Kommentera en hov, please!

D

Diana_F84

Jag undrar om ni kan se på bilderna i mitt galleri om huruvida min ponnys hov ser vettig ut?

Han raspas bara och jag undrar om den "svängiga" vita linjen beror på det eller om det är normalt. Kanske nåt annat? Tycker ni hans hovvinkel ser okey ut med?

Båda fram ser ut så, bakhovarna har fina vita linjer.

Ville höra med er innan jag frågar hovis nästa gång. :bump:

Sv: Kommentera en hov, please!

Nej det gjorde jag inte.
Läs igen :D

"Jag undrar om ni kan se på bilderna i mitt galleri om huruvida min ponnys hov ser vettig ut?"

Jag skulle tro att det svängiga blir av att grus mm trampas upp i lamellranden. När det blir lite utväxt på hoven som det är på din bild så blir lamellranden gammal och smulig ytterst och då är det lätt att stenar osv trampas upp.
Jag har själv ett par hästar barfota som jag verkar själv, och jag upplever att man måste hålla efter dem ganska ofta för att de inte ska börja trampa upp grus.

Skulle tro att det blir så mer på fram än på bak eftersom hästen står med större vikt på frambenen.

Vinklar osv är jag ingen expert på, men jag skulle tippa på att man kunde ta lite mer i trakten på din häst.

(jag verkar själv, men har regelbundet proffs som kollar att allt blir rakt och med rätt vinklar)

Det händer att jag tar lite själv med ibland på mina så jag förstår dig. Men jag tänkte om det hade nåt med att göra att hästen bara raspas och inte tas med klinga eller vad den nu heter de har att skära av hoven med. Men det borde väl inte göra någon skillnad antar jag.

Ta oftare, då borde jag göra det själva lite då och då så får hovis kolla till det ibland? Som du gör...

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 207
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 887
Senast: skuggi
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 292
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka