Komma ihåg att variera träningen....

Wilfa

Trådstartare
I bland tycker jag det kan vara svårt att variera ridningen, jag glömmer bort att göra olika saker. Kan komma på att jag inte hoppat på en månad tex trots att jag egentligen tycker att några språng en dag i veckan kan vara alldeles lagom för mig och hästen. Nu ska hästen sättas igång efter en skada och jag har bestämt mig för att börja ett nytt och bättre liv med mer variation i ridningen. Tänker då ett schema med tex 7 olika "aktiviteter" att välja på och så försöker jag göra varje aktivitet en gång i veckan. Ordningen kan få variera utifrån vad som passar med väder, vind, träningstider och övrigt familjeliv. Funderar nu på vad som ska få vara med på listan. Vad tror ni om följande förslag, utan inbördes rangordning:
- Uteritt, skritt
- Dressyr för tränare
- Bomarbete
- Uteritt, varierande tempo
- Dressyr själv
- Longera/tömköra
- Hoppning (när vi är så igång igen att vi får galoppera....)

Tänker såklart variera var jag gör olika saker, i höst går det utmärkt att rida dressyr på våra stubbåkrar tex och nu i sommar har vi stor gräshage att rida i förutom ridbanan.

jag känner lite så att man inte behöver göra allt på en gång :p, jag är väldigt dålig på att variera från dag till dag sådär. dvs jag kan rida dressyr i en vecka, jobba avsuttet en vecka och rida ut en vecka osv. själva passen varierar jag ju med underlag och intensitet och vad vi har för mål. men går dressyren bra så vill jag försöka fortsätta med det och lika så så drar jag inte fram alla hinderna för att hoppa en dag :p blir snarare att man har ngn form av bom träning mer eller mindre hela veckan innan jag tar bort allt igen.

vissa pass har jag helt i skritt och vissa är nästan helt i galopp. oavsett om det är dressyr uteritt eller hoppning jag tränar. är på tok för lat för att hålla mig till ett schema som säger att jag ska göra si på måndagar och så på tisdagar.

skriver dock upp allt jag gör för att kunna se tillbaka på vad man behöver träna mer på :).

Jag gör lite som Buck, mest för att det är omöjligt att gå efter schema. Det beror på dagsformen och väder osv. Brukar ha någon slags plan typ "idag ska vi träna på att flytta för skänkeln", men skulle hästen inte ens lyssna bra på att svänga måste vi börja om redan därifrån. Då kanske vi ev flyttar enstaka gång på slutet, men vissa dagar går det inte ens att sitta upp pga vädret (hästen blir lite för tokig när det blåser och regnar, så istället för att sitta upp och bråka när hästen sticker iväg och inte lyssnar så är det bättre att inte ta fighten alls förrän han är på bättre humör).

Så här ser mitt schema ut just nu, då jag inte kan åka iväg någonstans och jag får endast göra något i max 40 min:

M. Dressyr programridning
Ti. Skritt
O. Hoppning
To. Körning intervall
F. Dressyr lösgörande
L. Skritt
S. Markarbete

Har provat att inte ha schema och göra "det jag känner för", men då slutade det med att hästen vilade alla dagar utom två, då jag hoppade. :rofl:

Enda kruxet med det här schemat är att jag skulle behöva få in ett pass med galoppjobb. Kan jag få en extra helgdag? :angel:

Så här ser mitt schema ut just nu, då jag inte kan åka iväg någonstans och jag får endast göra något i max 40 min:

Ti. Skritt
O. Hoppning
To. Körning intervall
F. Dressyr lösgörande
L. Skritt
S. Markarbete

Har provat att inte ha schema och göra "det jag känner för", men då slutade det med att hästen vilade alla dagar utom två, då jag hoppade. :rofl:

Enda kruxet med det här schemat är att jag skulle behöva få in ett pass med galoppjobb. Kan jag få en extra helgdag? :angel:
byt ut intervall körningen mot galopp jobb varannan vecka :)? liknande arbete och är alltid bra med lösgörande dressyr efteråt.
eller så byter du ut dressyr programmet varannan vecka mot galopp, bra att skritta på hårt underlag dagen efter :)

byt ut intervall körningen mot galopp jobb varannan vecka :)? liknande arbete och är alltid bra med lösgörande dressyr efteråt.
eller så byter du ut dressyr programmet varannan vecka mot galopp, bra att skritta på hårt underlag dagen efter :)

Jag vill ju helst köra ett pass varje vecka. :crazy: Samtidigt behöver vi två pass dressyr... :arghh:

Fast... Tänker ett varv till. Jag skulle kunna byta ut ett pass uppsutten skritt mot ett pass körning i skritt. Plus kanske något annat pass också. Fast vi behöver egentligen en dag extra varje vecka, kan vi inte införa det? :idea:

Jag vill ju helst köra ett pass varje vecka. :crazy: Samtidigt behöver vi två pass dressyr... :arghh:

Fast... Tänker ett varv till. Jag skulle kunna byta ut ett pass uppsutten skritt mot ett pass körning i skritt. Plus kanske något annat pass också. Fast vi behöver egentligen en dag extra varje vecka, kan vi inte införa det? :idea:
eller så skippar du veckodagar och bara har rullande schema om 8-9 dagar ;) dvs efter dressyr kör du hoppning och efter det körning osv oavsett vilken veckodag det hamnar på:p

eller så skippar du veckodagar och bara har rullande schema om 8-9 dagar ;) dvs efter dressyr kör du hoppning och efter det körning osv oavsett vilken veckodag det hamnar på:p

Men då får jag ju hoppa mycket mindre... ;)

Nä, men jag tänkte till lite och då blev det såhär istället:

M. Skritt
Ti. Hoppning
O. Dressyr programridning
To. Körning intervall
F. Markarbete
L. Galoppjobb
S. Dressyr lösgörande

För egentligen är det bara hoppning, körning och galoppjobb som är pass där hon riskerar att bli trött/mjölksyra i musklerna :)

Sedan förtränger jag att det är träningar på onsdagar... :angel: för just nu kan vi inte träna.

Ti. Skritt
O. Hoppning
To. Körning intervall
F. Dressyr lösgörande
L. Skritt
S. Markarbete

Kör ett åttadagarsschema? Då kan du lägga till galoppjobbet.

Jag rider för tränare 2 dagar i veckan, tis och onsdag. På Torsdag brukar jag träna på hemläxan, sen fre, lö, sö rida ut i alla gångarter för att sen träna på hemläxa måndag, så börjar det om.
Sen har det mycket att göra vilket humör jag är på, vissa dagar skrittar vi bara, vissa dagar kör vi på ute i snabbare tempo, och vissa dagar rider jag inte alls....
Vissa dagar rider jag bara ut bettlöst och betar...
Summasummarum vi gör det vi känner för förutom våra 3 tränings dagar.
Ps min häst är 23 år.

Jag har funderat på någon form av rullande schema men tycker det är svårt att få till det med övrigt som händer i livet. Därför jag funderar på "aktiviteter" som jag bockar av under varje vecka och så tar jag ordningen så det passar med väder, humör, hur passet dagen innan kändes osv.

Jag är visst lite bortskämd med en pålle som ser till att jag varierar mig beroende på hans humör för dagen. Typ "det var härligt med uteritt i högt tempo igår, vi gör liknande idag" pålle svarar med att tydligt visa att det är skritt över stock och sten som gäller. Eller tvärtom när jag fastnar i dressyren. Då ålar han sig upp till banan i ultrarapid den tredje dagen för att visa att det är dags för något annat idag.

Försöker hålla hårt på ett pass med galopp i backar (får lasta) och ett pass för tränare (får lasta) per vecka. Det är vad vi behöver mest och det är jag bra på att hålla. Sen tar veckan slut ändå :cautious: Jag tänker mer i hur jag ska få in dessa passen bra och inte samma arbete 2 dagar i rad typ. Alltså prioriterar det viktigaste och låter resten anpassa sig därefter. Brukar bli 1-2 vilodagar, en dag tömkörning/longering inkl hoppning på lina (alltid över bommar mer eller mindre), ngt kortare pass hemma där vi ofta trimmar i vår lilla sluttning, enklare galoppass på plan mark hemma o dyl.

Hade eg velat lasta o rida för tränare både i hoppning/terräng o dressyr varje vecka men har satt min gräns till att lasta 2 ggr/vecka och jag tycker galoppassen i backar är viktigare än en dag träning till eftersom vi bor heeeeeelt platt m platt hage.

Jag ser snarare de flesta av min planering över två veckor istället för en. Av anledningen att jag inte hinner med allt jag vill höra annars. Jag försöker planera vecka för vecka eller två veckor som sagt. Håller det nästan alltid men kan också flytta runt lite och ser kanske det mer som att detta skall hinnas med på två veckor men i vilken ordning är inte alltid jätteviktigt :)

Hur man vill lägga upp sitt schema beror ju mycket på hästen och vilket fokus man som ekipage har. Jag vill ju tids nog tävla fälttävlan och det innebär i min värld att jag måste hinna med galoppträning, hoppning, dressyr och lite terrängträning men det varierar också med intensitet över året. Rider man bara dressyr till exempel kan ju schemat se annorlunda ut. Så där får du nog känna lite själv :) Även hästen kan ju ha en åsikt i vad den vill göra. Vissa har inga problem med att gå på banan flera dagar i rad (kanske varierat ridhus/ridbana) medan andra hästar har tröttnat dag två och behöver stimuleras på annat vis. Dem är ju individer. Min trivs med stor variation. Han vill aldrig gå på banan mer än max 2 dagar i rad, då har han tröttnat, så han är en individ som trivs bra ute. Så då får jag anpassa mig efter honom men ändå hitta ett schema där vi hinner med allt. :)

Under en tvåveckorsperiod brukar följande pass finnas med:
- 2 hoppass (varav en hoppträning och ett enklare hemma med gymnastikhoppning)
- Ev. terrängträning (planeringen som ligger nu är varannan vecka)
- 1 rent galoppass
- 3-4 dressyrpass med olika fokus, 1 träning per månad ungefär
- 1-2 pass på töm
- 3-5 uteritter med olika fokus och tempo
- 2 vilodagar med promenad eller hel vila beroende på hur han går i hage

Jag ser snarare de flesta av min planering över två veckor istället för en. Av anledningen att jag inte hinner med allt jag vill höra annars. Jag försöker planera vecka för vecka eller två veckor som sagt. Håller det nästan alltid men kan också flytta runt lite och ser kanske det mer som att detta skall hinnas med på två veckor men i vilken ordning är inte alltid jätteviktigt :)

Hur man vill lägga upp sitt schema beror ju mycket på hästen och vilket fokus man som ekipage har. Jag vill ju tids nog tävla fälttävlan och det innebär i min värld att jag måste hinna med galoppträning, hoppning, dressyr och lite terrängträning men det varierar också med intensitet över året. Rider man bara dressyr till exempel kan ju schemat se annorlunda ut. Så där får du nog känna lite själv :) Även hästen kan ju ha en åsikt i vad den vill göra. Vissa har inga problem med att gå på banan flera dagar i rad (kanske varierat ridhus/ridbana) medan andra hästar har tröttnat dag två och behöver stimuleras på annat vis. Dem är ju individer. Min trivs med stor variation. Han vill aldrig gå på banan mer än max 2 dagar i rad, då har han tröttnat, så han är en individ som trivs bra ute. Så då får jag anpassa mig efter honom men ändå hitta ett schema där vi hinner med allt. :)

Under en tvåveckorsperiod brukar följande pass finnas med:
- 2 hoppass (varav en hoppträning och ett enklare hemma med gymnastikhoppning)
- Ev. terrängträning (planeringen som ligger nu är varannan vecka)
- 1 rent galoppass
- 3-4 dressyrpass med olika fokus, 1 träning per månad ungefär
- 1-2 pass på töm
- 3-5 uteritter med olika fokus och tempo
- 2 vilodagar med promenad eller hel vila beroende på hur han går i hage
Intressant! Hur tänker du med olika fokus på uteritter och dressyrpass, något särskilt?

Beror lite på vad jag känner att vi "behöver" göra. Uteritterna varieras, det kan innebär endast skritt på varierande underlag, skog/kuperat, intervallträning, backträning etc. Så det beror lite på hur den övriga träningen sett ut men jag varierar uteritterna helt enkelt. Samma sak med dressyrpassen, jag varierar mellan att rida i ridhuset och på ridbanan och innehållet i dressyrpassen försöker jag variera. Ibland är det bara fokus på låg, rund, mjuk och lite jogging typ som yoga. Ibland fokuserar vi på galoppen, ibland traven. Vissa pass är renodlade för vissa moment, ibland rider vi program eller programdelar. Min häst blir ganska lätt uttråkad även om han är ambitiös så jag försöker variera så mycket som möjligt helt enkelt på alla sätt jag kan :)

Jag gör inte samma sak två dagar på rad om det inte är t ex träningshelg. Så det blir automatiskt varierat utan att jag behöver planera variationen.

Just nu gå min två pass om dagen, en promenad ute på minst 5km/runt en timme (hon skrittar inte så snabbt) och sedan antingen på töm eller uppsuttet. Mycket bommar, kan bli en tur till ute i skogen men högre tempo osv.

Regnar det vilar vi, vi avskyr regn. Idag regnar det visserligen men vi ska iväg på tömkörningslektion inomhus :)

Kan inte skriva exakta scheman. Jobbar lite olika tider och börjar jag tidigt brukar de få vila tex, träningarna har vi inte heller exakta dagar och sen så petas det in tävlingar osv. Förr har jag aldrig velat göra samma två dagar i rad, men nu har jag börjat med två dressyrpass på raken för att komma igenom mer. Då blir andra passet lite lättare och en repetition av gårdagen. Tycker det ger bra resultat! Sen gillar min femåring verligen tömkörningen och är som allra bäst i ridningen dagen efter, så med henne planeras tömkörningen in dagen innan dressyrjobb/träning.

Min nioåring som går msv-dressyr jobbas ca 4 dagar/vecka på banan. Skrittar ut innan/efter 20-40 minuter vid minst två av passen. Ett pass i veckan går hon i skogen med ett barn (ponnyn äääälskar det!) och sen blir ett pass i skogen med mig också, gångarter efter underlag. Nu på sommaren blir det oftast långa skritturer om nästan två timmar men på vintern med snön blir det massa jog och galopp längs vägarna. Står det hinder framme på banan tar jag gärna några språng då och då i dressyrarbetet men rider sällan rena hoppass

Femåringen jobbar fem dagar i veckan, två pass uppsuttet på banan, ett pass på töm, ett pass uppsuttet i skogen och ett pass som handhäst till den andra.

Det ÄR viktigt att variera men jag tycker att variation just med underlag är (för mig iaf) lätt att få till med fram och avskrittning på tur innan ett pass på banan. Det blir mer skritt och naturlig variation

Hej!

Jag har en häst med diverse skador som vi rehabiliterat i ett antal år nu. Hon rids för närvarande ungefär 4 dagar/vecka (men vi har godkännande att rida mer nu), vilar helt en dag och går de andra utan ryttare, antingen ledd, som handhäst eller tömkörs/longeras/långtyglas.

De dagar hon rids är en dag konditionsträning/uteritt, en dag hoppning (utom nu i sommar då hon får vila lite från hoppningen) och sen en dag dressyr. Kvarvarande dagen varierar mellan uteritt eller dressyr oftast, men kan även bli working equitation eller nåt annat roligt. Jag rider även mycket dressyr utanför ridbanan, tycker inte det är så skoj att snurra runt, runt. :-)

Jag leder alltid fram ute, antingen på vägarna i skogen eller på väg till ridhuset. Försöker variera både underlag och vad vi gör så mycket som möjligt, så vi inte ska bli uttråkade.

/Lavinia

I bland tycker jag det kan vara svårt att variera ridningen, jag glömmer bort att göra olika saker. Kan komma på att jag inte hoppat på en månad tex trots att jag egentligen tycker att några språng en dag i veckan kan vara alldeles lagom för mig och hästen. Nu ska hästen sättas igång efter en skada och jag har bestämt mig för att börja ett nytt och bättre liv med mer variation i ridningen. Tänker då ett schema med tex 7 olika "aktiviteter" att välja på och så försöker jag göra varje aktivitet en gång i veckan. Ordningen kan få variera utifrån vad som passar med väder, vind, träningstider och övrigt familjeliv. Funderar nu på vad som ska få vara med på listan. Vad tror ni om följande förslag, utan inbördes rangordning:
- Uteritt, skritt
- Dressyr för tränare
- Bomarbete
- Uteritt, varierande tempo
- Dressyr själv
- Longera/tömköra
- Hoppning (när vi är så igång igen att vi får galoppera....)

Tänker såklart variera var jag gör olika saker, i höst går det utmärkt att rida dressyr på våra stubbåkrar tex och nu i sommar har vi stor gräshage att rida i förutom ridbanan.

Jag rider dressyr och "bygger" övriga schemat runt träning för tränaren och de övriga dressyrpass jag lägger in som jag behöver för att bygga på kvalitets och utvecklingsmässigt för mig och hästen som ekipage.
Rider dressyr ca 4 ggr/vecka (minimum 3) och har fast träningsdag för tränare så det utgör stommen.
Beroende på träningen för tränaren och hur det passet varit, kan jag välja att rida vidare dagen efter med trim , eller rida ut i skogen .
Jag rider gärna några av dressyrpassen två dagar på raken då jag tycker man får ut mycket av det . Däremellan varvar jag med uteritter - enbart skrittpass med klättring /hårt underlag tex, och pass i alla gångarter i blandad terräng ute. Har en rutinerad medryttare som hängt med i 5 + år som rider 1 dag/vecka , så planerar även utifrån vilken dag denne ska rida , (Vi gör upp på veckobasis dvs ingen fast dag huggen i sten) och ljusa årstiden rider hon gärna ut mycket medans den mörka trimmar även hon , så planeringen anpassas även utifrån den variabeln.

Jag gör med andra ord schema "löpande" utifrån de "fasta grundvariablerna" (dressyrpassen). Brukar typ skissa upp hur det ska se ut veckan ut efter den fasta träningstiden.

Står uppstallad hos tränaren vilket är en otrolig fördel på många sätt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Träning Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Ace
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar