Kommer inte på ngn

A

Annna_91

En häst som jag rider får sommareksem. Hon har aldrig gått med sommartäcke som motverkar det. Den här sommaren ska hon få det. Nu undrar jag om man måste ha nåt speciellt täcke, eller räcker det om hon har ett tunnt bommullstäcke med halshuva som också är i bomull?

En annan fråga. Samma häst är väldigt rund om magen. Men revbenena synns. Hon ser uppblåst ut. Pigg, matglad och trevlig. Har nån någon aning vad det kan vara.

Sv: Kommer inte på ngn

det finns speciella exemtäcken att köpa... hööks har en variant.. jag beställde mitt från lillhästen i stav...

kan det vara proteinbrist? dom brukar ju bli bukiga då...

Det är inte min häst så jag kan inte påverka hennes foder. det kan bra vara proteinbrist.

Måste man ha ett eksemtäcke el går det med bomull? Är det nåt speciellt material?

Det är inte min häst så jag kan inte påverka hennes foder. det kan bra vara proteinbrist.

Måste man ha ett eksemtäcke el går det med bomull? Är det nåt speciellt material?

Det ska vara exemtäcke - köp inte hööks - det går lätt sönder!!

Lillhästen eller boett täckena ska vara de bästa.

Om du kan få in lucern i foderstaten så är det bra! Kolla m ägaren.

Vad är det i eksemtäckets material som hjälper mot eksemen?

Det vet jag faktiskt inte men de är tätare och "hårdare" än bomull... hm.. En dålig beskrivning men men :crazy:

Det är inte materialet som hjälper mot eksemen, det är skyddet mot insekter. De bör ha ett täcke med en magpåse som skyddar ordentligt.
Materialet i eksemtäckena är snabbtorkande eftersom det är tänkt att hästen ska kunna ha det på sig även i regn. Ett bomullstäcke blir ju bara genomblött och DET lär förvärra eksemen.

Frågan är vad för sorts eksem din medryttarpålle lider av. Sol eller svidknott?

Sol eksem lindras med uv skyddande täcke.Finns massor att välja mellan.Hööks,Börjes osv...

Är det svidknott så måste man skaffa ett av material som knotten inte kan bita igenom och de jag provat (finns inga jag inte provat) så är Boetts täcke det enda rätta. De knott täckena som finns på övriga försäljnings ställen är för tunna och rivs oftast sönder ganska omg.Trots att de utlovar att de är rivstarka.:cool:
Jag fick tag på ett förra sommaren som var av Bävernylon,naturligtvis så utgick detta denna sommaren från Exklusivs sortiment annars var det kanon bra! Iår har de ett lika tunt som Lill Hästens material och det räcker inte till min som har svår eksem.Han har redan rivit sönder både täcke och täckgjordarna som sitter fastsydda i täcket.TROTS deras utlovade rivstarka material som aldrig funnits i andra eksemtäcken.. Det höll i 2 dagar sen gick spännet till maggjorden sönder(plastpinne som brast) Nu 2 veckor senare är ena benremmen bortsliten samt ett hål på sidan upptäckte jag idag.:mad:
Vill också poängtera att man måste smörja knotteksemhästar dagligen.Tvätta först med antibakteriellt schampo och sen smörja in med ex Nylander, Probolja,Horsol.Överallt där hästen uppvisar eksem.

http://www.boett.com/site/page/276?menu=21#bestall

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Welsh cob - Dponny som jag haft i ca 1år. När jag köpte henne så var hon inte i det bästa skicket muskelfattig & svankig -...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Smulan75
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka