Komma rätt på hindret

A

Attlid

Windy tycker det är väldigt roligt att hoppa, och det tycker jag med, så ca en-två gånger i veckan brukar vi hoppa ganska intensivt. Hon har en bra teknik och stannar aldrig på ett hinder. Man kan i princip vrida henne runt hinderstödet och hon hoppar! River gör hon inte ofta heller, hon är oftare en halv meter över hindret.
Men ett problem vi har är att jag har svårt att komma rätt på hindret. Hon hoppar alltid ändå som sagt, men det är jobbigt att antingen komma för långt ifrån eller för nära.
Jag har testat att lägga bommar före hindret så att det hjälper henne att komma rätt men det blir fel avstånd mellan bommarna och hon blir förvirrad. Hur stora galoppsprång tar en D-ponny på ca 145-150cm i mkh?

Har ni några tips på hur man kan öva upp det här?

MVH Anna Attlid

Sv: Komma rätt på hindret

Hoppa låga hinder, och fokusera på att ha en bra stark och jämn galopp och rid hästen "mellan skänkel och hinder" dvs du är mjuk men stadig i handen o anridningen och låter hästen själv ta tag i hindret, och skänkeln understöjer galoppen.
Hoppar du mkt på låga hinder gör det inget om ni inte kommer perfekt varje gång i början, och ju mer du hoppar desto mer kommer du att hitta känslan.
men det absolut viktigaste är att ha en bra tränare som kan hjälpa en :idea:

avståndsbedömning är svårt...medfött för vissa men tyvärr inte för alla (defenitivt inte för mig..) lägg 2 bommar med ex 15 meters avstånd direkt på marken. Träna sedan att korta och länga galoppsprången på hästen mellan dessa bommar. Försök få in så många galoppsprång som möjligt mellan bommarna (kort kort galopp). Prova sedan att länga galoppen och sen korta igen. Denna övningen är jättejobbig för hästen men gör att hästen blir starkare och smidigare i galoppen och svarar bättre för dina hjälper. Och du får en bättre känsla för galoppen och avståndet fram till bommen.

Rider man i ett lite högre grundtempo brukar avstånden komma lite mer av sig själv, försök få hästen att själv leta efter hindren. ;)
Det är bättre att korrigera framåt än bakåt så att säga.

Senast ändrad:

öva på låga hinder med galoppbom. tex bom-3m-ett krysshinder (då blir det "studs" över bommen") eller bom-6m-hinder (då blir det ett glpsprång mellan bom och hinder)
när du rider på såna här övningar ska du inte tänka på avståndet. tänk istället på att ha ett bra grundtempo, bra väg, koncentrera dig på din sits och blick, dvs, tänk på allt annat än avståndet. håll gärna i manen så du blir riktigt stilla. tänk på att vänta med överlivet, dvs kasta dig inte fram. bara vänta på hindret, upprepa tills det känns perfekt (inte höja...). stör inte hästen, den får själv öva på att taxera över bommen utan din hjälp, och du får känna efter hur det ska kännas.
efter han det känns riktigt bra kan du höja, rid på samma sätt och ha kvar bommarna.

tränare är dock att föredra...det blir alltid bäst!

lycka till!

Jag har ett tips, som inte innehåller bommar eller något fysiskt över huvud taget.
Innan hindret börjar jag räkna galoppsprång i huvudet.
Ett, två, tre, fyra, fem, sex... osv.
Det gör faktiskt en hel del för rytmen, samtidigt som du fokuserar på just galoppsprången.
Ett annat tips är att du helt enkelt rätar upp dig, och höjer handen lite, och säger till hästen att vänta tills du har räknat färdigt och tycker att det är dags att hoppa ;)

*kl*
och lite trådkapning..
Jag har oxå problem med att komma rätt alla gånger. Spelar ingen roll hur mkr jag än tränar på lite lägre hinder, sen när hindrarna blir högra så bara går det inte :confused: Vet att jag sitter och rattar lite för mkt, men de gånger jag inte gör det kommer jag typ fel iallafall ...

Jag vet inte hur era hästar är men som någon annan sa högre upp i tråden så tycker jag att det är lättare att komma rätt på hinder om man rider i ett lite högre tempo :p

Liknande trådar

Hoppning Har en unghäst som jag tillsammans med duktiga hopptjejer håller på att utbilda. Vi har kommit en bit på vägen MEN ett bekymmer oroar...
Svar
6
· Visningar
2 143
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Hoppning Jag har precis börjat hoppa med min häst efter att ha varit fegis under flera år. Jag har varit en dressyr/skogmulleryttare sedan jag...
Svar
2
· Visningar
2 260
Senast: Buck
·
A
Ridning Rider en hyfsat stor häst ca 170 mkh, väldigt snäll och fin, ingen kronglig typ. Problemet ligger i att när jag hoppar honom blir han...
Svar
3
· Visningar
1 788
Senast: Midi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur