Komma ihåg banan

Y

yeeeeah

Är det någon som har ett bra tips på hur man kan komma ihåg banan? Är orolig för att jag ska glömma bort alla vägar när man väl kommer in och ska hoppa. :confused:

Sv: Komma ihåg banan

Jag brukar gå banan ett par gånger, sedan ställer jag mig mitt i och memorerar den, brukar också tänka i färgordning, dvs, 1 röd,2 blå, 3 natur osv.

OFTAST finns det bara en naturlig väg att ta... Memorera ordentligt..Man kan ju oxå köpa en sån där liten tävlings wihtebroard och skriva ner. Sen kan man träna banan medans man minglar runt :D :rofl:
Kolla på ryttare innan dej om du har möjlighet!!

jag går den två ggr. sen memorerar jag den en gång sen glömmer ja bort den :S å sen kommer ja in på banan å improviserar typ.. fast de blir offtast rätt av nån konstig anledning.

Har inget supertips... Men jag brukar först ta reda på första hindret och sen "gissa" hur banan går. Dvs typ "Men efter det hindret borde jag nästan svänga vänster, mot det där blå, och sen rida rakt fram mot det brunvita" och oftast är det rätt. Annars får jag tänka om, tills det blir rätt. Då har jag byggt upp min "tankeväg" ;) Sen går jag banan, en eller två gånger, det beror på hur nervös jag är (=hur väl minnet fungerar...) och sen "tänk-rider" jag en gång. ("Okej, och sen landar jag där efter oxern. Då får jag nog trycka på lite, sådär, också måste jag titta på klockan där i hörney...").
Sen brukar jag (om det går) titta på den som rider innan mig, eller några stycken innan jag måste börja rida. Brukar fungera :p

Testa min nya revolutionerande uppfinning :bump:
När du går banan tar du en fiskelina och drar runt hela vägen du ska rida. Sedan trär du den igenom bettringen på hästen. Voila! Hästen går som på räls. Du behöver bara gasa :banana: :D
Skämt åsido..Du har fått en massa bra tips ovan.

:rofl: ja de låter som en bra idé :rofl: ska testa i helgen....... :D

Jag är lite väl orolig för att glömma banan hela tiden, så jag brukar gå grunden minst 1 gång och omhoppingen 2 gånger, om jag hinner grunden 2 gånger oxå. Sen ibland hinner jag se något ekipage innan mig hoppa, annars så går jag igenom banan minst ett 10-tal gånger i huvudet för att den verkligen ska fastna.

kanske e de så att du konsentreerar dig för mycket på banan efter du har gått den?? prova att gå där i från efter du har gått den och inte tänka på den en stund och sen gå i genom den i huvet och se om du kommer i håg den prova kanske funkar
lycka till

Jag gick banan en gång först igår, för att se hur den gick.
Sedan gick jag en gång till ensam och tänkte hur stora svängar jag skulle ta och var jag skulle svänga.
Sedan såg jag mig själv rida den i huvudet (felfritt såklart ;) ) och sedan tänkte jag bara på vart jag skulle svänga efter varje hinder, så att jag kom rätt..

Var livrädd att jag skulle glömma men det gjorde jag inte! :bump:

Btw blev det 2 felfria rundor för mig :D

Gör inte som mig bara!
I helgen kom vi sent till tävlingsbanan, jag hann småspringa runt banan innan första start och sedan snabbt hoppa upp på hästryggen för framridning.
Omhoppningsbanan sa min medryttare till mig precis innan jag gick in på banan och jag försökte memorera in omhoppningen som sifferkod precis innan start.
Det fungerade inte..duuh!
Grundomgången klarade vi felfritt men sedan kom problemen... Jag kommer grämma mig tills jag dör... eller iallafall till nästa tävling. Tänk om jag bara hade kommit ihåg omhoppningsbanan...

*Knapplån*
Du måste lära dig att se ett mönster i banan. Gå igenom den i huvudet och se hur linjerna ligger.

Titta på ryttarna som rider före dig, det är toppen. Memorera, rid banan med spöt innan du går in :p Försök hitta samband, om man t.ex. rider på en åtta någon gång osv.... Lycka till :)

Vad vet inte varför, men jag har väldigt lätt att lära mej banor och det har hänt att jag har låtit bli att gå banan när det har varit mycket starter före mej och jag har bestämt mej för att vara hemma och sova lite extra i stället... :angel: Det fungerar fint det också, finns alltid någon att fråga om hur långt det är på vissa distanser om det inte står på banskissen. Annars får man titta hur de andra rider... :smirk:

det bästa är ju att komma på sitt eget sätt att memorera in banan.
Hur lär dej du bäst?
det är ju skillnad från person till person.
Själv har jag lätt för att komma ihåg banan.Har inte alltid gått banan, men brukar göra det för att vara på den säkra sidan.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: MJLee
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
513
Senast: Migo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 517
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar