Komma igång med galopparbetet...

B

Buffalo_brud

Jag är medryttare på ett nordsvenskt bruks sto på 5 år. Hon blev insutten januari förra året. Har endast skrittats och travats nu i snart 12 månader.

Hon har blivit galopperad (på banan) men pga. av att hon gärna springer/drar sig/tar ut bogarna mot grinden så går det inte så bra på banan.

Ute är hon galopperad ett fåtal gånger.

Nu går hon i form i skritt och trav, gör början till skänkelvikningar, framdelsvändningar, ryggar, halt och igångsättningar.

Nu till saken: hur ska jag kunna få henne att lära sig galoppskänkel/galopparbete?

Jag har jobbat några månader med muskler och så så hon borde vara redo nu för lite mer krävande uppgifter.

Vad tycker ni?

Sv: Komma igång med galopparbetet...

lättast tycker jag är att träna utomhus.

vid tex en backe som man brukar galloppera uppför. Ge en tydlig galoppskänkel några meter innan så brukar hästen lära sej ganska fort.

Första brukar vara att man får hästen i galopp under ryttare
Nästa steg är att korta upp galoppen
för att sedan komma till själva fattningen

Men vad gör man om hästen sticker utomhus i galoppen? även med sällskap? :confused:

Jag har ju galopperat utomhus då jag vet att det oftast är så man börjar. Men hästen i fråga tar upp huvudet och lägger tungan över bettet och drar hemåt...men Inte i traven...

Jag funderar på att rida med graman, låta den hänga löst, me använda den när hon drar för att återfå kontrollen..

Det är ju inte direkt någon liten häst så hon är stark hehe :smirk:

Jag har funderat på om det kan vra tex. nåt som klämmer eller bettet eller något som gör att hon tycker att det är obekvämt. MEN sadeln är NY och passar förståss, jag varierar med hackamore ibland och hon blir stark ändå. Jag rider även barbacka. Och utan nosgrimma för det mesta.

då börjar man om från början.
Man tränar ledarskap från marken innan man sitter upp i sadeln (tycker att det borde vara grundläggande för alla)

eller är det kanske så att h*n sticker eftersom h*n så sällan får vara ute?

kanske bör du testa att ha en nosgrimma på henne eftersom hon lägger tungan över bettet. det kan faktiskt hjälpa en del. Du kan ju iaf prova att ha det som hjälpmedel tills du blivit av med problemet

Hmm...Njaa det är inte lite utevistelse, det tror jag inte...Först går hon ute i STORA skogshagar från 07.00-16.00

Jag rider ca 4-5 dagar av 6 i skogen för att klättra och stärka muskulaturen, balans m.m..

Senaste två veckorna endast i skogen och har då ridit lite dressyr, då vår ridbana är istäckt.

Jag har redan provat nosgrimma både engelsk, remont och achen. Jusst nu har hon en remont om hon inte är utan nosgrimma.

Jo, Jag har "tränat" ledarskap och från marken. Det är det som är "problemet" jag har testat det mesta :confused:

kanske det helt enkelt är så då att dina kunskaper inte är tillräckliga för denna häst?

Mina kunskaper?

10 års ridvana, rider MINST 7 dagar i veckan!
Haft Foderhästar, medryttarhästar (och även samtidigt)
Jag rider LA/MSV dressyr
(Skolorna, skänkelvikning, fram och bakdelsvändningar, piruetter,galoppombyten m.m m.m)
Hoppar 120
Kan grunderna i körning, westernridning, m.m

Är intresserad av Naturlig hästhållning. Kan mycket om hästen både teoretiskt och praktiskt.

Rider regelbundet för instruktör, går på clinics osv.

Läser mycket böcker, Försöker lära mig så mycket som möjligt. Har praktiserat på ridskola.

Kunskaperna är det nog inget fel på. ;)

Kan trots STORA kunskaper vara bra att ta hjälp av någon som kan se hästen live. Jag vet hur det kan vara med dessa stora hästar, har själv hjälpt till med en nordis och att galoppjobba med henne var ingen dans på rosor i början. Men med mkt tålamod så fick vi en MYCKET fin häst.

Massor med beröm när det fungerar som det ska. Hitta något som hon tycker är kul, vår nordis älskade att hoppa små hinder i skogen så vi började med att trava över dessa och efter hindret så föll hon över i galopp, vi berömde och fortsatte. På vägen hem fick hon skritta och trava. Samma sak nästa ridtur. Till slut visste hon vad som var på gång och ville gärna fatta galopp tidigare, men icke, hon fick vänta. Efter hindret fick hon galoppera lite. Så småningom så fungerade det att ta en galopp före.

Jaja, vad jag vill få fram är att man måste hitta nåt som fungerar för hästen. Uppenbarligen tycker hon ju inte att det är någe vidare kul att galoppera då hon inte följer dina hjälper. Gör en rolig grej av det, men gör det inte till en "slarvgrej". När hon ska galoppera då ska hon galoppera och inte rusa som en galning.

Sen förutsätter jag med detta inlägg att hästen utrustning är bra, såsom sadel, träns osv.

Dessutom brukar barocktränare vara VÄLDIGT bra på just dessa problem om du vill ha ett sånt tips.

Hoppas att det löser sig!
Lycka till!

TACK! :bow:

Vi har faktiskt en "barocktränare", eller TVÅ, i grannstallet. Ska nog kolla upp mer om det...Låter vettigt..

var inte meningen att du skulle ta illa upp. själv har jag oxå massor med kunskap, men får ändå ibland inse att jag inte har tillräckligt med kunskap för just en viss individ. eller så kan det ju helt enkelt vara så att vi inte är på samma våglängd

En bra grund innan det är någon idé att börja med galopparbetet är att hästen är väldigt cool i skritt och trav, att ni inte lätt tappar balansen eller hästen inte håller tempot du ber den om. När den har det kan du testa ett litet knep som fungerar på en icke spörädd eller överkänslig häst:

Trava på en volt under nedsittning, ganska stor volt ca 20m. Hästen ska INTE hålla balansen i tyglarna, är det svårt att göra det får du släppa efter på tyglarna så mycket att de glappar för att hästen garanterat måste hålla sin egen balans och så du inte stör den. Sen så börjar du räkna "nu-nu-nu-" osv för varje gång HÄSTEN SÄTTER SITT YTTRE FRAMBEN I MARKEN när du fått in takten i kroppen lägger du spöt på den yttre bogen för varje "nu" dvs en dutt för varje gång yttre fram är i marken. Sen positionerar du själv om dej till galopp för att hjälpa hästen dvs vrider ytteraxeln bakåt och innerhöften framåt och när det känns som att hästen har balanserat om sej och är redo att fatta galopp så "gungar" du med sätet för att få fattningen. Med gungar menar jag att du för sitsen som om hästen skulle galoppera. Låt INTE hästen speeda på, då den i det läget kommer tappa balansen och det är inget bra utgångsläge! Detta har fungerat på alla hästar jag hittills provat det på, från lata ridskolehästar med dålig balans och svårt att fatta galopp till travare som aldrig lärt sej galoppskänkeln. Efter att ha upprepat det 2-3 gånger brukar jag t o m kunna göra samma övning i skritt med bara någon enstaka tappning med spöt för att balansera om och sen fattning, och även från halt. Målet är ju ochså att man inte ska behöva använda spöt utan att man själv ska ha känslan i kroppen av takten och sen lägga till den "gungande" rörelsen med sitsen när den ska fatta.

Varför fungerar det då? Jo, när hästen har sitt yttre framben i marken är det absolut bästa läget att fatta galopp och genom att "tappa" med spöt på bogen i det momentet balanserar hästen om sej till galopptakt och har mycket bra utgångsläge att fatta galopp. Dessutom behöver inte hästen öka tempot utan bör få en balanserad lugn galopp. Tänk på att hästen inte har balans och muskler till att galoppera mer än ett par bra galoppsprång i början så du inte förstör kvaliteten genom att galoppera för länge, bryt hellre av efter de få bra språng du får.

Den här metoden finns i JC Racinet´s bok "Riding in lightness"

ett vanligt fel man gör är ju att man helt ändrar sitt ridsätt bara för att man byter gångart... dvs som ryttare sitter man där i trav och det går så fint och hästen är lugn och i form etc etc. och sen om man har en häst som blir pigg och framåt så blir man själv härsig och spänd i samband med byte till galoppen.

Avdramatisera galoppen, om hon nu är så lugn och stadig etc i trav även utomhus. Gör fina hjälper och se till att hon lyssnar på det, inga stora "vrål fattningar" där hästen kastar sig in i galoppen och börjar dundra på. sitt och trava, ta upp, korta, läng, rid uppför och nerför, och så lägger du in en liten fattning, galopperar några språng, saktar av, travar ett bra tag, sen när hästen är lugn och avslappnad (ALDRIG annars) fattar du igen. Om hästen från början när du introducerar den snabbare gångarten lär sig att galopp är ingen skillnad från andra gångarter i det att man gör det lugnt och sansat och så är det med det, så får du mindre problem.

med en unghäst som ännu inte bär sig ordentligt och har muskulaturen ska man inte galoppera på små ytor, dvs inte i padock eller små inhangnade områden. det bidrar till att stressa upp hästen då den inte orkar bära sig, och som försvar ökar takten ytterligare.

vill inte ge mig in i diskussionen om ryttar kompentens eller olika bett etc, men nordsvenskar är dock väldigt starka varelser, och om ryttaren har ordentlig erfarenhet och vett KAN det vara bättre att ha ett starkare bett i början om man inte missbrukar det. alltså bättre i det att man har koll på hästen snarare än att den tar kontrollen.... Men somsagt, nu är jag inne på het mark så nöjer mig med det. :p

för att understryka ska jag dock säga att jag själv aldrig ridit min unghäst på annat än ett mjukt tredelat eggbett :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: Janni
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Gifted
·
P
Träning Hej, detta handlar inte om att hästen skall komma loss utan att jag ska "komma loss i skallen"! Jag rider min medryttarhäst 2...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama