Kommentarer till höanalys!

Bumble-Bee

Trådstartare
Hej!
Har nu fått analysen på höet och vill gärna ha hjälp med att tolka resultaten!

Ts 58%
Energi/kg foder

5.3 MJ
50 g råprot
30 g smbrp
Klcium 1.9
Fosfor 1.1
Magnesium 0.9

Inga höjdarvärden gissar jag.... Har en unghäst på 10 månader.
Vad tycker ni? :bump:

Sv: Kommentarer till höanalys!

Till en unghäst behövs ett proteintillskott, men fodret är inte såpass dåligt att det blir svårt att få till en bra foderstat.

Ha extra koll på Ca-givan, men ger du lusern som tillskott så löser det sig nog bra ändå. :)

Det är rätt låga värden. Särskilt för en unghäst. Kommer inte funka med enbart ensilaget. Håller med pinky om lusern. :) Förmodligen ett kraftfoder också, med bra proteinvärde. Beror lite på hur lätt/svårfödd den är, hur mkt ensilage och lusern man kan trycka i den.

*svarar båda*

Ni har samma uppfattning som jag, inget riktigt bra hö men inte heller ren katastrof. Har börjat introducera lusern nu vilket lillan tycker är toppengott! Till det får hon även ett kraftfoder med hög proteinhalt så det kommer att fixa sig! Ca-nivån är helt tillgodosedd (och mer därtill) tack vare lusernet. Svårt bara att hålla ner MJ och samtidigt täcka upp proteinbehovet, speciellt eftersom hon står på halm och trycker i sig en del på nättern. Men det kommer att fixa sig!

Tusen tack för era synpunkter!!! :) :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Hej! foderanalysen på höet som ingår i stallet har nu kommit, så ni får gärna hjälpa mig att tyda! Har en ponnytravare som i dagsläget...
Svar
10
· Visningar
2 362
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka