Kommer katten alltid ner?

Seabaz

Trådstartare
Hur får man ner en katt som klättrat upp i en tall och tror att den inte kommer ner?

Sv: Kommer katten alltid ner?

Hur länge har den suttit? Oftast kommer de ner av sig själva när de blir tillräckligt hungriga, kan ta ett par dagar och då är de ofta ganska uttorkade.

Om katten verkar tillfreds med att sitta där uppe skulle jag vänta. Annars försöka locka ner katten med mat alternativt hämta en stege.

Man ringer brandkåren :angel:. Det fick vi göra när jag var riktigt liiiiten och katten inte kunde komma ner från en skitstor björk vi hade på gården.

Det har jag gjort !

De frågade om jag nånsin har sett ett kattskin i ett träd och sedan upplyste de om att om jag betalar för två gubbar och stegbil så kan de komma + att de inte har utryckning just då ...

Idag på tidig eftermiddag hade den suttit "sedan igår kväll" och när morsan försökte locka ner den hade hon gått ut på en gren och kissat och bajsat (katten alltså, inte morsan).. Men hon ville inte komma ner. Morsan åkte tillbaka till jobbet efter sin 2h-lunch och sen har jag inte hört nåt mer... har glömt att ringa också men ska skicka ett sms nu och fråga...

stackars lilla katt...

Vår Maja klättrade upp i en stor tall när hon var rätt liten. (Uppjagad av husets JR-dam..*morr*)
Hon satt kvar hela långa dagen. Hade inte hjärta att låta henne sitta längre så jag gick mot trädet (som turligt nog hade grenar förhållandevis långt ner (2,5m?) och sträckte upp mig så långt jag nådde. Då kom hon sakta neröver och hoppade tillslut över till min famn.

Nu är jag dålig på ögonmått men jag tror nog katten sitter på nån av de första grenarna och det torde vara minst 4 meter upp... 5 kanske? 6?

Att den kissar och bajsar ser jag som tecken på att den verkligen inte kan eller vågar komma ner.
4-6 meter... Det var högt! Så höga är inte stegar väl?

Är det din mammas katt eller en okänd? :) I vilket fall hoppas jag att den har kommit ner, eller att den gör det. Borde ju vara hungrig

Usch vad hemskt... nej hon sitter fortfarande kvar i trädet, jag fick sms i morse... ska åka ut dit idag när jag får tid sen tänkte jag men jag vet inte vad jag ska göra heller...
Kan ju försöka ställa bilen under trädet och ställa mig på taket men jag lär inte nå upp till katten ändå men hon kanske kan tänka sig klättra en liten bit till mig då?

:(
det är mammas katt, den hon tog hand om som var övergiven

Brandmän:love::love::love::love::angel:

det måste väl vara sista utvägen iaf. Annars är väl stege?

Vår katt som är fullständigt oduglig på att klättra neråt har vi tagit ner genom att fästa en rejäl korg i toppen av en windsurfingmast och sedan lutat densamma mot trädgrenen där katten suttit och katten är klok nog att klättra ner i korgen och låta sig föras i säkerhet.

Katten kom ner igår eftermiddag, pappa blev utnämnd till vardagshjälte av mamma och mig :D

Mamma hade sagt att det var en liten tall katten satt i och inte så högt upp. Så när jag prata med pappa var han på väg dit för att såga ner hela trädet :crazy:

Aja, det visade sig i alla fall när vi kom dit att katten satt 12 meter upp i en stor tall! inget man bara sågar ner hehe...

Fram med stegen, den är 4-5 meter när den är utfälld. Räckte ju inte långt.

Då spika pappa ihop bräder så det blev typ 4-5 meter långt och band fast en korg längst upp som mamma la kattmynta i.

Och så upp på stegen igen, pappa först längst upp och börja fira upp korgen. Sen jag under för att hålla och stödja plankorna underifrån då vi var tvugna att verkligen sträcka på oss och använda hela längden plankor för att nå upp till katten.

Katten kliver rätt ner i korgen och vi friar ner henne :love:

Inne sedan kastade hon sig över maten och åt typ två tuggor, sedan strök hon sig mot våra ben, gick och åt två tuggor, sen stryka sig mot våra ben igen om och om igen, det var som om hon sa tack :D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
294
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka