Kommer inte överrens med tjejen i stallet.

Sv: Kommer inte överrens med tjejen i stallet.

Nå, fodret kan jag förstå om du blir lite arg om hon flyttar på. Krubborna? Mjaaa, kanske kanske.

Men jag kan faktiskt inte de varför det skulle göra något att hon sätter upp en namnskylt och foderstat?! :confused:

Kan ju bero på hur man fäster upp det.
Den som stått och snickrat dörrarna kanske inte vill ha en massa skruvhål, eller annan färg på träet efter att skyltarna tagits ner.
Det går ju faktiskt att sätta upp den informationen på annan plats om så skulle vara, tex på en anslagstavla eller i en stallpärm, om det inte är massvis med hästar som bor i stallet.

Har hon frågat om hon fick låna hästtransporten? Har hon inte gjort det så skulle jag bli lite småsur och säga ifrån.
Att hänga upp krubbor utan att fråga kan ju vara lite onödigt men sen samtidigt så måste ju hästen äta kraftfoder ur nånting. Hur fodrar ni kraftfoder till de andra hästarna? Att flytta fodret utan att fråga var lite klumpigt gjort. Däremot att hänga upp en namnskylt och en foderstat till sin häst tycker jag är helt normalt och det ser jag ingen anledning att bli upprörd över?
Vad säger din pappa om det här? Vad tycker han?

En inackordering skruvar INTE upp inredning i ett stall utan stallägarens tillåtelse!!!
Sånt diskuterar man innan, och var och hur det ska sättas upp!

Har hon frågat om hon fick låna hästtransporten? Har hon inte gjort det så skulle jag bli lite småsur och säga ifrån.
Att hänga upp krubbor utan att fråga kan ju vara lite onödigt men sen samtidigt så måste ju hästen äta kraftfoder ur nånting. Hur fodrar ni kraftfoder till de andra hästarna? Att flytta fodret utan att fråga var lite klumpigt gjort. Däremot att hänga upp en namnskylt och en foderstat till sin häst tycker jag är helt normalt och det ser jag ingen anledning att bli upprörd över?
Vad säger din pappa om det här? Vad tycker han?

Är helt inne på ditt spår!

TS: Vad är det som är så hemskt egentligen?
Visst är det dumt gjort av henne att inte fråga, men det är ju bara att du berättar för henne att ni gärna vill att hon ska fråga först. No big deal!

Ang transporten är det väl bara att säga till att ni vill ha betalt om ni vill det. Tvivlar på att hon är tankeläsare!

Och hur mycket har hon flyttat fodret? Har du frågar varför? Har hon flyttat ditt foder också, eller bara sitt eget?

jag tycker att du överreagerar...
kanske hade varit bäst att säga till allt INNAN hon flyttade dit om du nu vill ha på ditt sätt?

ang. transporten så skulle jag bli skogstokig om hon inte hade frågat innan!
ang. betalning för den så är ju det något du måste säga till innan (förutsatt att hon har FRÅGAT om hon får låna den!!!!)

köp kulhandskelås (heter det så?) så kan hon inte köra iväg med den.
jag lånar inte ut min transport till någon!

Det är INTE töntigt att sätta upp stallregler för bara en inackordering, det tydliggör ju bara vilka regler som gäller! Skulle tro att det är en rätt bra lösning, tjejen kanske helt enkelt inte tänker sig för.
Dessutom finns det då någonting att hänvisa till om hon bryter mot dem...

Hallå!

Kan tycka att du överreagerar lite kanske, har själv haft inackorderingar. Att få sätta upp en skylt kanske inte är så himmla farligt, sen kan man ju fråga. Och med trailern så skriver du att hon haft den utan att betala, vad var uppgjort innan? Lånade hon den utan lov, eller hade ni inte gjort upp ett pris innan och du /ni trodde att hon skulle betala för att man "brukar" göra så?

Detta är jättesvårt men jag tycker det verkar som om det ligger mer bakom, personkemi?

Detta är jättesvårt men jag tycker det verkar som om det ligger mer bakom, personkemi?

pricken över i:t!!!

ta en fika och säg vad du tycker eller typ på ett vänligt sätt: "jag glömde gå igenom lite rutiner jag brukar köra efter".

Ibland är det ju bra att ta upp saker innan de har gått överstyr, och hon kanske inte har tänkt på det bara, om du säger snällt vad du tycker så kanske det inte är mer än så och allt funkar bra sen!!!

Ja, nu är det ju inte MIN hyresgäst men tack för tipset:angel:

Kan tillägga att det hjälper inte vad man än skriver och var man skriver det, talar av erfarenhet... Det mest effektiva är att prata direkt till folk och låta dem se och höra hur jä-la p--sförbannad man är!

Står med eget inackorderins stall och jag är stenhård på MIN regler...självklart kan fol få ha åsikter och mkt besluta vi tillsammans men jag vill INTE att dom börjar skruva och ha sig i mina boxinredning så som vi slitit med det i sommar och byggt om,flytta runt saker..var sak har sin plats osv...skulel någon desutom låna släp då skulle jag bli :devil:

jag har satt upp regler av den enkla anledning att jag då har något att peka på om det inte följs.
jag sliter många timmar med att få ordning,bygga/måla om,se til latt allt flyter på mm och då tänker jag inte ta"skit" av att andra struntar i vad jag sagt och beslutat.
har kastat ut 2 st ur mitt stall så dom betett sig som skit både mot mig,andra inackorderingar samt hästar.
Mitt stall=min tid=mina penga=mina regler.....så enkelt är det.

Ja, nu är det ju inte MIN hyresgäst men tack för tipset:angel:

Kan tillägga att det hjälper inte vad man än skriver och var man skriver det, talar av erfarenhet... Det mest effektiva är att prata direkt till folk och låta dem se och höra hur jä-la p--sförbannad man är!

:devil: Håller med även om jag har mina regler uppsatta på anslagstavlan plus att dom får ett papper i handen med dom samtidigt som vi skriver kontraktet,emn klar så hjälps det bäst att man tar dom mallan 4 ögon...

Den som stått och snickrat dörrarna kanske inte vill ha en massa skruvhål, eller annan färg på träet efter att skyltarna tagits ner.
Det går ju faktiskt att sätta upp den informationen på annan plats om så skulle vara, tex på en anslagstavla eller i en stallpärm, om det inte är massvis med hästar som bor i stallet.

Jo, det har du rätt i. Men jag tycker inte det framgår riktigt av ts hur personen i fråga har satt upp skyltarna. Och har de gjort det med ex. små häftstift, då ser jag det inte som något större problem.

Ts: Prata med den berörda personen. Hon kanske helt enkelt inte förstår att hon har gjort något fel. Kanske är det inte alls något problem för henne att ändra på sig? Man måste ge folk en chans!

Hon har satt upp krubbor, lånar hästtransporten utan att erbjuda sig att betala, satt upp namnskylt o foderstat, flyttar fodret (har ej foderkammare).
Pappa äger stallet. Men jag har ju mina två hästar där, så man kan säga att jag e ägare ;) Hehe

Får hon låna hästtransporten? Är det bara det att hon inte självmant erbjuder sig att betala som är problemet?

Om hon tagit transporten utan att fråga så skulle jag bli helförbannad och slängt ut henne från stallet. Det är egenmäktigt förfarande.

Är det betalningen som uteblivit så får ni ju tala om vad det kostar att låna transporten. Vi lånar aldrig ut vår hästtransport av olika anledningar men ni gör ju som ni vill där.

Står med eget inackorderins stall och jag är stenhård på MIN regler...självklart kan fol få ha åsikter och mkt besluta vi tillsammans men jag vill INTE att dom börjar skruva och ha sig i mina boxinredning så som vi slitit med det i sommar och byggt om,flytta runt saker..var sak har sin plats osv...skulel någon desutom låna släp då skulle jag bli :devil:

jag har satt upp regler av den enkla anledning att jag då har något att peka på om det inte följs.
jag sliter många timmar med att få ordning,bygga/måla om,se til latt allt flyter på mm och då tänker jag inte ta"skit" av att andra struntar i vad jag sagt och beslutat.
har kastat ut 2 st ur mitt stall så dom betett sig som skit både mot mig,andra inackorderingar samt hästar.
Mitt stall=min tid=mina penga=mina regler.....så enkelt är det.

:bow::bow: Som jag skrivit i liknande trådar: Lydiga hyresgäster är lyckliga hyresgäster! :D

Kicki :)

Snälla, raka stallägare har snälla,"lydiga" inhysingar!:D/L

Hm... Vad du än gör gå inte o samla på dig en massa saker du retar dig på för att sen explodera. Det är inte nyttigt eller bra för någon.

Jag håller med ovanstående.. prata med henne och kanske ni kan komma överrens om lite stallregler.

Tyvärr har inte alla samma åsikt om vad som är rätt och fel utan tycker de kan göra hur de vill i andras hus/bilar/stall.... De förstår inte att de går över den gräns som de flesta av oss lever efter....endel förstår inte att de faktiskt kör över andra....

Kanske kan din pappa som faktiskt är den rättmätige ägaren till stallet ordna detta med dig...

Hoppas det löser sig...

Snälla, raka stallägare har snälla,"lydiga" inhysingar!:D/L

Det åxå som med allt annat. Man ska vara schysst men tydlig och bestämd så att gränserna är klara. Lyhörd men absolut inga MBL förhandlingar.

Kicki :)

lite off topic tips:
ett tips är att sätta upp laminerade skyltar.
med dubbelsidig tejp. Blir inga märken o inga hål.
har satt upp massa plaketter hemma i stallet med dubbelsidig tejp och stallet va nymålat när det sattes upp och det syns inte ngt alls där som suttit.

lite off topic tips:
ett tips är att sätta upp laminerade skyltar.
med dubbelsidig tejp. Blir inga märken o inga hål.
har satt upp massa plaketter hemma i stallet med dubbelsidig tejp och stallet va nymålat när det sattes upp och det syns inte ngt alls där som suttit.

Det var ett bra tips! :)
/En som är trött på att spackla igen hål

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka