Kommentarer tack =)

H

Heimir

Jag har nu bestämt att jag skall visa upp min barfota/akademiska häst. Kommentera gärna och säg vad ni tycker. Lovar att jag inte blir arg, men konstruktiv kritik är förstås önskvärt.

Har sett att jag håller händerna ganska brett isär på bilderna, det beöver ni inte kommentera för det vill jag nog påstå att jag inte gör i normala fall. Dessutom rider jag mest på enhandsfattning nu. Bilderna är från i sommras.

Visst är han fin min Heimir? Islänning förstås, 13 år och valack.

Halvöppna/Böjd rakt fram

Påbörjad öppna i trav

Trav

mer trav

Trav

Trav igen (fiiin)

Nice trott

Fin trav tycker jag

Sv: Kommentarer tack =)

Jag är ingen expert, men visst går han ganska för mycket bakom lod med huvudet för att h*n ska jobba bra med ryggen och baken?!
Jag saknar nedåt/framåt bjudningen.
Min vill gärna gå sådär också men jag har fått för mig att det är fel. Att om huvudet är bakom lod så är det ingen mening att träna att få in baken mm för det ger inget.
Hoppas att du tar mina kommentarer rätt, för jag är som sagt ingen expert.

Ja jag är tacksam för din kommentar. Han söker sig gärna lite för mycket nedåt ibland, det kan jag hållla med om. Det är lite olika beroende på vilket bett man har. Men när jag köpte honom var det uppåt-framåt som gällde, det typiska för en islandshäst, så framsteg kan vi ändå säga att vi gjort. Eftersom han nu bär sig själv i denna låga formen och bara tittar på himmlen någon enstaka gång när han blir spänd för att vi ska testa nått nytt :crazy:

Ser ut som att ni är på väga, själv önskar jag att min islänning kunde "bära" sig mer än vad hon nu gör.....men det kommer, jag vet :smirk:
Fin pålle!

Mina tips.
Jag tycker att man bör kunna böjja sin häst innan man börjar sätta på sånt där bett.
På första bilden ser man väldigt tydligt hur en häst fuskar böjning på det sättet som barrockridna hästar ofat kommer undan med.
Ryttaen gör som hästen gör eller så gör hästen som ryttaren gör beroende på hur man ser på det hela. Hästens bäcken är ryttarens bäcken o.s.v.

En häst som är böjd åt som i detta fall höger har sin inre höft längre fram än den yttre, följaktligen bör även ryttaren ha sin inre höft något längre fram.

En korrekt böjd häst böjer sin ryggrad och förflyttar sin mage något utåt pg.a detta och ryttarens inre ben kommer då att peka mer rakt ner och se lite längre ut än det yttre samt vara lite längre fram än det yttre.När hästen böjjer på detta vis så kommer hästens bål att lyfta upp ryttarens ytter ben en aning.

På fotot ser vi en häst som inte böjjer, bara dubbelviker, den har inre höft längre bak och det har även ryttaren, inner skänkel är kortare än ytter vilket alltså betyder att hästen har flyttat sin mage inåt, blivit lägre på utsidan. Detta åstadkommer hästen genom att inte böja utan bara skruva på ryggraden.

Tips till ryttaren är att byta till ett vanligt bett skippa enhandsfattningen, skippa förböjningen av halsen och istället se till att böjja hästen bakifrån. Då kan du rida hästen i grimma eller vad som helst, den kommer att söka sig ärligt neråt/framåt istället för neråt neråt och bära sig.

Positivt är att du har din häst med dig, den lyssnar på dig och tycker om dig

Djurjouren skrev:
Mina tips.
Jag tycker att man bör kunna böjja sin häst innan man börjar sätta på sånt där bett.
På första bilden ser man väldigt tydligt hur en häst fuskar böjning på det sättet som barrockridna hästar ofat kommer undan med.

Tips till ryttaren är att byta till ett vanligt bett skippa enhandsfattningen, skippa förböjningen av halsen och istället se till att böjja hästen bakifrån. Då kan du rida hästen i grimma eller vad som helst, den kommer att söka sig ärligt neråt/framåt istället för neråt neråt och bära sig.

Positivt är att du har din häst med dig, den lyssnar på dig och tycker om dig

Men jag rider med kapson i vanliga fall. Jag fick skippa den ett tag då han verkade tycka illa om den, men efter att ha ridit på blank stång (jag växlar mellan den här kandar stången och en spansk) ett tag accepterar han nu kapsonen mycket bättre. Jag rider på vanligt tredelat bett ibland också och han söker sig framåt-nedåt fint på det med, men man får "tjata" lite mer tycker jag. Därför väljer jag att ha stången för då behöver jag inte göra något alls - endast tyngden av bettet räcker ungefär.

Böjningen är det vi har problem med mest, i traven. Då han lätt spänner sig när jag skall be om öppna och sluta (vilket jag tror att vi höll på med när bilderna togs - svårt att avgöra), men i skritt skulle jag vilja påstå att böjningen fungerar bra - jag använder bara höfterna så som du beskriver för att göra öppnor, slutor etc. Problemet i traven är att han fortfarande tänker tölt (eller spänning rättare sagt). Han tycker det blir jobbigt och konstigt så han spänner sig och så blir det pannkaka. Det är just traven vi fokuserar på just nu, galoppen leker vi bara lite med.

Den sista kommentaren värmde mest =) Kul att du kan se det på bilder!

Jag håller helt med Djurjouren i det hon säger.

Om han inte gillar kapsonen kan det ju vara så att även den känns för skarp? Iom att han bara böjer halsen och inte resten av kroppen förskjuts ju hans balans och han kanske får svårt att balansera upp sig.
Att det kärvar med tränsbettet men inte med stången skulle jag vara lite obs på. Fråga dig alltid varför när något händer. Varför kärvar det med ett mildare bett?
Oftast är det ju så att "felen" märks tydligare ju mildare utrustning man har och ju mildare hjälper man rider med.
Om det kärvade där för mig skulle jag ta tag i det redan från början och inte maskera problemet med stången. Tränsbett, kapson, sidepull är ju lättare att böja med än med stång, hackamore som är till för att länga överlinjen.

Och det där med att böjningens problem visar sig mer i traven är också vanligt. Ju högre hastighet desto mer märks de problem som redan finns där i de andra gångarterna med.
Jag skulle vara mer noggrann med min sits. Vart är jag på väg med mina axlar och hästens bogar? Vart är jag på väg med mitt bäcken och hästens bäcken?
Du sitter ibland nästan i fel varv. Jag gör precis samma sak, jag har ett favoritvarv som jag gärna sitter för även i andra varvet. :o

Men jättefin häst, den ser ut att lyssna till det du gör. Trevligt att se en så uppmärksam häst, som väntar på matte!

Tjaffs i huvudet kommer av fel i rumpan:-) Byter man bett ser det bättre ut fram men rumpan gör fortfarande fel.
Om den översta bilden är representativ för hur du rider öpnna så är det inte konstigt att han spänner sig, du gör tvärtom mot hur man ska med din kropp.
Får jag gissa på att din tränare har initialerna KW? Din sits ser ut precis som hennes nämnligen.

Oj, vad modig du är Heimir.

Jag har sett det här ekipaget från "start" och det har skett under vill jag lova. Från en spänd häst som inte ville jobba, har det kommit fram en glad häst som är med på noterna. Bara det är så himla kul.

Beträffande bettet kan jag förstå era tankegångar. Samtidigt måste jag lägga in ett islandsryttarens försvarstal. Jag vet att du, Djurjouren, också kommer från islandsvärlden så du förstår nog problematiken. Här är det ofta fråga om hästar som lärt sig att spänna sig och sätta upp huvudet så snart man gör minsta förändring i sits, tygeltag, skänkel eller rikning. De stressar upp sig väldigt lätt. Sitt till en smula och fjong åker huvudet upp för pålle är fullkomligt säkert att det kommer att krävas något som den inte riktigt förstår, eller inte heller riktigt klarar av. Där kan tyngden och verkan i stångbettet helt enkelt bryta den trenden, det gjorde det för min häst och det är jag glad för.

Sen tycker jag att det är spännande med era svar. För jag ser inte riktigt samma sak, inte på alla bilder. På den som heter Trav igen (fiin) tycker jag att både hästens och Heimirs inre höfter är längre fram än ytter. Likaså på den som heter "Fin trav tycker jag". Dessutom går pålle i tvåtakt, bara det! Jag vill alls inte kritisera era svar, utan bara lära mig. Kan ni kanske förklara lite mer hur ni tittar? Har någon av er bilder som illustrerar en korrekt böjning?

Snygg paddock, den känner jag igen :angel:.

OlleAtlas

Djurjouren skrev:
Om den översta bilden är representativ för hur du rider öpnna så är det inte konstigt att han spänner sig, du gör tvärtom mot hur man ska med din kropp.

Har du kanske lust att förklara hur du tänker att man ska sitta i en öppna. Har läst Oliveiras ena bok, där förespråkar han att har något mer vikt på ytter sittben om jag förstår rätt. Är det så du menar?

OA

Just nu är jag väldigt trött. Men jag ska försöka förklara mer hur jag tänker imorgon.
Ville bara inflika att även jag har vana av Islänning. Min häst är hälften Islandshäst, en 4-gångare som har ärft mkt av islandshästen. Han är också ganska lättstressad och hade lätt att köra upp huvudet och börja småpassa/tölta/gå orena gångarter.
Så visst förstår jag det där med spändheten, stressen och orena gångarter. Det är kan vara en pärs att få ordning på. ;)
Jag har även vana av travhästar, då jag jobbat på Solvalla. De har ju även de, om än på ett litet annat sätt, den problematiken med stress och huvud upp och kort överlinje.
Så jag förstår att det är svårt att få dem avspända och lugna, väntande. Och få dem att länga överlinjen.
Jag tycker han ser mkt lugn och tillfreds ut. Det är jättetrevligt att se! Jag ville bara inflika det, att jag tycker hästen ser ut att trivas och det är ett jättebra betyg!

Ja man måste sitta på ytter sittben (bland alla saker man måste göra), inte bara i öppna utan i alla ridning på böjt spår, annars blir det som på dessa bilder, häst som lutar inåt istället för att böjja.

Visst förstår jag islandshästens problematik och står ännu mer fast vid att man ska fixa det bakifrån istället för framifrån utan konstiga bett. Tyngden av ett bett framtill KAN inte på nått sätt fixa en dålig rumpa om inte ryttaren gör rätt.

Djurjouren skrev:
Ja man måste sitta på ytter sittben (bland alla saker man måste göra), inte bara i öppna utan i alla ridning på böjt spår, annars blir det som på dessa bilder, häst som lutar inåt istället för att böjja.

Vad spännande, det här vill jag lära mer om. Jag har lärt mig att sitta på inner sittben och blev så snopen när jag läste Oliveiras bok, försökte komma på hur han menar. Kom fram till att man riskerar att hindra hästens rörelser i innersidan på böjt spår, att man ska ge den "fri" genom att sitta något mer på ytter. Är det så du tänker?

Hur ser du på det här att vikten på inner gör att hästens muskulatur drar ihop sig och att hästen böjer sig i den sidan? Tror att denna diskussion är en "pudelkärna" att förstå. Skoj!

OA

tuaphua skrev:
Just nu är jag väldigt trött. Men jag ska försöka förklara mer hur jag tänker imorgon.
Ville bara inflika att även jag har vana av Islänning. Min häst är hälften Islandshäst, en 4-gångare som har ärft mkt av islandshästen. Han är också ganska lättstressad och hade lätt att köra upp huvudet och börja småpassa/tölta/gå orena gångarter.
Så visst förstår jag det där med spändheten, stressen och orena gångarter. Det är kan vara en pärs att få ordning på. ;)
Jag har även vana av travhästar, då jag jobbat på Solvalla. De har ju även de, om än på ett litet annat sätt, den problematiken med stress och huvud upp och kort överlinje.
Så jag förstår att det är svårt att få dem avspända och lugna, väntande. Och få dem att länga överlinjen.
Jag tycker han ser mkt lugn och tillfreds ut. Det är jättetrevligt att se! Jag ville bara inflika det, att jag tycker hästen ser ut att trivas och det är ett jättebra betyg!

Ja, då vet du ju :). Och visst är bettet en genväg, men när man själv inte är en fullfjädrad ryttarem om nu sådana finns, och man håller på att lära, så är det ett sätt att testa sig fram. Tror i varje fall inte att hästen far direkt illa av det.

OlleAtlas

tuaphua skrev:
Jag håller helt med Djurjouren i det hon säger.

Om han inte gillar kapsonen kan det ju vara så att även den känns för skarp? Iom att han bara böjer halsen och inte resten av kroppen förskjuts ju hans balans och han kanske får svårt att balansera upp sig.
Att det kärvar med tränsbettet men inte med stången skulle jag vara lite obs på. Fråga dig alltid varför när något händer. Varför kärvar det med ett mildare bett?

Jo, men anledningen till att det kärvar med tränsbettet är ju antagligen för att det inverkar på ett annat sätt? En häst som lätt kortar sin överlinje och blir spänd reagerar ju med att ta upp huvudet när man rider på tränsbettet eftersom det har en uppresande effekt. Det är ju det bettet är till för. Stången däremot är till för att HJÄLPA hästen att söka sig framåt-nedåt. Alla hästar måste inte kunna gå på tränsbett, de skall gå på det bettet som passar dem och inverkar rätt på dem.

Och visst kan tyngden i munnen hjälpa utan att man har problem där bak. Speciellt med islandshästar då deras problem med överlinjen oftast sitter mellan munnen och manken - det är där deras spänningar startar. Så om man med hjälp av stången får hästen mjuk i framdelen blir det så även i bakdelen. Detta beror givetvis på vilket problem man har.

tuaphua skrev:
Jag skulle vara mer noggrann med min sits. Vart är jag på väg med mina axlar och hästens bogar? Vart är jag på väg med mitt bäcken och hästens bäcken?
Du sitter ibland nästan i fel varv. Jag gör precis samma sak, jag har ett favoritvarv som jag gärna sitter för även i andra varvet. :o

Jag har nu funderat lite på det här - som många skrivit angående min sits. För precis som ni säger med axlar, huvud och bäcken tycker jag att jag rider. Sen vet jag att han ibland puttar över mig på fel sida och att jag sitter fel men då märks det tydligt i hur han går. Det går inte att få en öppna när jag sitter på fel sittben för då går han skevt. Han har blivit så känslig för sitthjälperna så om jag gör fel vet han inte riktigt vart han skall ta vägen.

Men i alla fall, angående sitsen. Har sett att ni jämfört höjden på mina ben. Och jag tror, att det istället är så här; eftersom jag har en liten häst och själv har långa ben, så måste jag ju lyfta mina skänklar för att inverka på honom. Detta är inte snyggt, men nödvändigt. Jag använder inte skänklarna så mycket så det stör längre, men i öppna och sluta använder jag inner respektive ytter för att föra fram bakbenet. Så jag tror att bilderna kan vara tagna i det ögonblicket jag lyfter min inre skänkel, eller drar bak den lite, för att komma åt bakbenet (kanske för att jag känner så som ni beskriver att han inte föjler med med bakdelen utan bara framdelen). Därför ser det ut som inner skänkel är högre upp än ytter. Men höfterna kan vara rätt ställda ändå..

Djurjouren skrev:
Tjaffs i huvudet kommer av fel i rumpan:-) Byter man bett ser det bättre ut fram men rumpan gör fortfarande fel.
Får jag gissa på att din tränare har initialerna KW? Din sits ser ut precis som hennes nämnligen.

Jag har ridit för henne ja. I början av min akademiska karriär. Nu rider jag för B J. Har även ridit för Carina och vart på besök hos "stjärnan/the Master" himself =)

Angående "om den översta bilden är representativ för hur du rider öppna": Det står faktiskt halvöppna/böjd rakt fram för att jag själv ser att det inte är en korrekt öppna.

Djurjouren skrev:
GUd vad jag gillar att du säger så. :)
jag upplever att det är precis som du säger, jag har kommit fram till det genom trial & error, men de flesta instruktörer säger tvärt om.

Skönt att fler håller med så man inte är ett UFO :bump:

håller f.ö med om allt annat utom att magen bullar ut utåt, men på böjda spår är jag inte säker, däremot blir min galopp bättre i höger varv om jag tippar tornutskotten en aning åt vänster = magen bullar ut åt höger.

Bra skrivet :bow:

Senast ändrad:

Hm varför ska man sitta på ytter sittben när man ber hästen böja sin inner sida?
En muskel kontraherar vid tryck, och det är det man vill uppnå genom att sitta lite mer på inner sittben.
Men att sitta på ytter gör ju bara att hästen kommer i obalans, eller rättare sagt lär sig att inte balansera upp sig, det finns andra bra "knep´" att få hästen att gå på volt utan att falla in.....låter som western tycker jag :angel:

Och när du ska ge hästen en reaktion för skänkeln, tänk på att hela ditt ben är en skänkel, så knät kan fungera lika bra....

sante skrev:
Hm varför ska man sitta på ytter sittben när man ber hästen böja sin inner sida?
En muskel kontraherar vid tryck, och det är det man vill uppnå genom att sitta lite mer på inner sittben.
Därför att en hsät är rak när tornutskotten i dess ryggrad pekar rakt upp.

Musklerna runt hästens ryggrad sitter som runt på en "ruter" inte en kub. Om du bara aktiverar den inre övre muskeln så tippar du bara din ruter innåt. :crazy:
Det finns forskning som visar att ryggen under sadeln är som högst alldeles innan hästen sätter i samma sidas bakfot. (Muybridge tror jag)
Eftersom hästen inte flyttar båda sina bakben samtidigt utan ett i taget så kommer ditt ruter att vicka lite från sida till sida - det har du säkert också känt. :banana:

Eftersom det inre bakbenet kommer att sättas i längre fram och därmed den inre ryggen kommer högre upp, så kommer det att finnas behov att vicka "rutret" mer utåt än innåt. Sitter du på yttersittben så underlättar du detta.

Gör du som Bent säger, så tippar du bara hästen inåt över inre framenet- den skjuter ut ytterbogen :angel:
Vilket vi har sett på massor av bilder....

Anledningen att jag frågar så mycklet härinne på barock, är att det Bent säger stämmer inte med vad andra säger.....

Tex i en öppna när han menar att man tränar inre bak så menar de flesta andra, att man tränar yttre bak efter som det är det som måste balansera. Tänk dig en ballerina som står på ena benet och viftar i luften med det andra. Hästen står och bär på det ena ock rör sig i sidled med det inre.

Ett annat sätt att förklara varför man kanske skall tänka på ett annat sätt är att tänka att den vilda hsäten välter i en volt som en motorcykel. När den gör så belastar den båda sina inre ben. För att hsäten skall hålla vill vi att den skall hjälpa till att vikt med utsidan så att den vånder mer upprät, det är också därför vi böjer den för att förflytta vikten utåt bakåt. :smirk:

I öppnan som är ganska lik galoppen f.ö. så balanserar du utfrån yttre bak och sträcker dig framåt i viss mån innåt det inre.
Det barockryttarna kritiseras förär att de med sitt system istället för att placera hästens vikt mera över yttre bakbenet, placerar den över inre frambenet i öppnan

Don't shoot the messenger.....

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka