Sv: komma ner i sadln
En häst som springer för fort, går inte i form,vad du än säger. Den flyr från arbetet.
Min häst sprang fort de tre första åren, jag hade henne, krökte på nacken och jag tyckte ibland att hon lyfte upp mig ur sadeln. Men hon gick INTE i form, hon var het och sprang för fort. Men hon gick INTE i form.
Sen började jag rida för tränare och jobbade med att få henne i form på riktigt.
Men jag har ett tips på att komma ner i sadeln. När du skrittar fram rider du utan sitgbyglar och låter benen hänga och dingla. Låt dem pendla lite, så du känner att de "blir längre". För att riktigt känna att du inte "låser fast" benn runt hästen, tar du tag på undersidan av låren och lyfter ut benet från sadeln och "vrider benet" så att det vänder liksom in mot sadeln. Du känner att du får längre skänke och hamnar mer rätt i sadeln.
Jag ber min tränare hjälpa mig med detta från marken. Första gången blir man livrädd när det känns som att man sitter som en "klädnypa". Men efter ett tag släpper spänningarna och man får en helt annan känsla för sitsen och kommer åt hästen på ett bättre sätt.