Kommer han någonsin torka!?

P

pannkakssmet

Jag har en minishettis inhyst hos mig, men pga ägarnas obefintliga hästvana står jag för skötseln.
Den här lilla hästen har en otrolig päls, och efter ett vanligt regn är bara dom yttersta centimetrarna blöta. Hästen själv märker förmodligen inte ens att det regnar. ;)

Men nu har vi haft ovanligt regn i ungefär en vecka och enligt väderleksrapporterna har det inga planer på att sluta. :mad:
Hästarna står inne nattetid + lite extra nu när vädret är skit, och dom andra två som går otäckade torkar nästan alltid under natten men inte den här lille skiten! Den yttersta pälsen är lika blöt som när han kom in! Innerst har han hunnit torka, och fryser gör han aldrig, men det känns ändå fel att hela pälsen aldrig torkar.

Är jag överkänslig eller finns det fog för min oro och frustration?
Han har inget täcke på sig på natten, min erfarenhet säger att det inte fungerar så bra på såhär blöta hästar. Har jag fel? Men förmodligen skulle jag behöva byta täcke 14 gånger under natten.

Några dunderknep?

Sv: Kommer han någonsin torka!?

Kan det vara så att det är fuktigt i ditt stall och att det då är svårare för honom att torka?

Lägg på shettisen ett ulltäcke över natten, det värmer även om det är blött/fuktigt till skillnad från fleecetäcken.

Jag låter det vara sålänge det är torrt innerst, och inte i princip börjar växa mossa i pälsen ;)

Skämt åsido, du kan lägga på ett ulltäcke, eller täcke med halm under, frottera osv. Men hästen lider inte av att yttre pälsen är blöt.

Min shettis tinar inte ens upp/av ispansaret under långa perioder på vintern. Helt enkelt för att pälsen isolerar, så det inte läcker värme och tinar. Det är samma sak med torkningen, pälsen förblir blöt ytterst för att pälsen isolerar värmen som inte läcker.

Så sålänge hästen är torr innerst, och varken svettas eller fryser, låt den vara blöt tycker jag. I sinom tid torkar han, när vädret ger sig.

Men är du orolig 'frottera' och så halm + täcke, täta byten.

Om hästen inte ska arbeta och varken fryser eller verkar lida av det så kan du låtan den vara. Annars kan man ju alltid torka hästen och sedan lägga på ett regntäcke ute så han inte blir så här blöt.

Jag brukar tänka så med: att ligger det kvar snö/regn/frost på pälsen så är dom välisolerade.

Jag kanske ska tagga ner några hekto helt enkelt. ;) Sy om en yllefilt att lägga på dom dagar tjejerna ska komma och rida, annars inget.

Atalantha: Stallet är torrt i den mån det kan när det är såhär fuktigt ute.
Cahs: Avdunstar fukten lättare från ett ulltäcke än från bara pälsen uplever du? Det är ju nämligen det jag vill åt, värmen har han inga problem med, varför jag heller inte vill lägga regntäcke på honom ute.

Har samma problem med mina och det enda för mina är ett bra fleecetäcke, det billigaste på b****s är kanon, har haft två sådana under flera år och shettisarna torkar över natten. Min får helt enkelt stå med täcke på nattetid om de är blöta, annars torkar de aldrig. Jag har inte fuktigt i stallet men pälsen är ju så tät att den helt enkelt inte torkar. Jag tycker att det är skönt att veta att de är torra när man släpper ut dem i hagen på morgonen.

Nåja, ikväll slipper jag i alla fall problemet. Dom kommer nämligen inte ens in... :cool:

/pannkaka, plaskblöt efter en timmes hagvandrande.

...men blir man galen på sånt eller :cool:
Mina hästar ville heller inte in. De får varje år såna puckoidéer att de i värsta storm och regn inte kommer in.

Idag fick jag gå genom plaskblöt o geggig hage för att leta upp dem med ficklampa. Och givetvis med trasiga stövlar... Och när jag väl får in dem ser jag att gammeltanten är kall - och alltså borde ha kommit direkt när jag ropade på henne.

Min lille shettis torkar heller inte alla nätter. Men jag har bara sett honom frysa en enda gång under alla år jag haft honom - och det var efter att det regnat och blåst i mååååånga timmar. Annars bekommer inte ruskväder honom alls. Är det väldigt regnigt lägger jag på en filt några timmar vid insläpp.

funderar på om det kan vara så att han har så pass tjock päls att när han kommer in så står han och svettas över natten?
Shettisar är ju kända för att ha tjock teddypäls :)

Hur varmt har du det i stallet?

Det är väl ändå bättre att hästen/ponnyn står med ett täcke som inte är blött hela natten, fleecetäcken är ju bara blöta efter 20min-1h på en häst. Ska den stå med blött täcke som kyler mer än hjälper till att transportera bort vatten hela natten så kan den likaväl få sköta torkningen själv, vilket den kan.

Så det jag menade var mer att fleece som material hjälper till att transportera bort fukt men har utöver det inga funktioner när det är blött och ligger på en häst. Hästens värme kan kanske sedan torka täcket om det ligger på. Ullen däremot transporterar bort fukt och mister inte sina egenskaper om det är blött.

Han har inget täcke på sig på natten, min erfarenhet säger att det inte fungerar så bra på såhär blöta hästar. Har jag fel? Men förmodligen skulle jag behöva byta täcke 14 gånger under natten.

Senast ändrad:

Det är inte svett, i så fall skulle han svettas väldigt konstigt. Uppe på ryggen och ur hårtopparna. ;)
Stallet är i nuläget någon grad varmare än ute, fast torrare, och välventilerat.

Cahs: Fleecetäcken ger jag heller inte mycket för! Men jag kanske ska prova ett ulltäcke och se om det gör någon skillnad.
Först och främst tänkte jag prova gnugga honom lite med en handduk (nästa gång det bahagar hästarna att komma in... :devil:) och se om det gör någon skillnad för torkningen.

okey :) för våra islänningar klarar inte av att stå installade i kallstall utan att svettas om dom är oklippta.

men är han mycket blöt så gå över med en svettskrapa så får man bort det yttersta och han får en bättre chans till och hinna torka

Det är nog ingen fara så länge han inte fryser, det enda jag skulle sett upp med är så han inte får "fuktexem" i pälsen (eller vad det nu är).

Förra vintern fick några av unghästarna som gick med min 3-åring det pga det ruskiga vädret och att de aldrig hann torka riktigt helt, även när de sov inne. De fick fullt med skorpor och kliande fläckar på huden som var svåra att få bukt med så länge som det var sånt väder som det var.

kl/ tråd lån

har en shettis med lite täckes besvär, nu när det regnar ganska mycket och nån dag har snöat så har shettisen gått utan täcke då hon har alltid haft dunder tjock/ tät päls. men härom veckan när det hade snöat och de täckade hästarna hade snö kvar på sig så var shettisen blöt ganska långt in i pälsen. shetttisen darrade inte men såg lite frusen ut :(. jag ser detta nu som att hon inte har så tjock päls i år och kanske behöver täcke ute, men när shettisen springer runder i hagen (vid enstaka tillfällen) så svettas hon och blir blöt vid halsen och mellan frambenen.
tror ni att jag kan lägga på ett regn täcke utan att det blir för varmt eller kan shettisen gå utan? det regnar massor här nu hela dagarna och ska tydligen bli -10 på onsdag :(

Men för att få fuktexem måste fukten komma ner till huden och jag förstår det som att hästen är torr i skinnet.

Hej!
Mina nordisar har också tjocka pälsar och dom torkar inte heller, nu står dom visserligen inte inne på nätterna men sju timmar på eftermiddag/kväll och det är inte alltid som dom har torkat när dom går ut igen. Men dom är aldrig blöta inne vid kroppen utan bara som du säger i topparna.

Jag brukar skrapa av dom med en svettskrapa och sen äter dom ju så dom håller sig varma, har aldrig sett att dom har frysit.

Jag skulle inte lägga på ett täcke jag tror inte att det är någon fara.

Fast den erfarenheten har inte jag av fleecetäcken. Mina täcken är torra på insidan när jag tar av dem och blöta på utsidan, hästarna är varma och torra under.

Liknande trådar

Utrustning Nu när hästarna börjar sätta vinterpälsen så har jag upptäckt att min shettis inte torkar över natten.:( Tycker det känns hemskt att...
Svar
17
· Visningar
2 005
Hästmänniskan Snart vet jag inte längre vad jag ska ta mig till...jag har ett litet stall med 5 boxar varav jag hyr ut 3 stycken.Detta är för att det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 909
Senast: lady_mike
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 239
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka