidrag ryka varje månad på foder, Alfa, linfrö, diverse oljor, mineraler, e-vitamin, soja m.m. Mamma skrattade åt mig. Men det var värt det.

Jag tror att hon trivs med sitt liv nu därför rasar hon inte i vikt som hon gjorde då. Hon har gått med en hingst hela sommaren som fick henne trygg så hon är jätte trevlig att hålla på med. Hon äter knappt 2 kg kraftfoder, hade inte funkat för något år sen.

I vintras gick hon på fri tillgång på hö. Vill helst att hon äter mycket hö istället för kraftfoder och vårat höensilage är oanalyserat men eftersom hon håller vikten så måste det vara jäkligt bra drag i det. Ska dock analysera det själv eftersom hon är dräktig.

Jaja sluta babbla nu.
Tack än en gång

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 554
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
931
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II