Nu har jag stall hemma så jag kan inte orda om stallhyror, men jag upplever inte att det blivit så himla mycket dyrare att ha häst de senaste åren.
Jag betalar vitt till veterinär, höbonen och hovslagaren. Hovis har höjt sitt pris med ett par hundralappar de senaste åren, men jag betalar samma pris för höt som jag gjort de senaste 5 åren. Veterinärkostnader är svårt att sia om eftersom det beror alldeles på hur man drabbas av akuta händelser. Men den årliga vaccineringen och tandkollen har inte heller ökat i pris.
Det som däremot blivit helt HYSTERISKT är detta med prylarna!!! Måste man ha en hjälm för 5000 kr? Fem par ridstövlar, 100 stycken schabrak? Jag tycker inte heller att den dyra prislappen avspeglar att det skulle vara sjukt mycket bättre kvalité på prylarna.
I min värld handlar det om att prioritera. Jag har tre hästar och är vanlig medelinkomsttagare. Jag skippar utlandsresorna och inköp av onödiga kläder åt mig. Håller inköp av utrustning på rimlig nivå - köper nytt när något går sönder. Jag röker inte, dricker måttligt och går väldigt sällan på krogen - har ju inte tid i alla fall
. Dessutom har jag rimliga boendekostnader då jag inte överbelånat mitt hus.
Ska man ha "allt" då tror jag att det blir tufft. Kan tillägga att vi inte ägnar oss åt någon tävlande för tillfället - men det kommer när bebishästen är redo
/Lizzie