Kommer han förändras mycket?

MadicDomino

Trådstartare
Som vissa vet skall min lilla hane bli lite mindre manlig :angel:.
Denna lilla filur är alltid aktiv,lekfull och lätt lärd!
Kommer detta förändras när han blir kastrerad ? Alla säger han skall gå up typ 2 kg och bli mycket latare medan andra säger helt andra saker :confused:?

Chico är en blandras mellan cocker spanie, chevalie king charls (eller hur den stavas :angel:.), tax , silkes terrier och sitzu (stavas :angel: ). Han är 5 år i oktober och väger 11 kg och motioneras dagligen med aktivter som cykla,raska promenader och lite agilty . Han hatar andra hanhundar därför vi skall prova med kastrering som vet. sa att de skulle säkert göra så han lugna sig lite . Ev åka till hand med hund senare i mars!

Vill veta hur det blivit för era tikar och hanar som har kastreas och steliseras! Latare? Piggare?

17958567.jpg

Här är min älskling :D!

Mvh
Emma

Sv: Kommer han förändras mycket?

Det är väldigt olika från hund till hund..
Men du kan säkert räkna med att han kan gå upp i vikt om ni inte håller koll..
Min kastrerade hane vart 100ggr bättre efter kastrationen (kastrerades pga att han mådde otroligt dåligt när tikar runt omkring löpte, vart orolig och visste inte vart han skulle ta vägen, kunde komma å "bita" en i händerna för att han inte viste vad han skulle ta sig till + att han markerade innomhus). Efter kastrationen vart han mkt "lugnare" på det viset att han mådde bättre själv. kunde helt plötsligt gå lös på stallplanen och i skogen utan att helt plötsligt försvinna! han kan koncentrera sig mkt bättre och tycker det är jätte roligt att träna.
Inget jag ångrar. Ska nog kastrera valpis när de blir dax oxå. Finns ingen anledning att ha dem okastrerade om man inte ska avla på dem.

Skall man tänka på ha ett foder då som inte innehåller lika mycket fett eller skall man fortsätta ha samma :) ?

Mvh
Emma

När jag kastrerade mina två hundar (en springerhane o en cockertik) rekommenderade vet att vi skulle byta till ett lättare foder, då ämnesomsättningen oftast går ner markant. Det gjorde vi, och det har på våra hundar fungerat utmärkt. Ingen av dem har ändrar vikt åt något håll. dock går uppfattnimngarna isär om huruvida man ska ändra foder direkt eller vänta och i stället banta sin hund om den blir för rund. Kompisen kastrerade sin rottistik, och väntade lite för länge med att andra foder, och fick köra enbantningskur, men det gick ju bra det med.

Mina hundar är precis samma hundar som innan- ingen personlighetsförändring på något sätt. Min egen teori är att de hundar som sägs bli lata är de som ägarna missar att hålla koll på hullet på - de blir feta p g a minskad ämnesomsättning, och lata för att de inte orkar med sin tunga kropp. Så var det med den tigigare nämnda rottistiken, och efter bantning till normalvikt blev hon åter lika sprallig som innan hon kastrerades.

Min hund har iofs bara varit kastrerad några månader, men han har faktiskt blivit helt matfixerad, äter precis allt och vill ha MER, går och krafsar och dänger i matskålen så vi får flytta bort den mellan måltiderna. Han var matglad tidigare också, men kunde vara kräsen med fodret ibland - nu glufsar han i sig torrfodret som om det vore köttfärs!
Däremot är han precis lika tokig och vild som tidigare, hur livlig och busig som helst och helt utan bromsar!
Vovven är en Beauceron, vägde 45 kilo innan kastreringen, förmodligen lite mer nu...!:angel:

Vet. sa att han ev. kunde bli mer matglad.. min hade alltid haft fri tillgång. Så han gick upp lite i vikt. då bytte jag till lightfoder i stället. En kompis till mig kastrerade sin hane för någon månad sedan, den vet. rådde henne att dra ner tror de va 2dl(?) på maten han fick.
Bara att fråga vet. vad de tycker när du ska kastrera. Det kan ju dock va väldigt svårt att banta en hund som gått upp några kilo.. så håll koll på en gång ;)

min hanes humör och aktivitetsnivå har varit helt oförändrad efter kastrationen. han hade inte någon stark könsdrift innan, var aldrig aggressiv eller överdrivet intresserad av löptikar utan kastrerades av bekvämlighetsskäl. han gick ner efter kastrationen så jag fick öka fodergivan.

tiken kastrerades i höstas. hon har blivit mycket piggare och helt tokig i mat. hon har lagt på sig något kilo, men jag väntar med att byta foder och provar att dra ner givan lite först.

Min hane är något lite lugnare än innan och han är inte ett dugg intresserad i löptikar längre. Däremot är han fortfarande helt galen vid möte med annan hund. Matglad har han blivit, men eftersom han behövde lägga på sig lite så gjorde det inte så mycket, men man får ta bort det mesta ätbara från borden annars snor han det, det behövde man inte göra innan. Han blir 5 i år och det är snart ett år sedan han kastrerades.

det vanliga fodret. går hunden upp för mycket kan man börja med att minska givan. går inte det kan man börja fundera på lightfoder.

Liknande trådar

Övr. Hund Har haft denna hund i snart 1½ år, hunden är jätte snäll och kär runt om människor. Men han hatar, andra han hundar. :crazy: ! Först...
Svar
2
· Visningar
665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka