Kommer jag förstöra honom? (fång)

Signature

Trådstartare
Har har en häst (islandshäst) som fick ett fånganfall för 6 veckor sedan. Han svarade snabbt och bra på medicinen och visade varken hälta eller smärta dagen efter (gick på smärtstillande). Han visade inget när han slutade äta medicin, verkar alltså ha haft ganska lindrig fång. Han travar i hagen och blir pigg och glad när vi går ut på små promenader. Kommer jag förstöra min häst om jag skrittar ut på honom barbacka? Max 5-10 min om dagen. Jag väger ca 55-60 kg.

Tacksam för alla svar!:)

Sv: Kommer jag förstöra honom? (fång)

Hur länge hade han boxvila? Röntgat? Hur länge åt han medicin?

Jag tycker det är för tidigt.

Får man inte åka på återbesök efter att behandlingen är klar för att se så att allt verkligen är bra? Jag har inte varit med om fång någon gång, så jag vet inte hur det funkar, men jag skulle väntat tills jag fått klartecken från vetten. För att vara på den säkra sidan.

Tack för era svar!

Han fick Fenylbutazon i en vecka, en påse varje morgon och kväll.
Jag har inte varit iväg till en klinik röntgat honom. Har inte en hästtransport, men det går ju att fixa. Antar att det är bäst att röntga honom så man verkligen ser hur det står till. Men hade ju varit smidigare om man slapp det. Fast jag vill såklart inte att han ska lida för att jag är så snabb/ivrig.

Lindrig fång syns inte så alltså har han haft ett kraftigt anfall. Hästen har haft en kraftig inflamation i hovarna och det är inget man bara struntar i och börjar rida hästen igen. Kolla hästen på klinik innan och gå gärna in och läs i fångtråden här på buke.

Det är bäst att låta veterinären bedöma ur du ska göra. Fång är en mycket allvarlig sjukdom och risken för att återfall finns alltid. Ove Wattle är en veterinär som har arbetat mycket med fånghästar. Här är en artikel som han har skrivit.

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/fang.html

det står i artikeln att
Vid lindriga fånganfall ska hästen vila två-tre månader och vid allvarligare fall där man alltså kan se förändringar på röntgenbilderna ska den vila i nio månader.

Jag ser ingensom helst anledning till att börja rida den nu.

Senast ändrad:

Jag har en Isis som i sept i fjol fick "fångkänning" enl veterinären, ingen feber, lite puls fram och markerade. Fick medicin och dagen efter var han pigg och ville inte vila i box, fick dock stå i sjukhage på sand i 3 månader och sedan efter klartecken från vet börja små promenader, har tagit det lugnt därefter också. Jag ville absolut inte riskera något med hans hovar och honom, utan hovar ingen häst:(
Att han fick fång berodde på hagbyte ( jag var på semester och ett hagbyte gjordes utan min vetskap ) och denna kille är så förbaskad lättfödd och glupsk! Så ta det lugnt i några månader och kolla sedan med vet om det är läge att börja promenera, det är värt det.

Tack alla för era svar. Antar att jag får vänta några veckor till innan jag hoppar upp på honom. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Jag skulle definitivt rådgöra med veterinär, och helst också röntga för att vara på den säkra sidan. Här är det stenfruset nu på morgonen, och det är kanske inte precis heller något jag velat utsätta en fånghov för. Går den redan i vanlig hage (dvs ej sjukhage)? Vad säger din hovslagare om hovarna?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 021
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka