komma ner i sadln

S

spindel_17

hur ska jag komma längre ner i sadeln,min häst springer fort alltid

Sv: komma ner i sadln

Börja med att ta reda på varför hästen jämt springer fort.
Har den ont någonstans? Passar sadeln? Trivs den men bettet (och med din hand)? Är den stressad (förstår den vad du vill?) eller springer den fort för att den inte orkar bära sig?

Om du är helt säker på att det inte är ngt av det som står här ovan så är nog lösningen mera dressyr! Träna mycket på gas-och broms, dvs att hästen ska lyssna på drivning och förhållning. Rid bara skritt tills den lyssnar bra, fortsätt sen med trav och galoppera inte förrän traven går lugnt och fint. Rid mkt halvhalter och försök förekomma hästen, när du känner att den blir stark och vill öka tempot, bryt av eller gör halt och börja om! Att ta hjälp av tränare är ett bra tips!

När hästen lär sig att gå lugnare blir det lättare för dig att komma ner i sadeln. Du kan också rida mkt utan stigbyglar.

Det är alltid svårt att uttala sig om såna här problem utan att ha sett ekipaget i fråga, men nu har du fått lite tips iaf. Lycka till!

tack så mycket!!!
men hon är bara het skrev att hon var väldigt het i en annan tråd.så springa vill hon för hon älskar det(fullblod)väldigt nervig o så

hur du skall komma ned i sadeln? är´sadeln för liten för dig eller är hästen i obalans och inte eftergiven, dvs . inte på tyglen/i form.
är hästen inte på tyglen så sitt inte ned!

sen undrar jag hur menar du att hästen springer fort alltid? skenar du runt? då skall du deffentivt inte sitta ned. rid lätt. du kanske kan försöka ta reda på bakomliggande orsaker till varför hästen skenar.

såg nu att du skrivit att hästen är väldigt het. rid korta intervaller där du kräver att häsen lyssnar hela tiden. gör saker hela tiden. volter, sidovärtsrörelser, övergångar osv

Senast ändrad:

det här är mitt 23åruiga fullblod som är fördetta galoppör.hon är pigg för hon vill springa.
det är det som är problemet jag har inte svårt att komma ner i sadeln annars ppå min andra häst.

hon går i form i traven och galoppen men hon springer ändå för fort.

en häst som går i form bär sig, den springer inte för fort, så tyvärr går din häst nog inte i form...

En häst som springer för fort, går inte i form,vad du än säger. Den flyr från arbetet.

Min häst sprang fort de tre första åren, jag hade henne, krökte på nacken och jag tyckte ibland att hon lyfte upp mig ur sadeln. Men hon gick INTE i form, hon var het och sprang för fort. Men hon gick INTE i form.

Sen började jag rida för tränare och jobbade med att få henne i form på riktigt.

Men jag har ett tips på att komma ner i sadeln. När du skrittar fram rider du utan sitgbyglar och låter benen hänga och dingla. Låt dem pendla lite, så du känner att de "blir längre". För att riktigt känna att du inte "låser fast" benn runt hästen, tar du tag på undersidan av låren och lyfter ut benet från sadeln och "vrider benet" så att det vänder liksom in mot sadeln. Du känner att du får längre skänke och hamnar mer rätt i sadeln.

Jag ber min tränare hjälpa mig med detta från marken. Första gången blir man livrädd när det känns som att man sitter som en "klädnypa". Men efter ett tag släpper spänningarna och man får en helt annan känsla för sitsen och kommer åt hästen på ett bättre sätt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV