kommer ingen vart

jenny82

Trådstartare
Jag har en unghäst, 4 år, arab.
Känner bara för att ge upp.
Vi kommer ingenstans. Innan sommarbetet stod han uppstallad i världens tråkigaste stall, minipaddock som det knappt gick att galoppera i, ingen skog att rida i. Då åkte man man bara till stallet för att mocka osv för att det inte var kul att rida där.
Men 1 juni flyttade jag honom till sommarbete, där finns det paddock o massa ridvägar, jippii tänkte jag i början. Men jag har typ bara ridit honom max 5 ggr sen dess. Pga att hästj*veln inte vill lämna hagen istället, för att han trivs för bra där, vilken är bra för honom iofs, men dock inte för mig. Får springa o jaga honom i världens största hage istället i flera timmar. Jag har även medryttare 3 dagar i veckan så det är likadant för henne. Jag ger snart upp.:(
Tänkte att jag skulle rida för instruktör 1 gång i veckan oxå nu, men det går ju inte när allt går emot mig, nu passar inte ens sadeln längre, så innan jag kan rida igen så måste jag ha en ny.
Funderar bara på att låta honom vara tills vi stallar upp honom igen till hösten. Men då dyker ju nya problem upp igen. Hittade ett kanonstall där det finns massa träningsmöjligheter, men dock för dyrt för min medryttare, henne kan jag ju inte byta ut bara för det. Sen vill ju varken hon lr jag tillbaka till stallet vi stod i tidigare, men det beror ju på om vi får bättre ridmöjliheter där som ägaren säger att han ska fixa. Usch:confused: vet inte vad jag ska göra längre, det ska ju vara kul att ha häst o rida, känner inte så längre. Nån som har tips på hur det kan bli bättre??
 
Sv: kommer ingen vart

Dämpa kraven! Ut och ha kul med hästen, markjobb, skogspromenader, trickträning och tömkörning...rid 1-2 ggr i veckan. Få hästen att gilla att du och din medryttare kommer. Kom dit utan att nödvändigtvis måste ta hästen för det. Sätt er och sola och fika en stund så kommer nog hästen att bli nyfiken på vad ni donar med till slut. Den är bara 4 år, ge den tid;)
 
Sv: kommer ingen vart

4 år är inge ålder på en häst och det är klart att hästen strotrivs i en fin stor hage där den kan leka och röra sig och bara vara häst!

Ge hästen lite tid, det vi männsikor ofta gör fel är att klampa rakt fram till hästen (som de rovdjur vi är går vi bar rakt fram) vilket hästen kan uppfatta som hotande. Har du provat att gå lite i snirklar och inte rakt emot hästen?

Och om det är så att hästen bara springer ifrån dig för att den tycker att du är jobbig o den vet att du bara ska fånga den för att ni ska ut och jobba så får man först se till att den träning man utför med hästen är stimulerande o rolig! (Så att hästen ser fram emot att ni kommer) och i början (för även om du står där och tydligt berättar att "idag ska vi öva på att stärka ditt självförtroende o göra en massa roliga saker ihop" så kommer hästen inte att tro dig) så är det bara att gå efter till hästen stannar. Se till att hästen inte får ro att stanna och beta någon längre stund (man behöver inte rusa efter utan bara gå). Nu insåg jag att du uppenbarligen har en stor hage och detta kan ta tid! Men om du löser problemet med att fånga in hästen snart så slipper du jaga den i all framtid sen.

Men huvudsaken är att du inte ger upp, det ger varken dig eller hästen något positivt!

Och du... Efter regn kommer solsken!:idea:

//Lillan
 
Sv: kommer ingen vart

Kan du inte låta hästen få sommarvila på några veckor. Det är ändå hett och otrevligt med både knott och flugor. Gå ut i hagen och klappa om hästen och gå sedan igen. Kanske ni behöver en paus båda två?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 086
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp