Kommer den här sadeln nånsin att passa tror ni?

Alexandra_W

Trådstartare
Här gör man allt för att göra unghästens konvalescens uthärdligare. Just nu är hon så less så allt pyssel är bra pyssel. Och vad kan väl passa bättre dels att se hur nya Freeformen ligger på henne (resultat - bättre än på hennes plastpappa..) och ta en ny, god titt på om TB:n någonsin kan tänkas passa. Låg bra för eh.. oj, ja flera månader sen iaf, men är inte så säker på att den kommer göra det mer. Och då kan jag lika gärna göra mig av med den..

Iaf, damen är född april 03 och är således snart 2½ år. Överbyggd just nu som synes. Jag har verkligen INGEN ANING om hur hon tänker utvecklas men jag kan sätta en god slant på att hon kommer bli relativt rak i ryggen, bred/vid men kanske inte med världens värsta manke. (Apropå ingenting så man isner hur besvärlig valacken är när man provar sadlar på lilltjejen, det är verkligen inga problem att få dem bakom bogbladet på henne inte..)

Sadelgjorden är bara såpass spänt att om hon tar ett sidokliv så faller sadeln inte av, dvs det finns inget direkt tryck fråns adelgjorden, omd et spelar roll. Hon står inte alltid helt jämnt, men hon lär knappast alltid stå helt jämnt med ryttare heller, så ;)

Vad tror ni, finns det någon chans att sadeln kommer passa eller är det bara vinka farväl till den? (jag personligen är rätt tveksam om den komemr fungera men lite för dålig på att bedöma sånt på just växande, ofärdiga unghästar).

Första bilderna är henne stående som en..mupp utan sadel, sen med TB:n och sist lite bilder med FF:en (som jag inte 'byggt om' till henne utan den är ju för betydligt mer högmankade valacken..)

Alla sist valacken med FF.en.

http://hem.passagen.se/visenz/kelesadlar.htm

Sv: Kommer den här sadeln nånsin att passa tror ni?

Jag kan inget om bomlösa sadlar, men bara så där...så tycker jag att den första sadeln nog INTE kommer att passa hästen...
Den verkar vara gjord för en häst med mer "svängd" rygg..

Den andra sadeln verkar idagsläget vara lite för lång, men det kommer nog att lösa sej då hästen inte ännu är färdigväxt..

Då tror jag nog mer på den bomlösa sadeln som visats i en annan tråd...den som ännu inte hade fått något namn....

Håller med om att FF liger bättre på henne än på plastpappan.
Beträffande BTn så är det ju omöjligt att sia om den kommer att passa henne.

PALLE - Vilken menar du som inte fått något namn? *lost*

ALLA sadlar ligger bättre på henne än plastpappan. Plastpappa är en mardröm sadelmässigt. Därför han fått en bomlösa.

Den bomlösa är 'för lång' för bägge två sett med 'bomsadelmått', men eftersom den inte ger tryck annat än där jag sitter så är den okej för båda hästarna. Estetiskt däremot blir det inte vackert men det är svårt att komma undan.

Och jo, jag tror inte heller TB:n kommer passa henne iom att jag tror hon kommer bli väldigt rak hon med, iofs har den (en stund typ) passat plastpappa som också har RAK rygg, men som iom den höga manken ändå hyfsat kunna ha TB:n, men inte längre.

Den som Joneya har...

bomfri0.jpg

palle skrev:
Den som Joneya har...

bomfri0.jpg

Aldrig... Jag gillar verkligen inte designen på den, jag vill ha uppbyggt, 'engelskt' säte.

Ska unghästen ha bomlöst sen så får hon först och främst dela FF:en med valacken. Sen kanske hon får en tävlingsgodkänd om det då finns någons om passar mig och henne och som är det. Vi har ju minst två år på oss ;) (hon är 2½ snart och lär inte tävla alls förrän hon är fyra, och då lär vi roa oss fullt nog på klubbtävling misstänker jag). Om hon någonsin når vuxen ålder och blir ridhäst då =/

Så just nu är ingen bomlös aktuell, det enda som är aktuellt på sadelinköpsfronten är en hoppsadel till valacken eftersom jag inte vill hoppa i FF:en.

Bara en liten fotnot - sätet är "uppbyggt, 'engelskt"", det syns däremot inte på bilden :D Den är mera uppbyggd än Flexion supreme och flexion sbs i alla fall ;)
Men det syns verkligen inte på bilderna - det syntes inte riktigt på sadeln IRL heller. Jag tänkte "ok, den var platt och tråkig, och lite stel, den här sadeln kommer jag hata". Inte förräns man suttit upp i den känner man hur mycket stöd man har i själva sitsen. Min häst "blev mycket smalare" i denna sadel och man sitter stadigt i den. Efter att ha ridit i den blev jag helt omvänd.

joneya skrev:
Bara en liten fotnot - sätet är "uppbyggt, 'engelskt"", det syns däremot inte på bilden :D Den är mera uppbyggd än Flexion supreme och flexion sbs i alla fall ;)
Men det syns verkligen inte på bilderna - det syntes inte riktigt på sadeln IRL heller. Jag tänkte "ok, den var platt och tråkig, och lite stel, den här sadeln kommer jag hata". Inte förräns man suttit upp i den känner man hur mycket stöd man har i själva sitsen. Min häst "blev mycket smalare" i denna sadel och man sitter stadigt i den. Efter att ha ridit i den blev jag helt omvänd.

Okej, då är jag med. Fast det lär väl inte vara som en engelsk utan mer uppbyggt mot engelsk? För inte kan väl bilden luras helt? *nyfiken* Om man jämför med t ex Freeform så måste ju det sätet vara mer uppbyggt?

Dressyrsadeln ser inte ut att passa alls, men jag tycker ändå du ska avvakta lite till, de ändrar sig ju jättemycket hela tiden.

Däremot undar jag omt eint FFn är alldeles för lång för båda? Jag tycker sätet slutat upp på länden?

Jag tror nog inte heller att dressyrsadeln kommer att passa, tyvärr. Den ser ut att ligga för högt och ser för smal ut framifrån och hon lär ju bredda sig med åren... Om den möjligen skulle kunna passa senare så skulle den nu ramla ner på manken och ligga långt "ner" på ryggen.

FFn ser lång ut men om man kapar bort den utskjutande skirten och bara tittar på var bakvalvet slutar så ser det väl okej ut. Det är svårt med den här typen av häst (har en likadan) att få sadlarna att se ut som om de ligger på ett halvblod, som ofta har en halvmeter rygg till övers, liksom... Det betyder ju inte att man ska se mil av ryggen bakom sadeln på alla hästar.

Det som är viktigt är att de inte får problem över länden. Jag köpte en westernsadel (arabmodell, dvs extra kort) till min häst och den gnussade honom på länden även efter att jag kortat sadeln 5 cm (!). Nu har jag en ST Comfort Shorty och för första gången kan jag se rygg bakom sadeln då jag vänder mig om... :)

Problemet nu med ST:en är att jag skulle nu vilja kunna sadla längre bak (då jag kan) men Spirre är inte formad för det. Lägger jag sadeln där jag vill så hamnar gjorden mitt på magen och där ligger den ju länge... Som tur är åker inte ST:en fram så mycket som andra sadlar gjort, trots detta, men jag skulle inte vilja att den åkte fram öht. Men då får jag väl operera om hästen...

/Camilla

Nej, fram och bakvalv är inte lika höga som på en FF, men något säger mig att framvalvets höjd inte påverkar sitsen nämnvärt (så känns det när man sitter i min sadel, där du sitter är det så smalt och trevligt att där vill du sitta, framvalvet ligger "där framme" och har ingen som helst uppgift att ge ryttaren stöd egentligen. Ofta man sitter mot framvalvet? ;) Jag måste ge mig ut och klättra lite i sadeln någon dag får vi se hur mycket stöd man har. Kan knappast tro att jag får några problem däremot. Uppför är bakvalvet garanterat tillräckligt högt, om man ens kommer att sitta emot det (jag har som sagt var inte kännt bakvalvet när jag ridit).

Dressyrskurningen vi ska fixa ska ha djupare säte. Man får ju tänka på att detta ska vara en allroundskuren sadel som teoretiskt sett ska klara av några hopp m.m. (fast som det är nu måste bossorna bli högre för att passa en häst med lite manke).

jag är itne häller så hajj på det där med bomlöst. men den första sadeln tror ja verklige itne kommer passa hästen framöver häller.

det svaret kanske du itne blir klokare av, ser nu att du fått samma svar av flera.. :p

CeciliaHeikne skrev:
jag är itne häller så hajj på det där med bomlöst. men den första sadeln tror ja verklige itne kommer passa hästen framöver häller.

det svaret kanske du itne blir klokare av, ser nu att du fått samma svar av flera.. :p

Om det inte framgått - så den första sadeln är en BOMSADEL alltså, en helt vanlig, traditionell dressyrsadel med bom. (och nej, jag tror inte heller den kommer passa igen - ever.. TYVÄRR...)

Joneya - ah, fixar den inte hög manke, då faller den på det om inget annat. Men som sagt, bomlöst blir det INGA inköp på ivf några år, 100% nöjd med den jag har (okej, inte utseendet då men det finns idag INGEN bomlös som skulle passa som jag tycker är snygg, så..)

Diabolical_Kitten skrev:
Dressyrsadeln ser inte ut att passa alls, men jag tycker ändå du ska avvakta lite till, de ändrar sig ju jättemycket hela tiden.

Däremot undar jag omt eint FFn är alldeles för lång för båda? Jag tycker sätet slutat upp på länden?

Sjölva anläggningsytan på FF:en är lång, men sitsen är..ehh.. nu glömde jag, men 44 cm.. från framkant på framvalv och bakkant på bakvalv, dvs utan jag sitter på är ännu mindre. Unghästen (som har den längre ryggen av de två) rids ju inte, hon konvalescentar, men på valacken så tryckmärkena slutar INNAN sista revbenet, så ingen fara alls med längden. Förutom att det ser förjäkligt ut, men det kommer man ju aldrig undan med någon bomlös på honom tyvärr..

Ang dressyrsadeln så det känns som TVEKSAMT att Kele ska bli svängd i ryggen sen? Visst kan de ändra sig, fast SÅPASS? (Sen är ju rasen inte direkt känd för svankig rygg heller, vilket ytterligare talar mot. Men är väl som med allt annat - behåller jag den kommer den aldrig passa, säljer jag den kommer den att ha passat ;))

Jag tror nog inte heller att dressyrsadeln kommer att passa, tyvärr. Den ser ut att ligga för högt och ser för smal ut framifrån och hon lär ju bredda sig med åren... Om den möjligen skulle kunna passa senare så skulle den nu ramla ner på manken och ligga långt "ner" på ryggen.

Mest reagerade jag ju på att hon kommer bli för rak i ryggen, men tänkte faktiskt på manken nu, den ligger (vid en snabbtitt ivf) bra NU, och då lär den bara göra det någon månad sen liksom (om en s det). Så nej, den får nog åka *grååt*

FFn ser lång ut men om man kapar bort den utskjutande skirten och bara tittar på var bakvalvet slutar så ser det väl okej ut. Det är svårt med den här typen av häst (har en likadan) att få sadlarna att se ut som om de ligger på ett halvblod, som ofta har en halvmeter rygg till övers, liksom... Det betyder ju inte att man ska se mil av ryggen bakom sadeln på alla hästar.

Mm, längden är ett helsike. Unghästen kommer jag nog kunna hitta en vanlig till sen när jag vill det, hon har iofs inte LÅNG rygg, men hyfsat normalkort, valacken däremot är ju extrem. Det är ju anledningen till att det blev en FF, det gick ju fan inte hitta något annat vettigt.

Det som är viktigt är att de inte får problem över länden. Jag köpte en westernsadel (arabmodell, dvs extra kort) till min häst och den gnussade honom på länden även efter att jag kortat sadeln 5 cm (!). Nu har jag en ST Comfort Shorty och för första gången kan jag se rygg bakom sadeln då jag vänder mig om... :)

Mm, inte sett minsta gnuss, på valacken. UNghästen rids inte, hon konvalescentar ju =/

Problemet nu med ST:en är att jag skulle nu vilja kunna sadla längre bak (då jag kan) men Spirre är inte formad för det. Lägger jag sadeln där jag vill så hamnar gjorden mitt på magen och där ligger den ju länge... Som tur är åker inte ST:en fram så mycket som andra sadlar gjort, trots detta, men jag skulle inte vilja att den åkte fram öht. Men då får jag väl operera om hästen...

Hojta när du ska operera om så kastar jag in valacken med så kanske vi kan få rabatt. Har exakt samma problem. I princip ALLT åkder fram eftersom gjorden drar fram det. Och så hamnar sadeln mer eller mindre över bogbladen. Så även FF:en, men det tycks inte bekomma hästen (Antagligen för den är mjuk jmf med en bomsadel?)

/Camilla[/QUOTE]

Svårt att avgöra så bara genom bild, men dressyr sadeln ligger ju inte an bak, det kommer bara resultera att den glappar och glider fram och lägger sig på bogbladet.
Sedan ser det ut som att bommen är för 'hög'

Den bomlösa känns 10 gånger bättre, samtidigt som den känns lite stor och klumpig nu.Men eftersom hon inte är mer än 2 ½ år kommer säkert kroppen ändras relativt mycket.Däremot skull jag nog inte hoppas på dressyrsadeln, möjligtvis den bomlösa, eller en dressyrsadel men kanske ngt vidare bom?

Alexandra_W skrev:
Hojta när du ska operera om så kastar jag in valacken med så kanske vi kan få rabatt. Har exakt samma problem. I princip ALLT åkder fram eftersom gjorden drar fram det. Och så hamnar sadeln mer eller mindre över bogbladen. Så även FF:en, men det tycks inte bekomma hästen (Antagligen för den är mjuk jmf med en bomsadel?)

:D Extreme makover på häst... Skulle vara en programidé, kanske?

Även om ST:en hamnar längre fram än jag vill så verkar den inte heller störra bogarna (jag kan faktiskt stoppa in hela handen framtill när jag sitter i den så den lär inte ligga på hårt). Spirre har fått mycket bättre galopp och går dessutom stadigare i formen och är på något sätt mer avslappnad fram, om du förstår vad jag menar, han söker sig gärna neråt nu till skillnad mot tidigare stjärnkikarfasoner.

/Camilla

Camilla_H skrev:
:D Extreme makover på häst... Skulle vara en programidé, kanske?

Även om ST:en hamnar längre fram än jag vill så verkar den inte heller störra bogarna (jag kan faktiskt stoppa in hela handen framtill när jag sitter i den så den lär inte ligga på hårt). Spirre har fått mycket bättre galopp och går dessutom stadigare i formen och är på något sätt mer avslappnad fram, om du förstår vad jag menar, han söker sig gärna neråt nu till skillnad mot tidigare stjärnkikarfasoner.

/Camilla

Fattar precis hur du menar. Framåtsökningen har vi inga problem med längre, men GALOPPEN blev extremt mycket bättre direkt i FF:en. I SS:en (också bomlös) var den ungefär lika bra/dålig som i bomsadel dock, men STOR skillnad i FF:en. Trots att den ligger på bogbladet (men min tycks inte heller bekymra sig, likt din Spirre)

Fröken_Skåne skrev:
Svårt att avgöra så bara genom bild, men dressyr sadeln ligger ju inte an bak, det kommer bara resultera att den glappar och glider fram och lägger sig på bogbladet.
Sedan ser det ut som att bommen är för 'hög'

Den bomlösa känns 10 gånger bättre, samtidigt som den känns lite stor och klumpig nu.Men eftersom hon inte är mer än 2 ½ år kommer säkert kroppen ändras relativt mycket.Däremot skull jag nog inte hoppas på dressyrsadeln, möjligtvis den bomlösa, eller en dressyrsadel men kanske ngt vidare bom?

Mm, det var ju mest vad man tror om chanserna att hon kommer passa i den där bommen jag undrade, den passade ju för kanske tre månader sen, men nu känns det som att oddsen för hon tänker bli svängd i ryggen sen är små. Och som sagt vidden då.

Prata inte om vidare bom hörrudu ;) Det där är den valacken vuxit ur, och han drar viid bom, och det är INTE helt lätt att hitta en tillräckligt vid. Griffin cob/haflinger i XW ligger fint, men inte tillräcklig mankfrihet. Griffin YR i XW var för svängd för honom men bomvidden bra, slängde den på unghästen med på kul och den var lite för vid, med betoning på lite.. :crazy: Och som sagt, hon är bara 2½ och har en massa muskling kvar.. *stönar*

Har iaf bestämt att TB:n får åka till ett annat hem, med sorg i hjärtat för JAG gillar den verkligen. Fast inte så mkt att jag vill ha den att TITTA på :devil:

Bomlösa ser klumpig ut ja, det kommer den med största sannolikhet att göra när hon är säg fem med. Men det är en utseendegrej, den är inte klumpig för hästen (kolla hur den ser ut på valacken, som är kortare och kompaktare än unghästen, han dyrkar den).

Så Fröken Fräken får - om hon någonsin når vuxen ålder och blir ridbar... - ha FF:en hon med, den kan hon inte växa ur på någon ledd *hehe* och sen så får hon väl en egen dressyrsadel när det ska tävlas på annat än klubbnivå, om jag inte helt gått ner mig i bomlöstträsket då och hotar mig tll en dispens då ;) Eller, om hon nu skulle kräva en bomsadel (svårt att tro) så får vi väl lösa det när och ffa OM den dagen kommer. Just nu är ju oddsen för att hon kommer bli ridhäst någonsin och alltså behöva en sadel ganska urkassa ju :cry:

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 251
Senast: Lord Owen
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 637
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka