Kommer denna dam bli ljusare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Contezza
  • Startdatum Startdatum
C

Contezza

Hmm jag är ingen expert när det gäller skimmlar om dom blir ljusare eller så.
samsara.jpg

Denna dam är 6 år gammal om dom har skrivit brunskimmel men det finns väl inte?
En annan tjej säger att han är avblekbara skimmel men är inte det att hon blir väl helvit med tiden?
Gråskimmel kanske?

Min gamla häst såg ut sådär i den åldern och han blev med tiden ljust, ljust grå. Chansen är nog att hon blir flugskimmel så småningom....

Det där är en vanlig avblekbar skimmel. Hon kommer att bli ljusare och ljusare med åren. Brunskimmel är något helt annat.

Brunskimmel är något helt annat.

Varför skulle det vara det? Jag skulle beskriva hästen som en avblekbar brunskimmel...dvs en häst som fötts brun som bleks av.

Brun konstantskimmel är ju en annan sak...om du nu menade att det skulle heta så under den kategorin?

Nej Crazy, det är faktiskt fel att säja "brunskimmel" om en avblekbar skimmel, oavsett födelsefärgen.
En brunskimmel ÄR en brun konstaktskimmel, dvs den har grundfärgen kvar på huvud, ben, man ioch svans. På övriga kroppen är det vita hår inblndat.

En avblekbar skimmel benämns som "skimmel född brun" (om brun var födelsefärgen :p)

[color="666666"] Gråskimmel [/color] är för ävrigt den "gamla" benämningen på de avblekbara skimlarna.
Hästen på bilden ovan kommer bli helt vit så småningom. Det kan dock ta väldigt olika lång tid, en del är helt vita vid 5 år sålder, andra tar mer än 20 år på sig att blekna helt...

Re: Tap In

BRA Nafayette! TACK! :bow:
Jag har ingen länk till nån brunskimmel, men DÄR var ju en!
Detta och inget annat är en brunskimmel!
(sen kan de ha lite olika färgnyanser sommar resp vinter, men de bleknar aldrig)

Hm men sådan benämning ställer ju till det om man ska läsa till sej en hästs färg.

Kollar du utomlands förekommer det ofta att avblekbara skimlar anges som tex brunskimmel eftersom den fötts brun...detta att de nämner ursprungsfärgen och sedan lägger till skimmel efter är ju bra...då kan inga så kallade misstag uppstå för den som får oönskade hästar med dubbla gula anlag tex.

Såvitt jag vet så anges Roan som ledord på en konstantskimmel...dvs en brun häst kan bli tex Bay Roan.På så sett har vi ganska missvisande guidning vad det gäller färger på hästar i Sverige tycker jag.

Förr eller senare kommer de internationella benämningarna att gälla, det är bara en tidsfråga.Att en konstantskimmel aldrig bleknar...ja det vet väl nästan alla med tanke på benämningen "konstant". ;)

VILKEN benämning ställer till det?

Problemet HÄR är ju att "skimmel" innebär att det är en massa vita hår inblandade i pälsen, både avblekbar och kostant. Det hade kanske varit enklare att ha ett separat namn liknande engelska "roan", men nu har vi inte det. (som kuriosa kan jag dessutom nämna att på råttor betyder "roan" avblekbar... :crazy: - har en kompis som födde upp rådisar ett tag, som berättade det)
Om ALLA kunde skriva "skimmel + födelsefärg" för avblekbara så är det ju solklart, både vad hästen har för färg och vad den hade för färg när den föddes.
(jag IDbeskrev för övrigt en skimmelskäck född svartskäck härom veckan :))

VILKA ansesr du vara de internationella benämningarna?
OCH varför är de bättre än de vi använder? Här har man ju bestämt dig för ett system där man utgår frånb hästens grundfärg och sen lägger till vad det nu må vara för andra kul färgvarianter exv: brunskimmelskäck, rödblackskimmel: silvergulsvart m.fl. Detta är ju t.ex betydligt enklare att följa än att försöka lista ut vilken färg det EGENTLIGEN är på hästen när den är benämnd "dun"... (kan vara en black av nåt slag, gulbrun eller nåt annat gul-liknande. jag har sett en SVENSKFÖDD :eek: shettis reggad som "cream dun", i mina ögon inget annat än en ljus fux... :crazy:)

Ja Tap In är en konstantskimmel...jag undrar vad det står i hans ursprungliga härstamningspapper innan han togs in till Sverige? Det borde stå Bay Roan eftersom han är född i USA....

...i de svenska papperna står det brunskimmel men skulle han skeppas över igen till USA och de skulle göra en ordagrand tolkning så skulle de troligen skriva bay/grey....om de bara ska tolka texten utan att titta på hästen.

För skriver man tvärtom då, så som de anger sina avblekbara skimlar som är födda bruna så skriver de bay/grey.Hängde ni med? Alltså...skulle de bara tolka över vårat "brunskimmel",så skulle Tap In´s färg på pappret få heta Bay/grey om de inte kollat upp hästen....fast att han är Bay/Roan.

Jag har inte funderat så mkt på det här med skimlar...så visst kan jag ha fel...men efter att ha snubblat över så mkt sidor så...

Fast inte blir det klarare om man kallar hästen i bilden ovan för brunskimmel också... :P

(kan hålla med om att översättningen härifrån kan bli oklar, men jag tror att man översätter till engelska HÄRIFRÅN om man exporterar hästar, så att färgbenämningen blir rätt. De måste ju ha nån sorts exportpapper med sig i alla fall...)

Nej Crazy, det är faktiskt fel att säja "brunskimmel" om en avblekbar skimmel, oavsett födelsefärgen.

Hmm, om det är en en skimmel född brunskimmel så "är" den väl brunskimmel till att börja med? :smirk:

Nu blev jag nyfiken, hur ser man om ett föl efter skimmel + konstantskimmel är skimmel, konstanskimmel eller både-och?

SANT!
Det KAN vara en skimmel född brunskimmel, helt korrekt! :)
Jag har sett en sån och när DEN tappade fölullen var den väldigt ljus på kroppen, men på huvudet var den helfärgad och började skimla av runt ögonen först.
Sen tror jag även att stuteriet i grannbyn har haft minst en sån, men den har jag bara sett när jag susat förbi med bilen.
Jag tror att det i welshrasen är relativt vanligt med hästar som har båda skimmelanlagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka